Mitä eroa on hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla?
1.2.2019 | Lukuaika 5 min
Jos olet yrittäjä, olet varmasti kuullut hakusanamainonnasta ja hakukoneoptimoinnista, kenties ostanutkin kyseisiä palveluita. Palveluntarjoajia löytyy laidasta laitaan, ja joka toinen myyntipuhelu tuntuu koskettavan jompaakumpaa. Tiedätkö, mitä eroa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanamainonnalla oikeastaan on? Oletko miettinyt, kumpaa yrityksesi kannattaa hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissaan?
Suurin osa kuluttajista aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen verkosta, tavallisimmin Googlen hakukoneesta. Siksi näkyvyys verkossa ja markkinointi hakukoneessa on lähes jokaisen yrityksen elinehto, varsinkin kilpailluilla toimialoilla. Hakukonemarkkinointi-termin alle kuuluvista hakukoneoptimoinnista ja hakusanamainonnasta puhutaan usein samoissa asiayhteyksissä, joten ei ihme, jos pää menee termiviidakossa välillä sekaisin. Kerrataanpa siis vielä, mitä ne tarkoittavatkaan, ja mitä eroa niillä on:
Mikä on suurin ero hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan välillä?
Suurin ero kaksikon välillä on se, että toinen on maksettua mainontaa, ja toinen ei. Hakusanamainokset ovat maksettuja mainoksia, jotka sijaitsevat Googlen hakukoneessa luonnollisten, eli orgaanisten tulosten ylä- ja alapuolella. Muun muassa Bingin ja Yahoon hakukoneissa voit nähdä hakusanamainoksia myös luonnollisten tulosten oikealla puolella. Kun hakukoneen käyttäjä klikkaa mainoksesi kautta verkkosivullesi, se maksaa sinulle aina hakutermin mukaan määräytyvän summan.
Hakukoneoptimointi puolestaan keskittyy orgaanisiin tuloksiin, jotka hakukoneet järjestävät oman algoritminsa mukaan. Algoritmi arvioi mm. sivuston relevanttiutta ja luotettavuutta haun kannalta. Ulkopuolisen palveluntarjoajan tuottamana hakukoneoptimointi maksaa toki tehdyn työn verran, mutta verkkosivusi paikka hakukoneiden tuloksissa tai asiakkaan klikki sivustollesi ei maksa mitään.
Kuinka nopeasti näen tuloksia?
Jos näitä kahta hakukonemarkkinoinnin kanavaa kuvaisi urheilutermein, hakukoneoptimointia voisi kutsua maratonjuoksuksi, kun hakusanamainonta olisi ennemminkin satasen sprintti. Hakusanamainonnan kampanjat voidaan toteuttaa verrattain nopeasti, ja niiden avulla on helppo reagoida yllättäviin muutoksiin, kampanjoihin ja tapahtumiin, sekä huomioida lyhyetkin sesongit.
Jos olet uusi yrittäjä, ja haluat saada nopeasti näkyvyyttä brändillesi, sinun kannattaa ehdottomasti panostaa hakusanamainontaan. Sen avulla saat mainoksesi halutessasi miltei heti hakukoneisiin ja näkyville, kunhan verkkosivujesi laatu on myös kunnossa. Muistathan kuitenkin, että mainokset häviävät tuloksista saman tien, kun rahahanat sulkeutuvat. Älä siis unohda hakukoneoptimointia, joka tuo pysyvämpiä tuloksia, vaikkakin hieman hitaammin. Jos hakukoneoptimointi on tehty asiantuntemuksella, sen tulokset ovat yleensä pitkäkestoisia, eivätkä sijoitukset tipu heti palvelusopimuksen päätyttyä.
Voinko ostaa ykköspaikan Googlesta?
Et. Googlehakujen kärkipaikka ei ole ostettavissa, mutta hakusanamainonnalla tuot esiin yrityksesi tärkeimmät palvelut ja tuotteet mainonna kautta silloin, kun potentiaalinen asiakas on niitä etsimässä. Tärkeimmät hakusanamainoksen sijoittumiseen vaikuttavat tekijät ovat hintatarjouksen suuruus sekä laatupisteet, jotka muodostuvat mm. mainosten ja verkkosivuston laadusta, ja laskeutumissivun käyttökokemuksesta. Hakusanamainonnassa onkin tärkeää huolehtia myös siitä, että verkkosivustosi on kunnossa ja mainokset tehty asiantuntemuksella.
