Unohda algoritmi – anna lämpöä, hyötyä ja mietittyä sisältöä

5.4.2022 | Lukuaika 4 min

Inhimillinen ja arkinen sisältö on herättänyt huomiomme somessa, kun pandemia on muuten erottanut meitä toisistamme. Miten huomio varmistetaan jatkossa?

Sosiaalisen median kanavien sisäiset säännöt, algoritmit ja yleisöt muuttuvat jatkuvasti. Siksi teknistä kikkailua tärkeämpää onkin merkityksellinen sisältö. Kun asiasi koetaan omaksi, tärkeäksi ja jakamisen arvoiseksi, se luo yleisösi ja yrityksesi välille kestävän siteen.

Miltä me näytämme?

Siitä on hetki, kun työelämä näyttäytyi vain yrityksen käsikirjoitetuissa esittelyvideoissa ja työntekijät hymyilivät kuvissa bisnesunivormu päällä. Nyt työn kuvat ja tarinat jaetaan suoraan omilta sometileiltämme, ja ne ovat rouheita ja elämänmakuisia.

Kuka tahansa työntekijöistä voi olla yrityksesi tärkein kasvo.

Etätyön hassut kommellukset tai kokemukset työn ja perhe-elämän yhdistämisestä luovat lahjomattoman kuvan yrityksestäsi – sen, miltä tuntuu olla teillä töissä. Tunnetta ja aitoutta arvostetaan, ja niillä on valtava voima.

Inspiroi ja kouluta siksi kaikkia työntekijöitäsi tekemään LinkedIn-julkaisuja. Kannusta, palkitse ja nosta esiin toimivia esimerkkejä. Se ei vaadi suurta resursointia, vain pienten rutiinien muistamista intrassa tai viikkopalaverissa.

Ihmistä kiinnostaa toinen ihminen. Työntekijän mittakaava on helposti omaksuttava ja siksi se koukuttaa katsojan. Työn arjesta kertovat, hyvin suunnitellut ja tuotetut sisällöt voivat olla tehokkaita inhimillisen yrityskuvan rakentajia. Miten arkista työtä helpottanut oivallus syntyi? Miten kauan menee aikaa, kun työturvallisuutta parantava suoja-asu puetaan?

Mitä me annamme?

Voit tavoittaa LinkedInillä Suomessa 1,5 miljoonaa ja kansainvälisesti 822 miljoonaa käyttäjää. Jokainen heistä kohtaa valtavan määrän sisältöä pelkästään LinkedInissä.

Mainoksiasi kohdentamalla saat tilaa sinulle tärkeiden ihmisten uutisvirrassa. Se ei kuitenkaan riitä, tarvitset tilan lisäksi heidän huomionsa. On arvioitu, että jos katsoja ei näe videon 3 ensimmäisen sekunnin aikana kiinnostavaa koukkua, hän siirtyy seuraavaan sisältöön.

Ennen kuin julkaiset, mieti siis analyyttisesti, mikä tai mitkä kanavistasi ja niiden yleisöistä ovat oikeat asiallesi. Harkitse, julkaisetko viestisi orgaanisena postauksena vai mainoksena.

Sen jälkeen päätä, mitä kerrot asiasta aivan ensimmäisenä. Mikä siinä on tärkeintä ei yrityksesi, vaan yleisösi kannalta? Mitä hyötyä kertomasta asiastasi on yleisöllesi? Tarjoatko heille mahdollisuuden säästää, tehostaa omaa tai yrityksen toimintaa vai oppia uuden, heille merkittävän asian? Pitääkö viestisi vaikuttaa nyt vai seuraavan vuoden budjettia laatiessa?

LinkedInin Content Suggestions -työkalun avulla löydät sisältöjä sen mukaan, minkälainen yleisö on kiinnostunut niistä. Käytä sitä myös ideasparraukseen ja etsi sieltä aiheita ja käsittelytapoja oman yrityksesi julkaisuihin.

LinkedIn Pages: How to use Content Suggestions (YouTube)

 

Mitä me tavoittelimme?

Kampanjalle tai julkaisulle ennalta määritelty tavoite vaikuttaa siihen, miten hyvin sen katsotaan lopulta onnistuneen. Tähtää siis kaikilla valinnoillasi kohti määrällistä tai laadullista tavoitetta. Varmista, että valitsemallasi julkaisutyypillä voi saavuttaa asettamasi tavoitteet. Jos tähtäät uusiin tilauksiin, ovathan ostopolku ja tilauspainike kunnossa?

Julkaisemisen jälkeen yleisö alkaa reagoida sisältöösi. Kääri hihat asiakaskokemuksen parantamiseksi: Peukuta ja vastaa. Yleisöpalautteeseen reagointi on varma tapa menestyä digitaalisessa kohtaamistaloudessa.

Analysoi samalla dataa ja tee tarvittaessa lukujen tai yleisöreaktioiden perusteella korjausliikkeitä sisältöösi. Jos toimenpiteesi eivät auta tai jotain menee pieleen, ota yhteyttä. Katsotaan yhdessä, mitä voisit tehdä toisin ja onko käytössäsi kaikki oikeat työkalut.

Parhaan hyödyn kampanjoista ja postauksistasi saat, kun etsit niistä säännöllisesti menestyjiä. Tuota niitä lisää yleisöllesi ja tunnustele, tulisiko kohderyhmää edelleen laajentaa.