Miten varmistat, että asiakkaat löytävät yrityksesi verkosta?
30.1.2019 | Lukuaika 4 min
Yrityksesi voi olla vasta aloittanut tai alan kokenut konkari, mutta yksi asia on sama: jokainen yrittäjä haluaa saada aikaiseksi kauppaa, lisätä myyntiään ja kehittyä entistäkin menestyvämmäksi. Yrityksen puitteet ovat yleensä kunnossa – tuote ja palvelut ovat laadukkaita, sijainti on hyvä, palvelu ensiluokkaista – mutta miksi asiakkaita ei vain näy? Tai miksi asiakkaiden eurot tuntuvat valuvan kilpailijoiden käsiin? Nykyään kuluttajat ovat siirtyneet tiedonhaussaan nettiin. Google, verkon ylivoimaisesti suosituin ja käytetyin hakukone, on sinullekin varmasti tuttu. Asiakkaasi etsivät tuotteitsi ja palveluitasi sen avulla. Siksipä mikäli yritys haluaa löytyä asiakkailleen, tärkein näkyvyys sille on luotava verkossa. Mutta miten siellä pitäisi näkyä? Varaa hetki aikaa ja ota mukava asento, me kerromme.
Miksi yritykseni täytyy löytyä verkosta?
Kerrataan alkuun lyhyesti, miksi verkkolöydettävyys on tärkeää. Verkkolöydettävyys on avain sekä asiakaskunnan että myynnin kasvattamiseen. Kun yrityksesi verkkolöydettävyys on kunnossa, potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi etsiessään tarjoamaasi palvelua tai tuotetta. Yrityksesi erottuu kilpailijoista ja saat enemmän yhteydenottoja, mikä taas tarkoittaa lisää myyntiä. Koska jopa 83 % suomalaisista aloittaa tuotteen tai palvelun hakemisen verkosta, on yrityksen hyvä verkkolöydettävyys enemmän kuin perusteltua. Artikkelissa kerromme lisää siitä, miksi on tärkeää löytyä verkosta.
Yritykseni osoite on netissä, eikö se riitä?
Lyhyesti sanottuna: ei riitä. On hyvä alku, että osoitteesi on netissä, sillä sieltä potentiaaliset asiakkaasi sinua ja tarjoamiasi palveluita etsivät. Mutta tiedätkö, missä kaikkialla osoitteesi näkyy? Löytyykö se verkon suosituimmista kanavista? Entä toistuvatko yhteystiedot samanlaisina jokaisessa kanavassa? Verkkomaailmassa näillä kaikilla on merkitystä. Hakukoneet, niistä ylivoimaisesti käytetyimpänä Google, haluavat tarjota käyttäjilleen mahdollisimman luotettavaa tietoa, joten ne suosivat tuloksissaan yritystä, jonka tiedot ovat yhteneväiset. Mitä useammassa kanavassa yrityksesi tiedot sijaitsevat, sitä enemmän Google arvostaa yritystäsi hakutuloksissaan ja nostaa sen esille.
Älä päästä asiakkaita livahtamaan ovesi ohitse
Asiakkaat etsivät useimmiten palveluja mahdollisimman läheltä, ja suosittu hakutapa onkin kirjoittaa Googleen haluttu palvelu + paikkakunta, josta palvelua ensisijaisesti etsitään. Google pyrkii vastaamaan hakuun mahdollisimman hyvin, joten asiakasta lähimpänä sijaitseva palveluntarjoaja sijoittuu hakutulosten kärkeen. Tämän tiedon valossa yrityksesi hyvä verkkolöydettävyys on erittäin tärkeää; kun yrityksesi tiedot ovat oikein ja yhteneväiset mahdollisimman monessa kanavassa, on sinulla parempi mahdollisuus sijoittua kärkeen paikalliseen hakuun perustuvissa hakutuloksissa.
Kolikolla on myös kääntöpuoli; jos yrityksesi tietoja ei löydy tai ne ovat ristiriitaisia esimerkiksi puhelinnumeron muutoksen tai osoitteenvaihdon takia, voi paikallishaussa edellesi kiilata yritys, joka sijaitsee todellisuudessa kauempana asiakkaasta. Jos siis kilpailijan verkkolöydettävyys on paremmalla tolalla, voivat asiakkaat pahimmassa tapauksessa kulkea lähempänä sijaitsevan liikkeesi ohitse, koska Google on näyttänyt heille kilpailijasi osoitteen.
Missä kaikkialla yritykseni pitää näkyä?
Jotta maksimoit yrityksesi todennäköisyyden päästä hakutulosten kärkisijoille kilpailemaan asiakkaista, on tärkeää, että yrityksesi tiedot ovat yhteneväiset mahdollisimman monessa eri mediassa. Mitä useammassa paikassa yhteystietosi näkyvät, sen korkeammalle Google yritystäsi arvostaa – ja nostaa yritystäsi esiin kilpailijoiden joukosta. Tärkeitä kanavia on kymmeniä, alkaen sosiaalisesta mediasta ja erilaisista kartta- ja navigaatiopalveluista aina Googlen omiin palveluihin. Osa medioista voi olla sellaisia, joita et tunne tai käytä, mutta Google käyttää niitä tietolähteinään. Tietojen päivittäminen lukuisiin eri paikkoihin vie kuitenkin valtavasti yrittäjän kallista aikaa. Miten sitten varmistaa helposti, että yrityksesi verkkolöydettävyys on kunnossa?
Fonectan Kontakti -tuotteen avulla yrityksesi löytyy kaikista tärkeimmistä suomalaisten käyttämistä kanavista. Jos yrityksen yhteystiedot muuttuvat, ne voi päivittää kaikkiin kanaviin helposti yhdestä paikasta. Voit tehdä päivittämisen itse tai ulkoistaa sen digitaalisen markkinoinnin asiantuntijalle. Tietojen hallinnointi on vaivatonta ja voit aina olla varma siitä, että yrityksesi verkkolöydettävyys on ajan tasalla.
Laita koko digipaketti kuntoon
Kun haluat nostaa yrityksesi verkkolöydettävyyden ja digitaalisista kanavista saatavan hyödyn uudelle tasolle, kannattaa harkita joko uusien kotisivujen hankkimista tai vanhojen päivittämistä, jos sellaiset yritykseltäsi jo löytyvät. Kotisivut ovat paras paikka esitellä tuotteitasi ja palveluitasi sekä antaa potentiaalisille asiakkaille ensikäsitys yrityksestäsi.
Kotisivut eivät voi nykyään enää vain ”olla olemassa”, vaan niillä on oltava kiinnostavaa, informatiivista sisältöä, niiden täytyy olla ulkonäöltään modernit ja houkuttelevat sekä toimia teknisesti moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla. Kotisivut ovat myös taas yksi uusi kanava, mistä yrityksesi tiedot löytyvät ja pönkittävät siten yrityksesi verkkolöydettävyyttä.