Näin teet timanttisen LinkedIn-profiilin
5.4.2019 | Lukuaika 6 min
LinkedIn on yksi nopeammin kasvavista sosiaalisen median kanavista Suomessa. Jo yli 1,5 miljoonaa suomalaista on luonut LinkedIn-profiiliin, ja niin rekrytoinnin kuin ammatillisen keskustelun ja kehittymisenkin näkökulmasta se on ylivertainen kanava. Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing Solutions kumppani, joten me tiedämme miksi se on niin tehokas sekä ammattilaisille että mainostajille. Tarjoamme asiakkaillemme LinkedIn-mainontaa ja Tietopankistamme voit lukeä lisää siitä mitä on LinkedIn-markkinointi.
LinkedInistä löydät entiset ja nykyiset kollegasi, vanhat opiskelijakaverisi ja tulevan työnantajasi. Siellä voit myös kehittää omia taitojasi. Oman alasi asiantuntijat todennäköisesti ovat hekin LinkedInissä ja jakavat siellä omaa osaamistaan ja tietotaitoaan. Seuraa siis itseäsi kiinnostavia ja ammatillisen kehittymisen kannalta merkittäviä ihmisiä, liity ryhmiin, katso videoita ja kuuntele podcasteja, joiden avulla kasvatat omaa osaamistasi.
LinkedIn on mitä suurimmassa määrin myös rekrytoinnin ja työnhaun kanava, joten vaikka et aktiivisesti olisikaan etsimässä uutta työtä, erotut muista oman alasi osaajista hyvällä profiililla ja saatat kiinnittää headhunterin huomion. Jos taas olet aktiivisesti työnhaussa, on LinkedIn sinulle juuri se kanava, johon kannattaa panostaa. Keräsimme tähän parhaat käytännön vinkit, joilla teet itsellesi timanttisen LinkedIn-profiilin!
Katso käytännön esimerkit artikkelin alta kuvagalleriasta!
1. Aloita tästä
Ihan alkuun sinun tulee perustaa LinkedIniin profiili kirjautumalla osoitteeseen LinkedIn.com. Varmista, että teet profiilistasi avoimen kaikille, muuten sinuun on vaikeaa, ellei mahdotonta, verkostoitua muihin.
2. Lisää hyvälaatuinen valokuva
LinkedIn-profiileja, joissa on valokuva, katsotaan 14 kertaa todennäköisemmin kuin profiileja ilman kuvaa. Varmista siis, että profiilissasi on selkeä, riittävän laadukas kuva, josta sinut tunnistaa. LinkedIn ei ole kanava suttuisille lomakuville tai takaa päin otetuille pimeille otoksille – ne jotka profiiliasi katsovat, haluavat tietää miltä sinä näytät, eivät kuvaa kissastasi. Kuvan ei kuitenkaan tarvitse olla ammattikuvaajan ottama, saat riittävän korkealaatuisen kuvan omalla puhelimellasi.
Kiinnitä profiilikuvan lisäksi huomiota headerkuvaan, eli profiilisi otsikko- tai pääkuvaan. Tällä kuvalla tuot helposti esiin omaa osaamistasi ja kiinnostuksen kohteitasi. Header-kuvan tarkoitus on tehostaa profiiliasi visuaalisesti, samalla se kuvastaa omaa uniikkia brändiäsi.
3. Kirjoita huomiota herättävä otsikko
Otsikossa esittelet itsesi ja taitosi sekä intohimon kohteesi ja arvosi. Kerro siis muutamalla sanalla ammatillisesta osaamisesta sekä siitä, mikä saa sinut aamulla liikkeelle. Napakalla ja kiinnostavalla otsikkotekstillä erotut massasta, joten tähän kannattaa kiinnittää huomiota.
4. Tee kiinnostava yhteenveto
Profiilisi yhteenvetoteksti eli summary on lyhyt katsaus koko työuraasi ja ammatilliseen osaamiseesi. Siinä missä otsikossa käytössäsi on vain muutamia sanoja, pääset yhteenvedossa syventämään omaa esittelyäsi. Sinun tulee siis tuoda esiin noin 30 sanalla, että olet intohimoinen, luova ja motivoitunut – kuitenkin ilman että käytät näitä sanoja, sillä ylikäytön vuoksi ne ovat menettäneet tehoaan. Helppoa, eikö niin? Kuten otsikkoon, myös yhteenvetotekstiin kannattaa kuitenkin uhrata aikaa ja ajatusta, sillä hyvällä tekstillä erotut jälleen joukosta. Jos työmarkkinasi ovat pääasiassa Suomessa, kannattaa kaikki tekstitkin kirjoittaa suomeksi.
