- Digimarkkinointi
- LinkedIn-mainonta
- Miksi valita Fonecta
- Monikanavainen B2B-digimainonta
- Monikanavainen markkinointi
- Paikallinen markkinointi
Haallas Finland Oy: Uusi brändi tunnetuksi monikanavaisella mainonnalla
15.8.2022 | Lukuaika 0 min
Uuden brändin ja työnantajamielikuvan monikanavainen markkinointi on tuonut Haallas Finland Oy:tä menestyksekkäästi tunnetummaksi yritykseksi ja työnantajaksi. Haallas on suomalainen designiin, teknologiaan ja dataan erikoistunut yritys, joka kehittää ja toteuttaa digitaalisia palveluita yksityisille ja julkisille organisaatioille. Alkuvuodesta 2022 Haallas Finland Oy aloitti toiminnan Valamis Group Oy:n tytäryhtiönä. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Joensuussa, muut toimipisteet ovat Oulussa, Lappeenrannassa ja Helsingissä.
Uusi nimi ja brändi vaativat aina ponnisteluja tunnetuksi tulemisessa ja potentiaalisten asiakkaiden ja ammattitaitoisten työntekijöiden löytämisessä. Haallaksen viestinnästä ja työnantajabrändäyksestä vastaava Anna Kosunen (Communications & Employer Branding Lead) päätti heti Haallaksen tarinan alussa hyödyntää Fonectan asiantuntijoiden apua ja aloitti yhteistyön Fonectan kanssa.
LinkedIn-yhteistyöstä monikanavaiseen markkinointiin
Tammikuussa 2022 Haallas Finland Oy ja Fonecta aloittivat LinkedIn-yhteistyön ja Haallakselle avattiin Fonectan kautta maksuton LinkedIn-mainostili. Anna Kosusen aikaisemman kokemuksen perusteella LinkedInin omaa asiakaspalvelua oli mahdotonta tavoittaa, ja myös laskutusasiat veivät tarkastuksineen ja kuittien etsimisineen paljon aikaa, joten tilin hallinnointi Fonectan kautta toi valtavasti helpotusta ja säästi runsaasti arvokasta aikaa. Maaliskuussa käyttöön otettiin myös monikanavapalvelu, joka sisälsi mainontaa LinkedInissa, Facebookissa, Instagramissa ja Googlessa. Fonectan yhteyshenkilöt ymmärsivät nopeasti Haallaksen brändin, ja sen, mitkä asiat ja kohdeyleisöt toimivat nimenomaan Haallakselle.
Varsinkin alkuvuosi oli Anna Kosuselle hyvin työntäyteinen uuden brändin julkaisun myötä. Hän oli alkuun hieman skeptinen mainonnan ulkoistamisesta, mutta koska kädet olivat täynnä työtä uuteen brändiin liittyen, päätti hän hetkellisesti laajentaa mainontaan liittyvää yhteistyötä Fonectalle. Tämä oli ehdottoman oikea ratkaisu kiireisessä tilanteessa. Haasteet mainonnan alustojen teknisten ongelmien kanssa oli viimeinen pisara:
”Ajattelin ensin, että ehdin tehdä kaiken itse. Epäilin myös, voiko Fonecta olla oikeasti minulle avuksi, kun minun tulee kuitenkin miettiä mm. mainonnan kuvat ja sisällöt kuntoon, mutta kun vastaan tuli vielä odottamattomia teknisiä ongelmia, joihin en ollut resursoinut aikaani esim. Facebook ja Google -mainostilien avaamisen kanssa, päätin ottaa Fonectan apuun ja saimme kaiken nopeasti pyörimään. Ja se oli oikea ratkaisu”, Anna toteaa.
Anna on saanut Fonectalta myös runsaasti konsultointia, oppeja ja vinkkejä mainonnan tehokkuuden parantamiseksi. Fonectalta on aina osattu perustella miksi mitäkin on tehty, ja asiantuntijat ovat jakaneet suosituksia myös sen suhteen, mitä kannattaisi tehdä ja kokeilla tulevaisuudessa. Yhteistyötä tehdään yhdessä suunnitellen ja tietoa jakaen ammattilaiselta ammattilaiselle. Anna toteaakin, että tuntuu ihan kuin Fonectan tutuksi tulleet yhteyshenkilöt olisivat osa Haallaksen markkinointitiimiä.
