LinkedIn apuna virtuaalitapahtumien järjestämisessä

13.8.2020 | Lukuaika 3 min

Lähes jokainen yritys on joutunut miettimään omia toimintatapojaan uusiksi viime kuukausien tapahtumien johdosta ja erityisesti markkinointi, tapahtumatuotanto ja myynti ovat olleet myllerryksen kohteena.

Miten aktivoidaan asiakkaita, kun heitä ei voida enää tavata kasvokkain? Mitä tapahtuu suunnitelluille tapahtumille, joita on oltu järjestämässä tai joihin on oltu menossa? Entä messut, jotka ovat olleet tärkeitä kohtauspisteitä myynnille? Budjetti ja resurssit ovat ehkä pienemmät kuin ennen, mutta jotain pitäisi kuitenkin tehdä. Fyysisten tapahtumien ja messujen peruuntuessa monelle mainostajalle on myös jäänyt enemmän budjettia käyttöön, jota suunnataan nyt verkkomainontaan sekä virtuaalitapahtumiin.

LinkedIn julkaisi uuden tutkimuksen, jossa haastateltiin yrityksiä siitä, miten Covid-19 on vaikuttanut heidän markkinointibudjetteihinsa sekä strategioihinsa. Tutkimuksesta kävi ilmi (ei mitenkään yllättäen), että 40 % vastaajista on siirtämässä tapahtumia verkkoon ja 38 % vastaajista keskeytti tai peruutti suunnitellut tapahtumat kokonaan.

Kysyttäessä markkinoinnin investoinneista, webinaareihin kerrottiin panostettavan rahallisesti 67 % enemmän budjettia (suurin kyselyssä ollut muutos markkinoinnin investoinneista) ja 69 % koki, että fyysisten tapahtumien siirtäminen verkkoon virtuaalitapahtumaksi oli yksi suurimmista tämän hetkisistä markkinoinnin haasteista.

Mitä tapahtuman järjestämisessä sitten pitäisi huomioida?

Virtuaalitapahtuman toteuttaminen on myös paljon muutakin, kun vain kutsujen lähettämistä toivoen, että oikeat henkilöt löytävät tapahtuman, ja itse tapahtuman pitäminen.

Helpottaakseen tapahtumien järjestämistä, LinkedIn on tuonut useita eri ominaisuuksia, joita voit hyödyntää jo vaikka heti ja ominaisuudet täydentyvät loppuvuoden ja ensi kevään aikana.

LinkedIn Event

  • Löydät LinkedIn Eventin oman LinkedIn-etusivusi vasemmasta alalaidasta
  • Tapahtuman luominen LinkedInissä joko yrityksenä tai henkilön profiililla
  • Yksityinen, vain kutsutuille tarkoitettu tapahtuma tai avoin kaikille
  • Yrityksen sivun pääkäyttäjä voi kutsua kaikki omat 1st Degree Connectionit tapahtumaan. Yrityksen sivun seuraajia ei ole toistaiseksi mahdollista kutsua tapahtumaan
  • Tapahtumaa voi nyt mainostaa Single Image Adilla ja myöhemmin syksyllä tulee myös oma uusi mainosmuoto, Event Ads
  • Syksyn 2020 aikana tapahtumiin tulee ominaisuudeksi myös LinkedInin Lead Generation Form, eli esitäytetty liidilomake

LinkedIn Live

  • Live-striimaus suoraan LinkedInissä, eli voit striimata suoraan yrityksesi LinkedIn sivulla tai henkilökohtaisella profiililla
  • Seuraajasi saavat ilmoituksen, kun Live alkaa
  • Mahdollista luoda keskustelua katsojien kesken, sillä Liveen voi lähettää kysymyksiä tai kommentteja
  • Live voidaan järjestää myös suoraan LinkedIn Eventiin, jolloin tapahtumaan ilmoittautuneet saavat ilmoituksen, kun Live alkaa
  • Live jää talteen myös katsottavaksi jälkikäteen
  • Ominaisuus on saatavilla vain erillisellä hakuprosessilla LinkedIniltä. Fonectan LinkedIn-asiakkailla on mahdollisuus saada se käyttöönsä Fonectan kautta.

Emmi Mikkola