Kuvia yrityksen kotisivuille – ohjeita kuvaajalle

29.1.2019 | Lukuaika 5 min

Teitpä kotisivusi sitten itse tai tilasitpa ne ulkopuoliselta toimijalta, tarvitaan sivuille sisältöä kertomaan yrityksestäsi. Tärkeintä sisältöä ovat yrityksesi toimintaa mahdollisimman hyvin ja koukuttavasti kuvaileva teksti sekä mielenkiintoiset ja havainnollistavat kuvat. Tässä artikkelissa keskitymme kuviin; miksi kuvia tarvitaan, miten niitä otetaan ja minkälaisia niiden tulisi olla. Parhaimmat kuvat saa tietysti ammattilaiskuvaajalta, mutta vinkeillämme pystyt itsekin tuottamaan kotisivuillesi tarpeeksi laadukkaita kuvia ja siten palvelemaan asiakkaitasi entistäkin paremmin.

Kuvien aiheet − näytä yrityksesi parhaat puolet

Kuvien aiheet on helppo valita; niiden tulee liittyä yritykseesi. Asiakkaat haluavat nähdä autenttista kuvaa yrityksen kaikesta toiminnasta aina liikerakennuksista henkilökuntaan. Näin he saavat realistisen käsityksen siitä, minkälainen palveluntarjoaja on kyseessä. Kuvia voi ottaa esim. seuraavista kohteista:

  • yrityksen toimitilat sisätiloissa
    -myyntitiski, tuotantotilat, asiakastilat, tuotteiden esillepano jne
  • ulkotiloissa:
    -liikerakennus muutamasta eri kulmasta, miljöö
  • tuotevalikoima
  • kalusto
  • henkilökunta (kasvokuvat & työskennellessä)
  • referenssikohteet

Referenssikuvat ovat erityisen tärkeitä, jos toimit alalla, jossa työnjälki on keskeinen osa palvelua ja asiakas saattaa tehdä ostopäätöksen sen perusteella. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi rakennus-, remontointi- ja kauneudenhoitoala. Referenssikuvien ottamiseen ja julkaisuun tulee aina pyytää lupa.

Toinen toimiva kuva-aihe on yrityksen henkilökunta. Pelkkien naamataulujen sijaan kannattaa ottaa kuvia henkilökunnasta myös työn touhussa; ihmiset tuovat kuviin elävyyttä ja mielenkiintoa. Samalla saat tuotua esiin yrityksen työskentelykulttuuria ja työn laatua.

Kuvanlaatu on aina etusijalla

Kuvien tärkein tehtävä on informaation antaminen, joten luonnollisesti niiden laadun on oltava hyvä. Tämä tarkoittaa digitaalisessa, netissä julkaistavassa kuvassa riittävää resoluutiota ja tarpeeksi ”isoja” kuvia; vanhalla kännykkäkameralla napsaistu kuva ei enää laatunsa puolesta riitä kotisivuille.

Mitä resoluutio sitten tarkoittaa?

Resoluutiolla tarkoitetaan pikselien lukumäärää mittayksikköä kohden, joka ilmoitetaan kuvissa yleensä pikseleinä tuumaa kohti. Pikseli taas on väripiste, joista digikuvat muodostuvat. Resoluutio kertoo kuvan tarkkuudesta ja koosta; mitä suurempi resoluutio on, sitä parempi on kuvan tarkkuus ja sitä myötä myös kuvatiedoston koko.

Nykyisissä älypuhelimissa alkaa jo jokaisissa olla hyvä kamera, puhumattakaan digikameroista tai järjestelmäkameroista. Huomioi, että mitä isompia kuvia kotisivuillesi laitat, sitä hitaammin se latautuu. Tämä taas ei kotisivujen käytettävyyden kannalta ole optimaalista, ja asiakkaat voivat kaikota muille, nopeammin latautuville sivustoille. Unohda siis laitekikkailu, sillä nykyään tavallisilla kotisivuilla julkaistavaan kuvaan riittää hyvin uudehkon älypuhelimen kamera; kuvat ovat tarkkoja ja resoluutioltaan nettikäyttöön sopivia.

