LinkedIn-mainonnan eri muodot ja niiden hyödyt

28.1.2019 | Lukuaika 5 min

Haluaisitko aloittaa LinkedIn-mainonnan, mutta et tiedä, mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? LinkedInissä voi tavoittaa asiakkaita monella tavalla. Tässä artikkelissa perehdymme Linkedinin mainosmuotoihin ja niiden ominaisuuksiin.

Aiemmin kerroimme, miksi LinkedIn on arvokas markkinointikanava erityisesti B2B-yrityksille, jotka voivat tehokkaasti saavuttaa monenlaisia markkinointitavoitteita tässä maailman laajimmassa ammattilaisverkostossa. Nyt pureudumme syvemmälle siihen, miten se käytännössä tapahtuu.

Ensimmäinen askel on luoda toimiva LinkedIn-yrityssivu ja mainostili – sitten olet valmis aloittamaan LinkedIn-mainonnan. LinkedInin eri mainostusmuodot ovat:

  • Sponsored content
  • Sponsored InMail
  • Dynamic Ads
  • Text Ads

Sponsored content eli sponsoroidut päivitykset

Sponsored content tarkoittaa yrityksesi tuottamaa sisältöä, kuten artikkeleita, jotka näkyvät valitsemasi kohdeyleisön LinkedIn-uutisvirrassa. LinkedInin käytöstä tehtyjen tutkimusten mukaan B2B-päättäjistä 74% valitsee kumppanikseen yrityksen, joka on ensin tarjonnut heille hyödyllistä sisältöä, ja 94% B2B-mainostajista käyttää LinkedIniä sisällön jakamiseen – joten eikö sinunkin kannattaisi? Sponsoroiduilla päivityksillä:

  • Tavoitat laajan ja hyvin rajatun yleisön kaikilla päätelaitteilla.
  • Saat yrityksellesi näkyvyyttä uusien kohderyhmien keskuudessa.
  • Lähetät liikennettä kotisivuillesi.

Sponsored content taipuu normaalin kuvamainoksen lisäksi myös karuselli- ja videoformaattiin, joten se tarjoaa mainostajalle monipuolisia mahdollisuuksia kiinnittää kohdeyleisön huomio ja erottua muista.

Lisäksi sponsoroituihin päivityksiin liittyvät nämä hyödyt:

  • Päivityksiin voi reagoida eri tavoin ja niitä voi kommentoida tai jakaa, jolloin ne tavoittavat yhä uusia yleisöjä.
  • Mainoksen näkijä voi mainoksen kautta alkaa seurata yritystä.
  • Päivitykset ovat erinomainen b2b-sisältömarkkinoinnin väline ja inbound-markkinoinnin tuki.
  • Sponsoroitu sisältö on hyvä tapa aloittaa LinkedIn-mainonta.

Mitä Sponsoroidun sisällön luomisessa on hyvä ottaa huomioon?

Kenelle haluat viestisi kohdistaa?

Käytä hyväksesi LinkedInin tarkat kohdistamismahdollisuudet huolella. Tarkkaile samalla kohderyhmän kokoa sitä mukaa kun lisäät suodattimia, ettei yleisön koko jää liian pieneksi.

Miten saat kohderyhmäsi huomion?

LinkedIn-käyttäjät ovat kiinnostuneita relevanteista ammattilaissisällöistä – keskity siis tarjoamaan kohderyhmällesi kiinnostavaa ja heille arvokasta sisältöä. Erotu informaatiotulvasta kohderyhmää puhuttelevalla viestillä, kuvilla ja infograafeilla.

Mitä olet valmis maksamaan?

Mainoksesta maksetaan monin eri tavoin, esim. per klikkaus (CPC) tai per tuhat näyttöä (CPM). Lopullinen hinta riippuu monesta tekijästä, kuten kohderyhmästä, joten LinkedIn-mainontaa aloittaessa kannattaa olla kärsivällinen ja malttaa testata eri strategioita löytääkseen parhaan kustannus-hyöty-tason. Jos mainonnan tekeminen tuntuu vaivalloiselta, kannattaa avuksi ottaa osaava kumppani.

Sponsored InMail eli suoraviesti

Sponsored InMail on henkilökohtainen viesti joka lähetetään suoraan vastaanottajan LinkedIn-postilaatikkoon. InMail tavoittaa tehokkaasti kohdeyleisösi, sillä:

  • InMail löytää aina takuulla perille: toisin kuin perinteisellä sähköpostilla, ei sillä ole vaaraa joutua roskapostikansioon.
  • Jakamaton huomio kohderyhmässäsi on varmempi: vastaanottaja voi saada sponsoroidun viestin vain kerran 45 päivässä, ja LinkedIn-käyttäjät ovat taipuvaisia avaamaan InMail-viestit.
  • Markkinointiviestisi saapuu vastaanottajalle useimmiten henkilön, eikä yrityksen nimissä.
  • Viestisi saa näin heti huomiota eri tavalla kuin tavallinen mainos antamalla kasvot yrityksellesi ja sen sanomalle.
  • Viestiin saa mukaan selkeän Call-To-Action -napin, joka ohjaa viestin saajaa toimimaan.
  • Viestit lähtevät kohderyhmän jäsenille vain, kun he ovat aktiivisina LinkedInissä, joten et lähetä myöskään viestejäsi turhaan postilaatikkoon roikkumaan.

