Mitä verkosta haetaan?
29.1.2019 | Lukuaika 4 min
Voi sanoa, että tänä päivänä verkosta haetaan lähes kaikkea maan ja taivaan välillä. Yrittäjän on kuitenkin tärkeä tiedostaa, että tuotteiden ja palveluiden haku tapahtuu nykyään ensisijaisesti verkosta. Tutkitusti 98 % kuluttajista aloittaa verkossa tiedonhaun tuotteeseen tai palveluun liittyen hakukoneesta.
Netistä haetaan runsaasti myös yritysten perustietoja, kuten osoitetta ja aukioloaikoja. Verkon käyttö on siirtynyt myös entistä enemmän mobiilin; jo yli 50 % kaikista hauista tehdään mobiilissa eli älypuhelimilla. Ihmisten ollessa liikkeellä, helpoin tapa löytää yrityksen aukioloajat tai osoite onkin etsiä ne netistä jostain verkkopalvelusta. 92% älypuhelinten käyttäjistä on hakenut paikallisia yhteystietoja puhelimellaan, joten löytyminen näissä hakutuloksissa on yritykselle elintärkeää.
Missä kaikkialla yrityksesi tiedot voivat näkyä?
Yrityksen verkkosivujen lisäksi tietoja haetaan monesta muustakin kanavasta. Moni turvautuu puhelimensa karttasovellukseen tai autonsa navigaattoriin etsiessään yrityksen kivijalkaliikkeen sijaintitietoja; Facebookista käydään katsomassa arkipyhän erikoisaukioloaikoja ja Googlen lisäksi palveluntarjoajia haetaan erilaisilla hakusanoilla verkkoon siirtyneistä numeropalveluista, kuten Fonceta.fi:stä, Finderistä tai Fonecta Callerista. Kun eri palveluja alkaa listaamaan, niitä kertyykin melkoinen luettelo, ja kaikissa palveluissa kannattaisi olla yrityksen ajantasaiset tiedot mahdollisimman kattavasti. Kartta-, luettelo- ja navigaattoripalveluiden lisäksi pitäisi muistaa vielä yrityksen sometilitkin!
Suomalaiset ovat Google-kansaa
Suomalaiset ovat tunnetusti Google-kansaa, ja Suomessa tehdäänkin noin 10 miljardia Google-hakua vuosittain. Yrityksen Google-näkyvyyden voi jakaa karkeasti kolmeen osaan: Google My Business -tili, luonnolliset hakutulokset ja maksettu mainonta. Google My Business -tilin tiedot tulevat yleensä näkyviin hakutulossivun oikeaan reunaan omassa laatikossaan, kun Googlesta haetaan yrityksen tietoja. Laatikossa näkyvien tietojen määrä riippuu siitä, kuinka kattavasti niitä on syötetty yrityksen Google My Business -tilille. Jos tiliä ei ylläpidetä, menettää yritys mahdollisuuden saada mm. aukioloajat ja kuvia yrityksestä näkyviin ilmaiseksi Googlen hakutulossivulle. Pahimmillaan yrityksesi ei edes näy hakutuloksissa, jos tietojasi ei löydy palvelusta kattavasti, ja Google näyttää yrityksesi tilalla jonkin kauempana sijaitsevan yrityksen, joka on pitänyt huolta Google My Business -tilistään.
Jos yrityksesi kotisivujen hakukoneystävällisyys on kunnossa, sivusto voi näkyä myös hyvällä paikalla Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Googlen luonnollisten hakutulosten ylle voi päästä vielä erikseen maksetulla hakusanamainonnalla, joka kustantaa yritykselle tietyn summan aina kun joku klikkaa mainosta. Luonnollisten hakutulosten ja Google My Business -laatikon tietojen klikkaukset eivät kustanna yrittäjälle mitään.
Tietojen löytyminen luo ammattimaisen kuvan yrityksestä
Kun yrityksen tiedot löytyvät kattavasti ja oikein monesta eri lähteestä, luo se asiakkaalle luotettavaa kuvaa yrityksestä. Ajantasaisten ja yhtenäisten tietojen löytyminen kaikista verkkopalveluista on myös asiakaspalvelun kulmakiviä. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin joutua etsimään monesta eri paikasta ajantasaista tietoa esimerkiksi pyhäpäivän aukioloajoista, kun yhdessä paikassa sanotaan, että yrityksen liike on auki ja toisessa taas että liike on suljettu. Eri osoitetietojen löytyminen eri paikoista on myös hämmentävää asiakkaalle ja pahimmillaan saattaa muuttaa asiakkaan mielen lähteä käymään yrityksen toimipisteessä.
Löydy verkkopalveluista kilpailijoidesi edeltä
Monet hakupalvelut listaavat yrityksiä asiakkaan tekemän haun perusteella tiettyyn järjestykseen, ja haluaisit varmasti, että oman yrityksesi tiedot olisivat listan kärkipäässä. Karu totuus kun on, että harva asiakas jaksaa vierittää sivun listaa aivan alareunaan asti ja klikata sieltä löytyvän yrityksen tietoja. Asiakkaalle avautuva lista ei kuitenkaan muodostu sattumanvaraisesti, vaan monella palvelulla on tietyt kriteerit, mitä yrityksiä näytetään ensimmäisenä asiakkaalle. On verkkopalvelunkin kannalta tärkeää, että asiakas löytää etsimänsä tiedon nopeasti ja kattavasti, sillä muuten asiakas tuskin enää jatkossa käyttäisi kyseistä verkkopalvelua. Tämän takia ne yritykset, joilla tiedot ovat kunnossa, listautuvat korkeammalle.
Tuntuuko ajantasaisten tietojen ylläpitäminen vaivalloiselta?
On ymmärrettävää, että yrittäjällä ei ole aikaa tai välttämättä teknistä osaamista ylläpitää yrityksen yhteys- ja aukioloaikatietoja kaikissa mahdollisissa eri verkkopalveluissa. Fonecta on kuitenkin tuonut yrityksille tarjolle palvelupaketin, joka sisältää yrityksen tietojen ajantasaisen ylläpidon kaikissa tärkeimmissä verkkopalveluissa. Pakettiin sisältyvät niin erilaiset karttapalvelujen, Facebook-tilin kuin Google My Business -tilin yhteystietojen ylläpidon. Fonecta Kontaktin avulla saat helposti päivitettyä uudet tietosi kaikkiin eri verkkopalveluihin.