LinkedIn-sertifikaatit ja miten niitä suoritetaan
28.6.2021 | Lukuaika 3 min
LinkedIn on suurista digimainonnan taloista ainoa, jolla tähän asti ei ole ollut sertifikaatteja, joilla mainonnan tekijät voivat osoittaa osaamistaan. Vuoden 2021 alussa LinkedIn käynnistikin pilottiohjelman, jonka tarkoituksena oli testata ja kehittää kesällä julkaistavia sertifikaatteja. LinkedIn Marketing Solutions -partnerina Fonecta oli luonnollisesti mukana jo heti pilotin ensimmäisessä vaiheessa.
Kun pilotti tammikuun lopulla käynnistyi, oli mukana vain kourallinen ihmisiä. Yksi osallistujista oli Fonectan Markus Rintala. ”Meidän tehtävämme oli antaa palautetta itse prosessista, sertifikaattien sisällöstä ja kysymyksistä sekä auttaa kehittämään koko prosessia ennen kuin se avataan suurelle yleisölle”, Markus kertoo kokemuksistaan ja jatkaa ”tämä kuvaa hyvin meidän yhteistyötämme LinkedInin kanssa. Olemme mukana kehitystyössä ja kerromme rehellisesti mielipiteemme, usein myös haastaen LinkedIniä.”
Oli pilotissa toki myös porkkanakin: ”Oli hienoa päästä suorittamaan sertifikaatit ensimmäisten joukossa maailmassa”, Markus toteaa.
Mihin sertifikaatteja tarvitaan?
Sertifikaatit ovat olleet osa digimainonnan osaamiskoulutusta jo pitkään. Muun muassa Googlella ja Facebookilla on omat sertifikaattiohjelmansa, joista on jo muodostunut alalle eräänlainen käytäntö.
Sertifikaattien tarkoituksena on kasvattaa tietoisuutta LinkedIn-mainonnasta ja -markkinoinnista ylipäänsä sekä kouluttaa ihmisiä koulutusohjelman kautta käyttämään LinkedIniä. Samalla koulutusohjelman suorittaneet saavat omaan LinkedIn-profiiliinsa todistuksen omasta osaamisestaan.
Mitä sertifikaatteja voi suorittaa?
Suoritettavia sertifikaatteja on kaksi: Fundamentals eli Linkedin-mainonnan perusteet sekä Marketing strategy eli markkinointistrategia. Sertifikaattien tarkoitus on osoittaa, että osaat käyttää sekä LinkedInin orgaanisia että maksetun mainonnan elementtejä.
Ennen sertifikaattien suorittamista tulee omaksua LinkedIn-mainonnan oppimiskeskuksesta eli LinkedIn Marketing labsista löytyvät materiaalit. Kun suoritettavaan kokonaisuuteen liittyvät moduulit on käyty, pääsee suorittamaan testin, jonka läpäisemisestä suorittaja saa sertifikaatin.
Fundamentals: Linkedin-mainonnan perusteet -kokonaisuuden moduulit:
- Mainontaan tutustuminen
- Kohdentaminen
- Raportointi
Marketing strategy -kokonaisuuden moduulit:
- Brändin rakentaminen
- Liidituotanto
Näin voit suorittaa LinkedIn-sertifikaatit
LinkedIn-sertifikaattien suorittaminen tulee mahdolliseksi kaikille LinkedIn-käyttäjille 30.6.2021.
Sertifikaatin suorittaminen on helppoa:
- Mene LinkedIn Marketing labsin sivulle https://training.marketing.linkedin.com/
- Kirjaudu sisään omilla LinkedIn-tunnuksilla.
- Valitse, kumman moduulin haluat suorittaa.
- Opiskele läpi moduulin materiaalit.
- Tee halutessasi harjoitustesti ennen varsinaista testiä.
- Voit myös ohittaa moduulit ja siirtyä suoraan testiin, jos olet jo LinkedIn-mainonnan tai markkinoinnin konkari.