Mitä ottaa huomioon InMaileja lähettäessä?

  • Vaikka tilaa on, pidä viestisi lyhyenä ja ytimekkäänä. Vastaanottajan mielenkiinto herpaantuu, jos asiaan ei päästä nopeasti.
  • Lähetä vain hyödyllisiä, toimintaan kannustavia viestejä. Kehota vastaanottajaa lataamaan uusin oppaasi, lähetä vastustamaton palvelusi kokeilutarjous tai kutsu vastaanottaja webinaariin tai tapahtumaan. Pitkiä artikkeleita kannattaa tarjota Sponsoroiduissa tilapäivityksissä, mutta ei InMail-postilaatikossa.
  • Kohdenna InMail tarkkaan. Suoraviesti tuottaa parhaan tuloksen, kun lähetät sen huolella suodatetulle kohderyhmälle, etkä ammu viestejä umpimähkään.

Opi kohdentamaan LinkedIn-mainontaa tehokkaasti

Lataa opas

Dynamic Ads eli dynaamiset mainokset

Dynaaminen mainos LinkedInissä erottuu muista mainosformaateista siten, että voit saada siihen mukaan kohderyhmän käyttäjän oman profiilikuvan herättämään kiinnostusta. Tällöin dynaaminen mainos näyttää perinteistä banneria vähemmän mainokselta. Huomioi, että tämä mainosformaatti toimii vain LinkedInin tietokoneversiossa.

Dynaamisten mainosten hyötyjä ovat:

  • Dynaaminen mainos herättää käyttäjän huomion tehokkaasti personoidun ulkonäkönsä ansiosta.
  • Tekstisisältö on tiivis ja mainoksen selkeä Call-To-Action -viesti kehottaa vahvasti toimimaan.
  • Hyvä keino saada lisää seuraajia LinkedIn-yrityssivulle.

Text Ads eli tekstimainokset

Text Ad -mainos voi koostua tekstistä ja kuvasta tai pelkästä tekstistä ja se voi näkyä kohdeyleisölle uutisvirran sijaan LinkedInin yläreunassa tai oikean reunan bannerissa. Text Ad -mainosmuotoon liittyviä ominaisuuksia ovat:

  • Käyttäjä voi kohdata mainoksesi monessa paikassa LinkedInissä: pääsivulla, yritysten sivuilla, profiilisivuilla, ryhmien sivuilla sekä InMail-postilaatikossa.
  • Text Ad sopii lyhyille ja ytimekkäille viesteille, jotka osuvat suoraan kohderyhmän tarpeisiin ja kehottavat toimintaan.
  • Tekstimainokset on helppo rakentaa mainonnan hallinnan työkalun avulla ja ajastaa halutuksi jaksoksi, halutulle budjetille.
  • Maksat mainoksista näyttö- tai klikkiperusteisesti (CPM tai CPC).

Kuten muissakin mainosmuodoissa, tekstimainoksia rakentaessa kannattaa huomioida kohderyhmärajaus, tehokas ja puhutteleva viesti sekä mainoksen tavoite. Huomioi, että tämä mainosformaatti toimii vain LinkedInin tietokoneversiossa.

Miten rajata juuri oikea kohderyhmä? Mistä tiedän, onko mainonta kannattavaa? Miten analysoin LinkedIn-mainonnan tuloksia? Miten muodostan kiinnostavan markkinointiviestin? Jos pohdit näitä asioita ja tuntuu, ettet omin päin löydä kysymyksiin vastauksia, ota yhteyttä. Palkittu LinkedIn-tiimimme auttaa ja neuvoo.

Fonecta on Suomen ainoa virallinen LinkedIn Marketing solutions -partneri. Pystymme siis tarjoamaan mm. laajemmat mainostusmahdollisuudet ja selkeän, säännöllisen laskutuksen sekä suomenkielisen tuen asiakkaillemme. Lisäksi asiantunteva palvelumme takaa kattavan raportoinnin, laajaa käyttäjätietoa ja aina viimeisimmän datan mainosten suunnittelun tueksi.

Lue myös, miten teet timanttisen LinkedIn-yrityssivun tai miten teet helposti hyvän LinkedIn-profiilin.