Tiedätkö mitä ostat kun hommaat sivustollesi hakukoneoptimointia?
1.2.2019 | Lukuaika 6 min
SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi on edelleen aika monelle mystinen asia. Näen jatkuvasti työssäni, millaista hepreaa sen ostaminen on suurelle osalle yrityksistä. Moni yrittäjä painii hakukoneoptimoinnin ostamisen tuskan kanssa, mikä tekee sen myymisestä myös hankalaa. Siksi hyvä tuotteistus ja hyvä vuorovaikutus parantavat optimoinnin asiakassuhdetta huomattavasti.
Optimoinnin ostamiseen liittyy muutama sudenkuoppa, jotka kannattaa huomioida ennen kuin yrittäjä tekee sopimuksen hakukoneoptimointia myyvän tahon kanssa. Ostajaa ei todellakaan haittaa ymmärrys optimointia kohtaan, päin vastoin. Tämän vuoksi olemme keränneet tietopankkiimme runsaasti opetusmateriaalia hakukoneoptimointiin liittyen. Ostajan ymmärrys ei toki ostovaiheessa vielä takaa sitä, että optimoinnin tarjoaja antaa juuri sitä mitä ostaja tarvitsee. Mutta ymmärrys antaa paremman kuvan siitä, mitä voit tarjoajalta vaatia.
SEO-konsultti vai hands-on-tekijä?
Vai jotain siltä väliltä? Tämä kannattaa heti alkuvaiheessa sopia kumppanin kanssa. Missä roolissa sivustosi hakukoneoptimoinnista vastaava taho on, tekeekö hän oikeasti konkreettisia toimenpiteitä, vai onko hän ainoastaan konsultti. Molemmat skenaariot ovat ihan ok, kysehän on asiakkaan tarpeista, eikä roolista voi vetää johtopäätöksiä palvelun tasosta. Optimoija voi tarpeen tullen olla myös molempia – sekä konsultti että kädet multaan työntävä käytännön apu. Tämä asetelma kannattaa kuitenkin ostovaiheessa käydä läpi, koska sillä voi olla iso vaikutus hintaan.
Halpa hinta = rajattu palvelu
Liian usein etenkin pk-yritysten tarjouskamppailussa halvin hinta voittaa. Ainakin optimoinnissa olen huomannut, että silloin voi usein olla kyse kertakauppana suoritettavasta konsulttitason optimoinnista. Eli palveluntarjoaja ainoastaan kertoo yrittäjälle, mitkä ovat sivuston kehityskohteet. Tämä on yleensä pienen yrityksen omistajalle hankala paikka – muutokset pitäisi osata tehdä itse tai pulittaa sivuston ylläpidolle lisähintaa muutosten tekemisestä. Jos markkinointibudjettisi on pieni ja tarkkaan rajattu, kannattaa todennäköisesti ohittaa se halvin tarjous. Jos rahasi eivät riitä kuin halvimpaan tarjoukseen, suosittelen, että sijoitat ne hakusanamainontaan tai muuhun markkinointiin.
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa kehittämistä
Optimoinnin parissa työskentely edellyttää säännöllisiä ja jatkuvia työtunteja. Optimointi on jatkuvaa kehitystyötä, jossa sivustoasi parannellaan ja sivuston tilannetta tutkitaan monesta eri kulmasta säännöllisesti. Jatkuvat työtunnit tarkoittavat suurempaa kuukausihintaa. Jos kuukausihinta on vaikkapa 100€ tai sen alle, eivät käytettävät työtunnitkaan voi olla järin suuret sopimuskauden aikana. Kunnolla tehty sivuston optimointi tarkoittaa, että tuloksia seurataan ja niihin myös reagoidaan.Kysy siis optimointia myyvältä taholta jo alkuvaiheessa, mitä sivustolla tullaan tekemään. Mitkä ovat kriittisimmät kehityskohteet ja mitä niiden hyväksi täytyy tehdä? Ja sovi samalla, kuka toimenpiteet tekee, sinä vai kumppani?
Jatkuva kehittäminen ei silti tarkoita jatkuvaa sohlaamista
Sivuston on hyvä antaa välillä myös ”muhia” hakukoneiden hakemistoissa. Yllättävän usein vastaan tulee asiakkaiden ihmetystä siitä, miksi sivustolla ei käydä jatkuvasti tekemässä muutoksia. Kuukausittainen laskutus todennäköisesti luo illuusion siitä, että sivustolla pitäisi säännöllisesti tehdä päivityksiä, vaikka sivusto olisi juuri edelliskuukausina käyty kokonaisvaltaisesti läpi.
