Mikä on Fonecta Kontakti?

8.1.2020 | Lukuaika 4 min

Fonecta Kontakti on yksi Fonectan suosituimmista ja asiakkaalle parasta hyötyä tuottavista palveluista, mutta silti ajoittain törmää siihen, ettei kaikille ole ihan selvää, mitä kaikkea Fonecta Kontakti tarjoaa ja mihin tarpeeseen se vastaa.

Pähkinänkuoressa Fonecta Kontakti on palvelu, jonka avulla yrityksen yhteystiedot ovat oikein ja yhteneväiset kaikissa niissä kanavissa, joista tietoja etsitään. Miksi tällä olisi merkitystä yritykselle, eikö tietoja voi päivittää eri kanaviin sitä mukaan, kun tiedot muuttuvat?

Yritys ei voi vaikuttaa siihen, mistä kanavista sitä etsitään

Kun lähdemme etsimään tuotetta tai palvelua, teemme haun lähes aina verkossa. Vielä jokin aika sitten se tarkoitti pääasiassa hakukoneita, ja niistä erityisesti Googlea. Tilanne on kuitenkin nopeasti muuttunut. Nyt hakuja tehdään suoraan karttasovelluksissa, navigaattoreissa, sosiaalisen median palveluissa kuten Facebookissa ja Instagramissa…

Kanavia on lukemattomia, eikä yritys itse pysty vaikuttamaan siihen, mistä asiakkaat hakunsa aloittavat. Jos asiaa miettii yrityksen kannalta, saattaa asiakkaan näkökulma unohtua. Kannattaakin kiinnittää huomiota omaan ja lähipiirin käyttäytymiseen: hakevatko esimerkiksi perheen kaikki jäsenet asioita eri tavalla ja eri kanavissa? On aina syytä muistaa, että vaikkei joku kanava yritykselle itselleen tuntuisikaan merkitykselliseltä, voi se olla sitä asiakkaalle.

Eikös tietojen päivittäminen ole vaikeaa?

Eri hakukanavia on lukemattomia, silti niissä kaikissa pitäisi näkyä. Kaikista kanavista ei yritys ole välttämättä edes kuullut, saati että osaisi päivittää sinne tiedot. Juuri tähän tarpeeseen Fonecta Kontakti vastaa – klikkaamalla yrityksen Oma Fonecta -palveluun tiedot saa päivitettyä yhdellä kertaa kaikkiin tärkeimpiin kanaviin – jopa kiinalaiseen hakukoneeseen Baiduun, jota Suomessa vierailevat kiinalaisturistit käyttävät.

Käytännössä siis päivittäminen tapahtuu nappia painamalla. Kun yritys kirjautuu Oma Fonectaan ja päivittää sinne tietonsa oikein, ne päivittyvät myös muihin palveluun sisältyviin kanaviin: sosiaaliseen mediaan, Googlen, karttapalveluihin, navigaattoreihin, muihin hakukoneisiin… Myös poikkeusaukiolot ja yrityksen mahdollisesti saamat asiakasarviot päivittyvät tätä kautta. Näin asiakkaat saavat aina ajantasaista tietoa siitä kanavasta, jonka ovat itse valinneet.

Selvitä miten yrityksesi tiedot näkyvät eri verkon eri kanavissa.

Testaa maksutta

Ei kai sillä niin väliä ole, jos tiedot ei ole oikein?

Moni isokin yritys on siinä harhaluulossa, ettei tietojen päivittämisellä ole merkitystä. Kunhan tiedot ovat oikein yrityksen kotisivulla ja niissä sosiaalisen median kanavissa, joita yritys itse käyttää, sen pitäisi riittää. Valitettavasti näin ei ole.

Harva tuotetta tai palvelua etsivä hakee suoraan yritystä. Etsimme kahvilaa lähellämme, autokorjaamoa, joka olisi auki, edullisempaa tai parempaa kampaajaa, valikoimaltaan kattavaa liikelahjayritystä, luotettavaa remonttimiestä. Yhä enemmän haut ovat kääntyneet siihen suuntaan, että etsitään suoraan palvelua tai jopa tarvetta.

Jos yritystä lähdetään etsimään nimellä, on silloin yleensä asiakkaalla tarve varmistaa, että yritys on siellä, missä hän sen olettaa olevan tai halutaan varmistaa yrityksen aukioloajat. Molemmissa tapauksissa on äärimmäisen tärkeä, että tiedot ovat oikein asiakkaan käyttämässä kanavassa. Jos haku tehdään Googlessa, on mahdollista, että Google tuo esiin kilpailevan yrityksen, jos se huomaa, että tiedot eri kanavissa ovat eriäväiset, sillä hakutuloksia esittäessään Google hakee tietoa suuresta määrästä eri kanavia. Jos yritys muuttaa toimipaikkaansa tai avaa uuden toimipisteen, täytyy nämä tiedot päivittää mahdollisimman nopeasti verkkoon – jälleen kerran kaikkiin niihin tärkeimpiin kanaviin.

Omistat oman yrityksesi tiedot

Sosiaalinen media ja jopa Google mahdollistavat sen, että tietoa voi kuka tahansa lisätä ja päivittää. Google haluaa, että tietoa on tarjolla mahdollisimman paljon, eikä sen näkökulmasta ole tärkeää, kuka tiedon sinne vie. Niinpä, jos yritys ei itse ole perustanut Googlen yritysprofiilia, voi kuka tahansa perustaa sellaisen yrityksen nimissä.

Näin on käynyt isoillekin yrityksille. Käyttäjän päivittämiin tietoihin ei voi samalla tavalla luottaa, kuin jos ne olisivat yrityksen itsensä hallinnoimia. Ja harva yritys varmaan haluaa, että sen nimissä luodaan tilejä sosiaaliseen mediaan tai Googleen.

Fonecta Kontakti -palvelun avulla voit olla varma, että yrityksen tiedot ovat aina omassa hallinnassasi, eikä kukaan pääse niitä muuttamaan.