Fonecta – paljon muutakin kuin hakukone
Fonectan valikoituminen Haallaksen digimarkkinointikumppaniksi ei ollut itsestäänselvyys. Anna Kosunen pyydettiin mukaan tapaamiseen ja ensimmäinen mielikuva Fonectasta oli numerohakupalvelu.
”En ollut kuullut, että Fonecta on LinkedInin virallinen kumppani, enkä tiennyt, että Fonectalla tehdään näin kattavaa digimarkkinointia. Tapaamisessa sain heti luotettavan kuvan Fonectan toiminnasta, asiantuntijuus ja ystävällisyys paistoivat läpi ja tuli hyvä fiilis, että tällaisen tyypin kanssa olisi kiva tehdä töitä. Nyt Fonectan tuleekin vastaan kaikkialla, mutta tuolloin tämä oli minulle ihan uutta”, Anna muistelee.
Yhteistyön aloittamisen jälkeen Anna Kosunen on huomannut tasaista kasvua mainonnan sitoutumisasteessa. Monikanavainen mainonta on tukenut Haallas Finland Oy:tä liidi- ja työnhakijamäärien kasvattamisessa. Aloittavilta työntekijöiltä kysytään aina, mitä kautta he ovat nähneet ilmoituksen avoimesta työpaikasta. Usein he kertovat nähneensä mainoksen nimenomaan digitaalisissa kanavissa, esimerkiksi LinkedInissa. Tunnettuuden ja työnantajamielikuvan kasvattaminen mainonnan avulla on ollut onnistunutta.
Raportointi ja yhteydenpito huippuluokkaa
Fonecta on tehnyt Haallas Finlandin käyttöön oman raportointi-dashboardin, johon Anna Kosunen on erittäin tyytyväinen:
”Minulla on käytössä näkymä, josta näen heti yhdestä paikasta, miten monikanavainen mainonta on missäkin kanavassa toiminut. Voin katsoa sieltä todella nopeasti esimerkiksi paljonko olemme kuluttaneet mainontaan toukokuussa, ja mitä olemme saavuttaneet missäkin kanavassa. Dashboard on suurena apuna tulosseurannan lisäksi myös laskujen tarkistuksessa, kun enää ei tarvitse etsiä erikseen kuitteja esim. LinkedInilta tai Facebookilta. Tämäkin on säästänyt aikaani valtavasti.”
Dashboardin lisäksi Anna ja Fonectan asiantuntijat ovat tavanneet säännöllisesti Teams-puheluissa, jolloin tuloksia on käyty läpi laajemmin. Anna kertookin olevansa erityisen tyytyväinen yhteydenpitoon, koska hän on tavoittanut yhteyshenkilönsä aina, kun on ollut tarve.
”Kerran oli tilanne, jossa teknisen ongelman vuoksi käynnissä oleva mainonta piti tauottaa pikaisesti, jotta mainosta klikkaavat henkilöt eivät päädy toimimattomaan kohteeseen. Sain Haallaksen ja Fonectan yhteisen Teams-chatin kautta asiantuntijan kiinni heti ja mainonta oli laitettu tauolle kymmenessä minuutissa! Ongelma saatiin korjattua ja jo tunnin päästä mainonta voitiinkin taas käynnistää. Tavoitettavuus ja reagointiaika olivat todella nopeita”, Anna kiittelee.
Miten todennäköisesti Haallas Finland Oy suosittelisi Fonectaa digitaalisen markkinoinnin kumppaniksi asteikolla 0–10?
Näin Anna Kosunen Haallakselta vastasi:
”Suosittelen Fonectaa ehdottomasti ja annan täyden kympin. Jos yrityksessä ei vaikka ole resurssia tai osaamista, tai haluaa esimerkiksi helpottaa hetkellisesti omaa työkuormaansa, niin Fonectan kanssa yhteistyökuvio on toiminut kaikilla osa-alueilla.”
Anna jatkaa: ”Asiakasta kuunnellaan, ja hän voi vaikuttaa asioihin haluamissaan määrin. Halutessaan voi myös vain luottaa siihen, että homma hoituu. Erityisesti asiakaspalvelu, ammattitaito ja asiakkaan huomioiminen on ollut ihan huippua.”
Tutustu tarkemmin: haallas.com