Onko hakusanoilla merkitystä?
30.1.2019 | Lukuaika 4 min
Jos haluat löytää tuotteen tai palvelun verkosta, mistä aloitat etsimisen? Valtaosa kuluttajista aloittaa hakukoneesta tai -palvelusta, jonka hakukenttään he kirjoittavat etsimänsä tuotteen tai palvelun nimen. Toiset kuvailevat samaisessa kentässä lyhyesti ongelmansa, johon toivoisivat löytävänsä ratkaisun – todennäköisesti joltain palveluntarjoajalta. Yhtä kaikki, etsiessään tietoa hakukoneiden ja -palveluiden kautta, kuluttajat käyttävät hakusanoja.
Mitä hakusanat ovat?
Hakusana on termi, jonka avulla hakukoneista ja -palveluista haetaan tietoa. Kuluttajat käyttävät niitä etsiessään palveluita, ja yrittäjä voi puolestaan kertoa niiden kautta, mitä palveluita yritys tarjoaa. Hakusanoja kutsutaan myös muun muassa hakukoneoptimoinnin ja maksetun mainonnan yhteydessä avainsanoiksi.
Vaikka hakusanan voisi luulla viittaavan yksittäiseen sanaan, se voi pitää sisällään useamman sanan hakulausekkeen. Näitä useamman termin sisältäviä hakulausekkeita nimitetään myös ”pitkän hännän” avainsanoiksi (long tail keywords). Useimmiten yhden ja kahden sanan mittaiset hakusanat ovat hyvin yleisluontoisia, kuten ”hiusten leikkaus” ja ”autohuolto”. Tavallisesti näitä päähakusanoja haetaan kuukausitasolla paljon, ja suosituimmilla toimialoilla niiden välinen kilpailu on kovaa.
Pitkän hännän haut, kuten ”hiusten leikkaus hinta” ja ”auton huolto volvo”, kertovat täsmällisemmin haun tekijän senhetkisestä tarpeesta. Mitä yksityiskohtaisempi haku on, sitä vähemmän juuri samanlaisia hakuja tehdään kuukausitasolla, ja sitä pienempää kilpailu on yleensä niiden välillä.
Miten hakusanat toimivat?
Hakukoneet arvioivat sivustosi laatua monien eri tekijöiden suhteen, ja ns. hakubotit käyvät läpi sivujen sisältämän tekstisisällön. Kun käyttäjä kirjoittaa hakukenttään avainsanan, hakukoneet järjestävät luonnolliset tulokset muun muassa sen perusteella, onko kyseistä sanaa käytetty verkkosivujen teksteissä, millä tavalla ja minkälaisessa kontekstissa, sekä vaikuttaako sivusto ylipäätään relevantilta ja luotettavalta. Hakusanamainonnassa hakusanoilla on puolestaan oma klikkaushintansa, joka määrittyy mm. kilpailutilanteen, mainoksen sekä laskeutumissivun perusteella.
Hakukoneiden logiikka hakusanojen suhteen ei kuitenkaan toistu suoraan samanlaisena kaikissa verkon hakupalveluissa. Esimerkiksi fonecta.fi-hakupalvelussa yritykset voivat määrittää erikseen termit, joilla haluavat asiakkaiden löytävän heidät. Määritettyjen hakusanojen ei tarvitse löytyä yrityksen esittelytekstistä palvelussa, vaan hakutulokset järjestyvät muun muassa sen mukaan, onko termiä listattu yrityksen hakusanaksi.
Miten selvitän yritykselleni sopivimmat hakusanat?
Hakusanatutkimuksen tekeminen on tärkeää, jotta tavoitat kaikki, jotka etsivät palveluitasi ja tuotteitasi. Pohdi yrityksesi toimintaa: mitä kaikkia palveluita tarjoat, ja millä termeillä asiakkaasi saattaisivat hakea niitä. Asiakkaan näkökulman huomioiminen on todella merkityksellistä – yrittäjä saattaa herkästi sokaistua omalle liiketoiminnalleen, ja kuvailla palveluitaan termeillä, joita käytetään vain alan ammattilaisten keskuudessa. Kuluttaja, joka ei ole tekemisissä kyseisten palveluiden kanssa päivittäin, saattaa hakea niitä täysin eri hakusanoilla, usein niin sanottuja maallikkotermejä käyttäen.
Keskustele asiakkaittesi kanssa ja kuuntele heidän tarpeitaan – hyvä asiakaspalvelutyö auttaa siis myös hakusanatutkimuksen teossa! Lue foorumeita ja esimerkiksi sosiaalisen median ryhmiä toimialaasi liittyen, ja selvitä minkälaisia ongelmia, kysymyksiä ja tarpeita ihmisillä on yritystoimintaasi liittyen. Jos olet paikallinen toimija, muista, että kuluttajat yleensä etsivät palvelua läheltä, ja lisäävät paikkakunnan päähakusanan jälkeen, esim. ”kampaamo kuopio”.
Opi, kuinka kivijalkaliikkeen kannattaa mainostaa Googlessa.
Lataa opasHakusanatutkimuksen tukena kannattaa käyttää muutamia ilmaisia työkaluja, jotka auttavat hakusanojen ideoinnissa. Esimerkiksi Ubersuggest ehdottaa avainsanaan liittyviä pitkän hännän hakusanoja, Soovle puolestaan tarjoaa avainsanoja monista eri tietolähteistä Googlen lisäksi, kuten Wikipediasta, YouTubesta ja Amazonista. Myös Googlen omat työkalut toimivat oivana apuna: Keyword Plannerin avulla saat tietoa muun muassa avainsanan kuukausittaisista hakumääristä sekä kilpailutilanteesta ja Google Trendsin kautta näet viimeisimmät trendihaut ja -aiheet Suomessa sekä maailmalla.
Voiko hakusanoja ostaa?
Riippuu kanavasta. Esimerkiksi Googlen luonnollisen haun puolella hakusanoja ei voi ostaa, mutta hakusanamainonnassa maksetaan valittujen avainsanojen tuomista klikeistä. Monissa muissa hakupalveluissa voit ostaa hakusanoja, joilla haluat löytyä. Esimerkiksi Fonectan hakupalveluissa voit määrittää hakusanat, joilla haluat yrityksesi nousevan hakutuloslistalle. Mitä enemmän sinulla on käytössäsi hakutermejä, sitä kattavammin yrityksesi voi näkyä hakutuloksissa.
Onko siis hakusanoilla merkitystä? On, ja paljon – ilman niitä tiedon etsiminen ja löytäminen verkosta olisi todella hankalaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kuluttajien hakukäyttäytyminen muuttuu ajan myötä, ja viisi vuotta sitten käytetyt suosikkihakusanat eivät ole ehkä tänä päivänä enää niin yleisiä. Hakukäyttäytymisen muutoksesta ja uusista hakumahdollisuuksista kertoo esimerkiksi se, että nykyään Google-haku on mahdollista tehdä myös emojia käyttäen!