Verkon vitals-perustiedot eli Core Web Vitals – miksi näitä kannattaa pitää silmällä?
25.5.2021 | Lukuaika 6 min
Kesä-elokuun 2021 aikana Google ottaa asteittain käyttöön uuden tavan arvottaa verkkosivuja orgaanisissa hakutuloksissaan. Keskiössä on sivuston käyttökokemus, jota kuvaa mittaristo nimeltään Core Web Vitals, suomeksi “Verkon vitals-perustiedot”. Ja kyllä, muutos koskee myös sinun verkkosivujasi.
Sivuston käyttökokemus Core Web Vitalsin ytimessä
Google uutta, sivuston käyttökokemusta (UX) painottavaa päivitystä kutsutaan myös nimellä Google Page Experience Update. Antamalla huomattavasti painoarvoa UX’lle Google pakottaa jokaisen orgaanista näkyvyyttä halajavan verkkosivuston kiinnittämään siihen jatkossa huomiota. Jos sivuston käyttökokemus ei ole hyvällä tolalla, voi Google tiputtaa sivuston hakukonesijoituksia – ja juuri siksi sinunkin on parasta tarkistaa sivustosi Core Web Vitals -arvot vielä ennen kesää.
Mobile first eli mobiili ensin -indeksointi
Core Web Vitalsin rinnalla hakukonesijoituksiin vaikuttavat vahvasti edelleen myös sivuston mobiiliystävällisyys ja turvallisuus. Google siirtyi jo keväällä 2021 “Mobiili ensin”– eli mobile first -indeksointiin, eli se arvioi verkkosivut nyt ensisijaisesti niiden mobiiliversion perusteella. Jos tämä on uutta tietoa, kannattaa kiireen vilkkaan selvittää sivustosi mobiilikunto esimerkiksi tämän Googlen työkalun avulla. Lisäksi voit tarkistaa Google Search Consolesta, kuinka paljon Googlebotin älypuhelinversio kahlaa verkkosivujasi. (Kuva 1)
Web Vitals -mittarit: LCP, CLS ja FID
Core Web Vitalsia arvioidaan kolmella mittarilla, joiden kirjainlyhenteet LCP, CLS ja FID kuulostavat kieltämättä mystisiltä. Kurkistetaan niiden taakse ja selvitetään, mitä ne tarkoittavat.
LCP – Largest Contentful Paint
LCP tarkoittaa aikaa, miten kauan sivuston suurimmalla sisällöllä kestää latautua kävijän nähtäväksi. Toisin sanoen latautumisaika siihen pisteeseen, että kävijä hahmottaa sivuston ja voi alkaa käyttää sitä.
LCP-arvo on Web Vitals -arvoista kaikista kriittisin. Siitä riippuu pitkälti, jääkö kävijä sivustolle vai ei, eli miten nopeaksi kävijä kokee sivuston sinne saavuttuaan. Ihanneaika latautumiselle on 2,5 sekuntia tai nopeammin.
Laske vaikka itse. Yksi…kaksi…kolme sekuntia… jos joudut odottelemaan kauemmin jonkin sivun latautumista, kärsimättömyys nostaa päätään ja sormi hakeutuu hiirelle klikatakseen pois sivustolta. Ethän halua, että asiakkaasi on samassa tilanteessa?
LCP-lukusi voit tarkistaa esim. GTmetrix-työkalun avulla. Syötä ensin sivustosi palveluun, ja jos LCP-luku ei näytä mairittelevalta, klikkaa Structure-välilehdelle. Sieltä saat tietoa sivustosi suurimmista elementeistä, joiden latausta voit koittaa nopeuttaa, elementtejä voi pienentää tai esim. pyrkiä lataamaan suuret elementit sivulla mahdollisimman aikaisin.
FID – First Input Delay
FID määrittelee ajan siitä, kun käyttäjä tekee ensimmäisen toimenpiteen sivustolla, siihen kunnes sivusto reagoi käyttäjän toimenpiteeseen, eli mikä on sivuston interaktiivisuusaika.
Usein yksi FID-arvoa huonontavista tekijöistä on sivuston Javascript, jota voi pilkkoa pienempiin osiin käyttökokemuksen parantamiseksi.
Jos käytät mittaustyökaluna GTmetrixiä, huomaa, että se käyttää FIDin tilalla TBT-arvoa eli toisin sanoen Total Blocking Timea. FID ja TBT eivät suoranaisesti mittaa aivan samoja asioita, mutta yleensä TBT -luku reagoi parannuksiin FID-arvossa.
