Näin parannat yrityksesi sijoitusta Googlessa
29.1.2019 | Lukuaika 4 min
Yrittäjä! Jos kirjoitat Googleen hakusanat, joilla uskot asiakkaiden etsivän palveluitasi, miltä hakutulos näyttää? Nouseeko yrityksesi kolmen kärkeen vai jääkö se kauas muista? Sijoituksesi Googlessa on suorassa suhteessa sivuillesi saapuvan liikenteen määrään.
Jos yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä, toisella tai kolmannella sijalla, hienoa. Olet mukana siinä joukossa, joka kerää 61 prosenttia ilmaisesta hakuliikenteestä. Sivusi toimivat verkkolöydettävyden kannalta juuri niin kuin pitää. Jos taas näyt vasta toisella tai kolmannella sivulla, et käytännössä saa ollenkaan hakukonenäkyvyyttä. Etkä liikennettä. Googlen orgaanisten hakutulosten ensimmäinen sivu on paikka, jossa kilpailu liikenteestä ratkaistaan. Luvut puhuvat puolestaan.
Neljä faktaa, miksi Googlen hakutulosten kärkeen on pakko päästä:
- 85 prosenttia liikenteestä ohjautuu Googlen orgaanisesta eli ilmaisesta hakukonenäkyvyydestä. Maksettu Google-mainonta tuo vain 15 prosenttia liikenteestä.
- 91 prosenttia liikenteestä ohjautuu ensimmäisellä sivulla näkyvistä tuloksista. Liikenteestä vain alle viisi prosenttia tulee toiselta tulossivulta.
- Tulosten ensimmäisellä sijalla näkyvä yritys kerää yksin jopa kolmanneksen liikenteestä.
- Kolme ensimmäistä yritystä keräävät 61 prosenttia liikenteestä. Tämän jälkeen liikenteen määrä laskee jyrkästi. Esimerkiksi sijalla 10 näkyvä yritys saa enää vain kaksi prosenttia liikenteestä.
Viesti on selvä. Kärkeen pitäisi päästä. Kun yrityksen sijoitus nousee, kasvaa sivustolle saapuvan liikenteen määrä automaattisesti. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta miten temppu tehdään?
Googlen kärkipaikoille hakukoneoptimoidulla sisällöllä
Näkyvyyteen hakukoneissa voi vaikuttaa kolmella tavalla: laadukkaalla hakukoneoptimoinnilla, oikeilla löydettävyystiedoilla ja maksetulla Google-mainonnalla. Kuten sanottu, useimmilla sivustoilla pääosa liikenteestä saavutetaan ilmaisella näkyvyydellä, jota voidaan parantaa oikein tehdyn hakukoneoptimoinnin avulla.
Laadukkaan hakukoneoptimoinnin hyödyt:
- Hakusanojen sijoitus Googlessa paranee ja kotisivujesi löydettävyys nousee.
- Sivustosi keräävät enemmän liikennettä.
- Sivujesi käytettävyys ja asiakaskokemus paranevat, kun sivuston kokonaisvaltainen laatu nousee.
- Kävijät saadaan entistä paremmin muutettua maksaviksi asiakkaiksi.
- Mitä korkeammalla sijalla yrityksesi löytyy, sitä luotettavampana asiakkaat pitävät yritystäsi.
- Hakukoneoptimointi parantaa Google-mainonnan kustannustehokkuutta.
Yrityskotisivujen hakukoneoptimointi selkeästi ja ymmärrettävästi.
Lataa opasHakukoneoptimointi käytännössä
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa, pitkäjänteistä työtä. Tavoitteena on, että sivujesi laatu paranee kokonaisvaltaisesti, jolloin Google ”palkitsee” sivut tarjoamalla niille hyvää löydettävyyttä.
Näillä askeleilla alkuun:
1. Selvitä lähtötilanne
Miten sijoitut hakutuloksissa kilpailijoihisi verrattuna, kun asiakkaat hakevat yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita?
2. Kartoita oikeat hakusanat
Jotta sivuillesi saadaan juuri oikeanlaista asiakasryhmää, ei ole sama, millä hakusanoilla Googlen kärjestä löydyt. Laajan hakusanatutkimuksen avulla kartoitetaan ne hakusanat ja lauseet, joilla yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita oikeasti haetaan.
3. Kirjoita täsmälliset metatiedot
Hakukoneiden listauksissa näkyvät metatiedot kertovat sivujesi sisällöstä niin hakukoneelle kuin asiakkaillekin. Täsmällisen otsikon ja kuvaustekstin avulla ostohalukasta kävijävirtaa on helppoa houkutella sivustolle.
4. Tee hakukoneoptimoitua sisältöä
Kun tärkeimmille tuotteillesi tai palveluillesi luodaan tarkkaan hakukoneoptimoidut sivut, nostaa Google mielellään ne hakutulosten kärkipäähän. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että aiheet rajataan tarkasti ja niistä kerrotaan yksi kerrallaan, jokaisesta palvelusta tai tuotteesta aina omalla sivullaan. Näin tekstisisältö on mahdollista optimoida Googlen hakuparametrien mukaan.
5. Muuta kävijät asiakkaiksi
Hakukoneoptimointi ei lopu siihen, että kävijä saapuu sivuillesi. Tavoitteena on, että hän myös toimittaa halutun toimenpiteen, oli se sitten tuotteen tilaaminen, tarjouspyynnön jättäminen tai yhteyden ottaminen. Lisää sivuille tekstejä, jotka auttavat kävijää tekemään halutun toimenpiteen: ”Materiaalihankinnat edullisesti kauttamme” tai ”Laskemme urakalle aikataulun, joka myös pitää!”
Fonectan hakukoneoptimointipalvelu on kustannustehokas tapa kasvattaa pitkäjänteisesti sivujesi kävijäliikennettä. Tavoitteenamme on tarjota kokonaisvaltaista palvelua, jonka avulla asiakkaat löytävät yrityksesi helpommin ja myös tekevät halutun toimenpiteen.