5. Listaa työkokemuksesi
Tämä on se osio, jossa todella pääset revittelemään osaamisellasi. Listaa kaikki tärkeimmät työtehtäväsi ja kuvaile niitä jokaista erikseen. Jos olet työurasi alussa, on hyvä kertoa myös niistä lyhyemmistä työrupeamista kuten kesätöistä, sillä ne kertovat, että olet aktiivinen ja halukas työllistymään. Työuran kasvaessa voit poistaa näitä, jos työpaikkojen lista alkaa liiaksi paisua. Profiileja, joissa on mainittu enemmän kuin yksi työkokemus, katsotaan 12 kertaa todennäköisemmin kuin niitä, joissa työkokemuksia on mainittu vain yksi tai ei yhtään.
6. Lisää taitoja ja kerää suosituksia
Nyt voit näyttää, missä olet hyvä ja mitä olet oppinut, joten listaa kaikki ne taidot (skills), joissa olet hyvä ja joiden katsot olevan tärkeitä urasi kannalta. Lisää yleisiä taitoja sekä erityistaitoja, jotta annat hyvän näköalan siihen, miten monipuolinen osaaminen sinulla on. Käy suosittelemassa (endorsement) kollegojasi, sillä näin saat todennäköisemmin myös heiltä suosituksia. Voit pyytää myös entisiä tai nykyisiä esimiehiäsi ja kollegoitasi kirjoittamaan itsestäsi arvioinnin. Näillä on myös rekrytoinnissa arvoa ja saat samalla muiden kuin vain oman äänesi kertomaan, miten mahtava oikein oletkaan.
7. Verkostoidu!
Mitä suurempi verkostosi LinkedInissä on, sitä parempi. Kuten useimmissa muissakin sosiaalisen median kanavissa, myös LinkedInissä on tapana verkostoitua niihin ihmisiin, jotka tunnet. LinkedInissä se tarkoittaa niin kollegojasi ja esimiehiäsi, kuin koulu- ja opiskelijakavereitasi. Mutta muista kanavista poiketen LinkedInissä voit myös esimerkiski onnistuneen tapaamisen jälkeen verkostoitua tapaamaasi asiakkaaseen tai jonkun tilaisuuden puhujaan. LinkedInissä verkostoituminen ei siis edellytä syvää ja pitkäaikaista yhteistä historiaa, vaan voit verkostoitua myös lyhytaikaisiin tuttavuuksiin vaikkapa seminaarissa.
8. Ole aktiivinen
Sosiaalinen media on, kuten nimikin jo antaa ymmärtää, luonteeltaan sosiaalinen, joten aktiivisuus myös LinkedInissä on avain menestykseen. LinkedIn on kanava ammattilaisten verkostoitumista varten, joten täältä löydät oman kiinnostuksesi mukaiset aiheet ja ihmiset, jotka auttavat sinua kehittymään ammatillisesti. Aktiivisuus auttaa sinua rakentamaan profiiliasi ammattilaisena ja samalla nouset esiin kiinnostavana tekijänä potentiaalisten työnantajien silmissä.
Helppo tapa olla aktiivinen LinkedInissä on liittyä kiinnostaviin ryhmiin, seurata keskusteluja, jakaa omia postauksia ja osallista myös itse keskusteluihin. Voit myös kirjoittaa blogikirjoituksia LinkedIn Pulsessa ja jakaa niitä verkostollesi. Aloita varovasti, jos tuntuu ettet heti halua heittäytyä suoraan keskusteluihin – huomaat pian, että rohkeus ja aktiivisuus kasvaa nopeasti!
Päivitä profiiliasi ja lisää uusia osioita sitä mukaan, kun kokemusta kertyy. Kun työhistoriasi kasvaa, kasvaa ja monipuolistuu samalla myös LinkedIn-profiilisi.
Ole rohkea ja pidä hauskaa!
Seuraa meitä LinkedInissä ja kuulet kaikki uutiset tuoreeltaan!
Fonecta palkittiin jälleen LinkedInin vuotuisessa Partner Connect -tapahtumassa.
Lue myös, mitkä ovat LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt tai miten teet timanttisen LinkedIn-yrityssivun.