Miten otan hyvän kuvan?

Kun olet tietoinen kotisivulle tulevien kuvien aiheista, laatuvaatimuksista sekä sopivista kuvausvälineistä, päästään siihen, miten otetaan hyvä kuva. Hyvässä kuvassa korostuvat seuraavat asiat:

  • tarkkuus
  • valo/varjo
  • rajaus

Kuvan tarkkuutta sivusimme hieman edellisessä kappaleessa; tarkkuus liittyy sekä kuvan resoluutioon (laatuun) että siihen, että kuva on otettu vakaalla kädellä hyvässä valossa. Kotisivuille eivät siis kelpaa tärähtäneet, hämärät kuvat, koska ne eivät kerro asiakkaallesi mitään.

Valon ja varjon tasapaino on myös huomioitava kuvatessa; yritä aina kuvata aiheesi hyvässä valossa niin, että ne erottuvat mahdollisimman hyvin. Älä kuvaa vastavaloon eli esim. ikkunaan tai aurinkoon päin, ja esimerkiksi toimitilojesi julkisivu kannattaa kuvata kirkkaana ja kauniina päivänä kevät- tai kesäaikaan, jolloin kuvausympäristö on edustavimmillaan. Varjoisat kuvat luovat helposti tunkkaista ja synkeää tunnelmaa.

Kuvan rajaaminen on tärkeää, jotta kuvan pääasia erottuu. Tuotekuvissa voit ottaa sekä yleiskuvia että rajata kuvaa niin, että yksityiskohdat ja ominaisuudet korostuvat. Kaikkein helpoin ja tavallisin tapa kuvata kohteita on pitää kuvan pääaihe keskellä, mutta harjaantuneempi kuvaaja voi keksiä mielenkiintoisempiakin rajauksia.

Kuvan omistaminen – älä käytä muiden ottamia kuvia ilman lupaa

Eikö olisi itse kuvaamisen sijaan helpompaa vain hakea netistä yrityksellesi sopivia kuvia kotisivuille? Se voi toki alkuun tuntua kätevältä ratkaisulta, mutta voi pahimmillaan johtaa mojovaan sakkorangaistukseen. Useilla netistä löytyvillä kuvilla on nimittäin tekijänoikeussuoja, joka tarkoittaa sitä, että vain kuvaajalla on oikeus käyttää ottamaansa kuvaa ja luovuttaa se muitten käytettäväksi. Kuvaaja voi periä käytöstä maksun, jonka jälkeen kuvaa saa käyttää. Mikäli kuvaaja huomaa kuvaansa käytetyn ilman lupaa, voi hän tehdä asiasta rikosilmoituksen. Älä siis lataa netistä satunnaisia, muiden ottamia kuvia ja käytä niitä kotisivuillasi ilman lupaa, vaan ota itse omat kuvasi, tilaa ne ammattilaiselta tai käytä netin kuvapankkeja.

Eikö kuvaaminen onnistu? Muista ilmaiset kuvapankit!

Vaikka onkin suositeltavaa käyttää kotisivuilla aitoja, omaan yritykseesi liittyviä kuvia, voi joskus olla tarpeellista turvautua kuvapankkikuviin. Kuvapankkikuvat ovat hyvä vaihtoehto, sillä ne ovat yleensä tarkkoja, hyvin rajattuja, sopivan kokoisia ja neutraaleja sopien erinomaisesti ns. täytekuviksi tai taustakuviksi. Kuvista ei välttämättä tarvitse edes maksaa, sillä ilmaisia kuvapankkeja on useita erilaisia. Hyvän kuvapankin saati sitten hyvien kuvien löytäminen kuvapankista voi kuitenkin olla pienen etsiskelyn takana; katso täältä vinkit siihen, mistä löydät ilmaisia kuvapankkeja ja miten valita kuvat yrityksen kotisivuille.

Haluatko uudet nettisivut yrityksellesi? Tutustu Fonectan tarjoomaan.