CLS – Cumulative Layout Shift
CLS-arvo kuvaa eri elementtien latautumisesta johtuvaa häiriövaikutusta sivuston käyttäjälle. Kuvittele tilanne, missä klikkaat kiinnostavaan artikkeliin, mutta yhtäkkiä teksti hyppää johonkin, tilalle latautuu kuva, ja hetken tuntuu kuin sivulla olisi käynnissä paikallinen maanjäristys, kun elementit hakevat paikkaansa ja poukkoilevat uusille paikoilleen. Ärsyttävää, eikö?
Hyvä CLS-arvo 0.1 tai alle, mutta kyse ei ole sekunneista, vaan erityisestä pisteytyksestä, jota lasketaan koko ajan kun käyttäjä liikkuu sivustolla. Yleisimpiä syitä huonoon CLS-arvoon ovat mm. dynaaminen sisältö, kuvat, iframet tai muut upotukset ilman määriteltyjä dimensioita.
Jos havaitaan, että mainos tai kuva aiheuttaa sisällön pomppimisen niin CSS:n avulla varataan tällaisille elementeille oikean kokoinen tila valmiiksi, johon kyseinen elementti ladataan kun sen hetki koittaa. Näin vältytään käyttäjää kiusaavalta sisällön poukkoilulta.
Näin tarkastat oman verkkosivusi Web Vitals -arvot
Sivuston käyttökokemus on siis suorastaan ratkaisevan tärkeässä roolissa jatkossa, kun Google arvioi ja ränkkää verkkosivustoja. Miten näitä lukuja sitten pääsee tarkastelemaan ja miten asioihin voi itse vaikuttaa?
Sivun Web Vitals -arvot on helppo tarkastaa tämän Chromeen ladattavan Web Vitals -lisäosan avulla. Se tarjoaa tarkasteluun ns. “laboratoriodataa” (lab data) eli reaaliajassa sivustoltasi mitattua dataa. Web Vitals -Chrome lisäosaa voi hyödyntää paitsi julkaistujen, myös vielä julkaisemattomien, kehitteillä olevien sivujen Web Vitals -arvojen tarkkailussa.
Samankaltaista dataa tarjoaa myös Page Speed Insights -työkalu, jolla voit tarkastella julkaistujen sivujen Web Vitals -arvoja. Laboratoriodatan hyvä puoli on reaaliaikaisuus, mutta se kuvaa aina vain mittaushetken tilannetta eikä ota huomioon pidempää aikaväliä.
Verkon Vitals -perustietojen tarkasteluun kannattaa käyttää siksi myös Google Search Consolea, joka tarjoaa sivustostasi arvokasta “kenttädataa” (field data), eli Googlen pitkällä aikavälillä keräämää dataa verkkosivustostasi.
Search Consolen “Verkon Vitals -perustiedot” -näkymästä näet heikot, parantamista kaipaavat ja hyvät URL-osoitteet erikseen mobiilissa ja desktopissa sekä niiden kehityksen pidemmällä aikavälillä
Paranna käyttäjäkokemusta, pysy pinnalla hakutuloksissa
Yllä esiteltyjen työkalujen avulla pystyt tarkastelemaan niin reaaliaikaista kuin historiallista, pidemmän aikavälin dataa sivustosi Core Web Vitals -arvoista. Jos LCP, FID tai CLS-arvoissa näkyy ongelmia, niitä kannattaa pyrkiä parantamaan, sillä ei ole vielä tarkkaa tietoa, miten dramaattisesti Googlen päivitys tulee käyttökokemukseltaan huonoja sivuja rankaisemaan. Googlen työkalut, esimerkiksi Page Speed Insights, antavat hyviä, konkreettisia vinkkejä ongelmien ratkaisuun.
Kysymyksessä on tekninen hakukoneoptimointi, ja jos et ymmärrä Googlen ehdottamia korjaustoimenpiteitä, ei kannata hätääntyä – et ole ainoa. Verkkosivujen teknisen puolen taitajat, yleensä ohjelmistokehittäjät tietävät kyllä, mitä tehdä.
Pidä mielessä myös, että muut Googlen kriteerit orgaaniselle näkyvyydelle eivät lakkaa olemasta Core Web Vitalsin myötä. Sivuston turvallisuus, mobiiliresponsiivisuus sekä asiakkaallesi relevantti sisältö ovat edelleen tärkeitä asioita hakukoneoptimoinnissa.