Voiko kotisivut korvata Facebookilla?

21.10.2019 | Lukuaika 4 min

Meistä on tullut googlauskansaa. Kun suomalainen lähtee etsimään tuotetta tai palvelua, hän yhä useammin etsii sitä verkossa. Yritystenkin on oltava verkossa, jotta ne löydetään. Mutta riittääkö verkkonäkyvyydeksi se, että yrityksellä on vain Facebook-sivu?

Sosiaalisen median helppous

Facebook on käyttäjälle kätevä alusta, sitä ei käy kieltäminen. Kun katsot naapurin ja kavereiden kissavideot ja muut tuoreet uutiset, käyt siinä ohessa päivittämässä yrityksen profiilisivulle uudet aukioloajat, pari kuvaa viimeisestä tapahtumasta tai vaikkapa uutisen uudesta tuotteesta. Helppoa, vaivatonta, nopeaa, eikö? Ja kaikkihan Facebookia käyttävät, eikö?

No, totuus tietysti on, että ihan kaikki eivät Facebookia käytä, vaikka se kanavana edelleen suosittu onkin. Nähdäkseen yrityksen Facebook-sivun kaikki sisällöt on käyttäjän oltava kirjautuneena Facebookiin, ilman kirjautumista tiedoista näkyy vain osa. Voiko yritys siis luottaa siihen, että kaikki se tieto, jota asiakkaat etsivät, on heidän saatavillaan – myös niiden, jotka eivät Facebookia käytä?

Tiedonhaun ihanuus ja kurjuus

Toinen Facebookin haaste liittyy siihen, että nekään, jotka Facebookia käyttävät, eivät automaattisesti näe kaikkea seuraamansa yrityksen jakamaa sisältöä, vaan Facebook jakaa päivitykset vain pienelle osalle seuraajista. Niinpä yritys ei voi tuudittautua siihen, että tieto saavuttaa kaikki seuraajat. Toisaalta käyttäjälle tämä tarkoittaa sitä, että halutessaan tietoa hän joutuu sitä aktiivisesti etsimään.

Koska viimeksi olet etsinyt jotain tietoa Facebookista? Toisin kuin hakukoneista, Facebookissa hakutoiminto on varsin erilainen, eikä tiedon löytyminen ole itsestään selvää. Ryhmistä tietojen hakeminen on vielä verrattain helppoa, mutta yrityssivulta tai Facebookin ”fiidistä” eli uutisvirrasta on todella haastavaa löytää jotain yksittäistä uutista tai muuta asiaa. Lisäksi silloin pitää tietää tarkalleen, mitä etsii. Tieto saattaa siis helposti hautautua Facebookiin, joka toimii parhaiten uutisten, kuvien ja ajankohtaisten aiheiden jakamisen alustana.

Kotisivut vahvistavat luotettavuutta

On hyvä, että yrityksen tiedot ovat esillä ja oikein mahdollisimman monessa paikassa. Kuitenkin kotisivut ovat se kanava, joka on aina yrityksen itsensä pystyttämä ja hallinnoima, ja jonka asiakkaat mieltävät myös helpoimmin virallisen tiedon lähteeksi. Sosiaaliseen mediaan voi kuka tahansa perustaa yritykselle vaikkapa fanisivuston, mutta kotisivut ovat yrityksen oma käyntikortti verkossa. Niinpä monesti se viimeisin ja oikea tieto käydään hakemassa nimenomaan kotisivuilta.

Jos verkkosivut on oikein rakennettu, toisin sanoen ne on tehty hakukoneet huomioiden, ne löytyvät hyvin verkossa oikeilla hakusanoilla. Näin ollen kotisivut nousevat esiin silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii tuotetta tai palvelua, eivät vain silloin kun haetaan yritystä nimellä. Yhä useammin etsimme ratkaisua ongelmaan ja jos yritys haluaa olla tarjoamassa omia palveluitaan ja kilpailemassa asiakkaista, on sillä käytännössä pakko olla kotisivut, joilta nämä tiedot löytyvät.

Lisäksi on hyvä huomioida, että asiakas ei aina tiedä oikeaa termistöä tai tarkkaa nimeä sille, mitä hän etsii. Kotisivujen monipuolinen sisältö voi luoda tähän kuitenkin avun ja ponnahtaa hakutuloksiin silloinkin, kun hakutermit kuvaavat tarvetta tai ongelmaa. Facebook-sivu ei pysty vastamaan samanlaiseen tarpeeseen.

Ratkaisu on molemmat

Kun alussa kysyimme, riittääkö yritykselle se, että sillä on vain Facebook-sivu, on vastaus ilmeinen. Pelkkä Facebook ei millään riitä palvelemaan kaikkia asiakkaita. Kotisivut ja Facebook palvelevat eri tarkoitusta, yhdessä nämä kanavat muodostavat toisiaan tukevan kokonaisuuden, josta myös asiakkaat saavat parhaan hyödyn irti.

Facebook on hyvä kanava kuvien, videoiden ja uutisten jakamiseen, ja sen Facebook-mainonnalla. Kotisivut puolestaan ovat yrityksen käyntikortti verkossa, siellä tarjotaan tietoa palveluista, tuotteista, hinnoista ja itse yrityksestä, ja oikein toteutettuna kotisivut löytyvät helposti verkkohauissa.

Paras tapa huolehtia siitä, että yritys löytyy verkosta ja tarjoaa parasta tietoa ja palvelua asiakkailleen, onkin pitää huolta siitä, että kaikissa sen eri kanavissa on siihen parhaiten sopivaa sisältöä ja että tiedot eri kanavissa ovat oikein.