Kun asiat tehdään kunnolla, täytyy antaa aikaa myös sivuston indeksoinnille. Vaikutusten näkyminen on hidasta, ja ottaa oman aikansa ennen kuin hakubotit pääsevät kärryille kaikista muutoksista. Ei auton renkaitakaan tarvitse vaihtaa joka kuukausi. Hätäinen optimoija käy liian usein tekemässä muutoksia merkittäville alasivuille – näkemättä toimenpiteiden vaikutusta ja sitä, mikä oikeasti vaikuttaa positiivisesti sijoituksiin ja mikä ei.
Valmistaudu näkemään tuloksia vasta puoli vuotta ostamisen jälkeen!
Kuulostaa karskilta, tiedän. Ja onhan tuo väittämä toki yleistetty mutta niin se vain menee – se joka lupaa tuloksia todella nopeasti ei tiedä mitä tarjoaa. Poikkeuksina toimivat todella pienen kilpailun hakutermit, jolloin hyviä tuloksia voi näkyä jopa parin viikon sisällä. Googlen algoritmeissä on yli 200 hakusanasijoituksiin vaikuttavaa tekijää, joten sijoitusten paraneminen on monen asian summa. Jos yritykselläsi on arvokas domain ja vähän kilpailtu hakulauseke, sijoitut parhaimmillaan muutamassa päivässä korkealle. Jos taas tilanne on päinvastainen, kannattaa oikeasti antaa paljon aikaa tulosten saamiselle.
Pahinta mitä voit itsellesi tehdä optimoinnin aikana: käyt joka päivä tai viikko tarkistamassa manuaalisesti hakusanasijoitustasi. Silloin tulosten saaminen tuntuu entistä tuskallisemmalta.
Hyvien tulosten saanti Googlen luonnollisissa hakutuloksissa voi pahimmillaan kestää yli 6 kuukautta. Ja tämäkin siis silloin kun kaikki on mennyt hyvin eli sivustolla on päästy tekemään kaikki optimoinnin kannalta oleelliset asiat.
Kuinka kauan kestää sijoittua hyvin Googlessa?
En olisi kunnon SEO-mies ellen lisäisi tähän loppuun hieman alalle ominaista name-droppaamista, perustellusti. Ahrefsin Tim Soulo julkaisi hiljattain tutkimuksen otsikolla ”Kuinka kauan kestää sijoittua hyvin Googlessa?” Artikkeli on julkaistu englanniksi ja sisältää paljon erilaisia skenaarioita. Sen sanoma on kuitenkin hyvin selvä: tulokset eivät tule nopeasti.
Jopa pienemmän kilpailun termeilläkin kesti minimissään 60 päivää päästä 10 parhaan hakutuloksen joukkoon. Ja suuren kilpailun hakutermeillä aikaa voi mennä pahimmillaan jopa vuosi. Ainakin silloin jos domain on nuori tai ei muuten vain omaa riittävää auktoriteettia nopeampien tulosten saamiseksi.
Keneltä ei kannata ostaa?
Optimointia tarjoavien kenttä on hyvin pirstaloitunut. Hintahaarukka on todella laaja, samoin myös tekemisen laatu. Jo tarjouspyyntövaiheessa saattaa paljastua seikkoja epäluotettavuudesta, jolloin ostajan hälytyskellojen pitäisi alkaa soimaan.
Näitä merkkejä ovat:
Liian konkreettiset lupaukset hakusanasijoituksista ovat merkki epäluotettavasta palveluntarjoajasta. jos joku lupaa sinulle ykköspaikan googlesta sinulle tärkeällä hakusanalla, juokse karkuun!
Kuten edellä jo mainitsin, nopeiden tulosten saanti voi olla mahdollista mutta yksikään asiantunteva ammattilainen ei niitä lähde lupaamaan.
Jos optimointia tarjoava yritys ei osaa riittävän tarkasti kertoa, mitä he aikovat sopimuskauden aikana tehdä ja mitä juuri sinun sivustosi tarvitsee, kannattaa unohtaa yhteistyö. oikea optimoija pystyy myös rehellisesti kertomaan nykytilanteen ja sen, millaisia tuloksia on edes realistista odottaa.