LinkedIn lunastaa lupauksensa luotetuimpana somekanavana
13.4.2021 | Lukuaika 4 min
LinkedIn on tällä hetkellä luotetuin sosiaalisen median kanava käyttäjien keskuudessa. Mikä tekee LinkedInistä luotettavan ja miten tämä näkyy mainoskäyttäytymisessä?
Luotettavuus rakentuu erityisesti kahdelle pilarille: ovatko järjestelmälle annetut tiedot turvassa ja onko kanavassa näkyvä tieto aitoa. Business Insiderin US Digital Trust Studyn mukaan LinkedIn koetaan kaikkein turvallisimmaksi ja luotetuimmaksi sosiaalisen median alustaksi. Tutkimuksen mukaan lähes kolme neljäsosaa (73 %) LinkedIn-käyttäjistä oli sitä mieltä, että kanava suojaa heidän yksityisyyttään ja tietojaan. LinkedIn on saavuttanut kärkisijan vuosittain toteutetussa tutkimuksessa jo neljä kertaa peräkkäin, eikä se juurikaan ole saanut osakseen median huomiota tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.
”LinkedIn panostaa nyt erityisesti yksityisyyden suojan ja datan käsittelyn kehittämiseen. Kanava tekee myös paljon töitä sen eteen, että feikkiprofiilit tuhotaan heti, jos niitä ilmenee. LinkedInin käyttäjäehdoissakin on määritelty, että käyttäjän tulee olla todellinen”, kertoo Fonectan LinkedIn Relationship Manager Emmi Mikkola.
Työpaikan viitta harteilla
Yksi LinkedInin vahvuuksista B2B-markkinointikanavana erityisesti ABM-puitteissa on, että sen jäsenet ovat luonnostaan sidoksissa työpaikkaansa.
”Luottamukseen vaikuttaa varmasti osaltaan se, että moni kantaa työpaikkaansa liittyvää viittaa. Yritysten nimet ja käyttäjien työtehtävät ovat näkyvissä ja usein ihmiset haluavat profiloitua edustamansa alan asiantuntijoina”, Emmi pohtii.
Luotettavuutta lisää se, että LinkedInin kohdennuskriteerit on tehty todella hyvin. Kriteerien muodostamista auttaa se, että profiilit ovat kattavia, niistä löytyy esimerkiksi firmojen nimiä ja hastageja oikeista aihepiireistä.
”LinkedIn on kanava, jossa jaetaan aitoa sisältöä aidoille ihmisille ja jossa käyttäjät kohtaavat todella harvoin väärin kohdennettua mainontaa”, Emmi tiivistää.
Luotettavuus korreloi mainoskäyttäytymisessä
Digitaalinen luottamus on tärkeää brändien ja mainostajien kannalta, koska se vaikuttaa siihen, ovatko käyttäjät vuorovaikutuksessa somealustoilla näkemiensä mainosten kanssa. Business Insiderin tutkimukseen vastanneista 79 % sanoi, että jos he kokevat alustan suojaavan heidän yksityisyyttään ja tietojaan, se vaikuttaa myös heidän päätökseensä sitoutua mainokseen.
Kun mainossisältö koetaan luotettavaksi, sillä on suurempi vaikutus käyttäjään eikä sitä koeta huijaukseksi. LinkedIn käyttäjillä on jopa kaksinkertaisesti suurempi ostovoima muihin sosiaalisen median yleisöihin verrattuna, kuten alla olevasta kuvasta käy ilmi.
Hyvän kierre
”Kaikki kulkee ikään kuin jatkumossa. Luotettavuus tarkoittaa, että mainostaja uskoo tavoittavansa oikeita käyttäjiä ja päättäjiä, ja käyttäjä puolestaan kokee, että hänen tietonsa ovat turvassa eikä niitä käytetä väärin. Koska mainokset ovat oikein kohdennettuja, niiden ei koeta niinkään häiritsevän käyttäjää”, Emmi kuvailee.
LinkedInissä ei myöskään ole mahdollista saada liikaa mainosfrekvenssiä, koska kanava on estänyt tämän tietyillä määrityksillä. Mainoksen uusiutumiseen voi vaikuttaa kampanjassa olevien mainosversioiden määrällä, mutta samalla sisällöllä ei pysty spämmäämään eli toisin sanoen yksi ja sama mainos ei pompahda ärsytykseen asti käyttäjän silmille.
Uusiin evästesäännöksiin valmistautuminen
Viime syksynä julkaistiin evästeiden säännöksiin liittyvä uusi turvallisuusasetus ja lähitulevaisuudessa keskitytään etenkin käyttäjädatan turvaamiseen. Apple on esimerkiksi tuonut uuden iOS 14 käyttäjäpäivityksen, ja käyttäjät joutuvat nyt erikseen hyväksymään evästeet. Tällä on rajoitettu vaikutus LinkedInin mainoskampanjoihin. LinkedIn haluaa varmistaa, että jatkossakin sekä käyttäjät että mainostajat voivat luottaa siihen, että heidän datansa on turvassa.
Evästemuutos vaikuttaa jo niin, että käyttäjiä ja ostopolkuja ei voi enää seurata samalla tavalla. Tämä puolestaan asettaa haasteita mainostamiseen panostetun investoinnin ROI:n luotettavalle todentamiselle. LinkedIn kehittää parhaillaan uusia mahdollisuuksia uudelleenmainonnan onnistumiseksi. Kanava julkaisi jo viime vuoden joulukuussa uuden version mainontaan sitoutumisen raportoinnista. Tämän vuoden aikana on tulossa vielä kattavampi raportointityökalu, josta Fonecta tulee kertomaan lisää lähempänä sen julkaisuajankohtaa. Pysy siis kuulolla!