Myöskään hakukoneoptimoinnin yhteydessä ei ikinä voida luvata varmoja sijoituksia hakutuloksista. Tärkeimpiä valuuttoja luonnollisten sijoitusten nostamisessa on mm. optimoijan asiantuntemus ja sivustolle tehtävät toimenpiteet. Valitettavasti nekään eivät välttämättä aina riitä nostamaan sivustoa suosituimmilla termeillä ensimmäisen sivun tuloksiin, varsinkaan kilpailluimmilla toimialoilla. Hyvin hakukoneoptimoitu sivusto kyllä nousee lähes poikkeuksetta alkuperäisistä sijoituksistaan luonnollisissa tuloksissa, usein vielä monilla eri termeillä ja niiden yhdistelmillä.
Minkälaisia kävijöitä haluat sivustollesi?
Hakusanamainonnassa käytät rahaa todelliseen liikenteeseen, eli kävijöihin, jotka klikkaavat sivustollesi. Siksi hakusanamainonnassa kannattaakin tavoitella ostoaikeissa olevia henkilöitä, jotta et maksaisi ns. turhista klikeistä. Hakusanamainonta soveltuu hyvin yrityksille, joilla on mahdollisuus myydä tuotetta tai palvelua verkkosivuillaan ensikontaktilla. Tästä hyviä esimerkkejä ovat verkkokaupat.
Hakukoneoptimoinnin avulla kannattaa tavoitella laajempaa kävijäkuntaa, sillä klikkaukset sivuillesi eivät maksa sinulle sentin hyrrää. Voit toivottaa sivuillesi ilomielin tervetulleiksi myös ne käyttäjät, jotka etsivät ”vain” tietoa sivuiltasi tai ovat aivan ostopolun alussa. Hakukoneoptimointi kannattaa nähdä kanavana, joka osallistuu aktiivisesti pitkäjänteiseen brändin ja asiantuntijuuden rakennukseen, ja tuo pitkäaikaisempaa markkinoinnillista hyötyä.
Miten hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa tehdään?
Hakusanamainonnassa mainosryhmillesi valitaan liiketoimintasi ja toimialasi kannalta relevantit avainsanat, joilla asiakkaat etsivät tuotteitasi ja palveluitasi. Olennainen osa mainontaa ovat houkuttelevat ja myyvät mainostekstit, joilla kuluttaja saadaan klikkaamaan mainostasi. Lisäksi voit täydentää mainoksia mm. mainoslaajennuksilla, sekä myöhemmin optimoida ne vielä toimivimmaksi. Hakusanamainonnan yhteydessä ei siis kosketa verkkosivustoosi, vaikkakin itse mainonta ohjataan sinne.
Hakukoneoptimointi käy käsiksi koko sivustoosi, ja jopa joihinkin tekijöihin sen ulkopuolella. Se on kokonaisvaltainen, monia toimenpiteitä ja vaiheita sisältävä prosessi, jonka avulla sivustosi sijoitusta pyritään nostamaan luonnollisissa hakutuloksissa. Myös hakukoneoptimoinnin yhteydessä kartoitetaan liiketoimintasi kannalta tärkeät ja relevantit hakutermit, joiden mukaan sivusto optimoidaan sekä teknisesti että sisällöllisesti.
Hakukoneoptimointi vai hakusanamainonta?
Vaikka tässä artikkelissa onkin listattu hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin eroja, niitä ei suinkaan kannata asettaa vastakkain yrityksen digimarkkinoinnissa, vaan ennemminkin rinnakkain. Molemmat hakukonemarkkinoinnin kanavat tähtäävät sivuston kävijäliikenteen ja näkyvyyden kasvuun sekä konversioon, eli esimerkiksi ostotapahtumaan, mutta hieman eri keinoin ja painotuksin. Näitä varmasti jokainen yritys tarvitsee.
Melkeinpä jokaisen yrittäjän kannattaa valita molemmat. Oikealla tavalla yhdistettynä voit tavoittaa asiakkaasi niiden avulla oikeaan aikaan, ja oikealla viestillä. Kaksikon yhteispelin avulla viestisi, ja yrityksesi hakukonenäkyvyys on yhtenäinen ja hallittu kokonaisuus. Mieluummin siis sekä että, kuin joko tai; hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta.
Millainen markkinoinnin ratkaisu sopii sinun yrityksellesi parhaiten? Tutustu Fonectan markkinoinnin palveluvalikoimaan.