Kuinka varmistat, että yrityksen tiedot näkyvät netissä oikein?
11.2.2021 | Lukuaika 2 min
Yritykselle on löydettävyyden lisäksi tärkeää, että sen tiedot näkyvät netissä oikein ja ajantasaisina. Haastavaksi tämän tekee se, että verkossa on valtava määrä erilaisia sivustoja ja somekanavia, joiden kautta väärää tietoa ui helposti eri paikkoihin. Lisäksi google arvottaa näkyvyyttä erilaisten algoritmien mukaan. Miten siis varmistua siitä, että tiedot ovat kaikissa kanavissa niin kuin pitää?
Varmista ensin GMB
Ensimmäinen perusaskel on pitää huolta siitä, että yrityksellä on ajantasainen Google My Business -näkyvyys. Verkkohauissa GMB:hen syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa ensimmäiseksi, ennen muita hakutuloksia. GMB -profiililla on tärkeä rooli sekä yrityksen näkyvyyden että maineenhallinnan näkökulmasta.
Googlen mukaan ”lähellä minua” -hakujen määrä on viime vuosien aikana kasvanut yli 500%. Kuluttajat etsivät etenkin heitä lähellä olevia palveluita silloin, kun ovat liikkeellä. Haussa saattaa olla sopiva ravintola, lähin bensa-asema tai uimahalli, jonka aukioloaikojen pitäisi olla oikein.
Päivitä aukioloajat
Aukioloajat vaikuttavat Googlen algoritmiin. Jos yritys ei ole lisännyt niitä tietoihinsa, se ei myöskään ole mukana hakutuloksissa, joissa viitataan ”parhaillaan saatavilla olevaan palveluun” tai ”toimipaikkaan, joka on auki nyt”. Varmistamalla aukioloaikojen näkyvyyden voi siis varmistaa myös yrityksen näkyvyyden.
Yrityksen tietoja ja päivitystä kaipaavia aukioloaikoja saattaa parhaimmillaan olla kymmenissä ellei jopa sadoissa eri paikoissa netin lonkeroissa, ks. kuva alla. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän toimipaikkoja ja somekanavia ja sitä enemmän erillisiä kirjautumisia vaativia sovelluksia.
Ota käyttöön Kontakti Pro
Kontakti Pron avulla yritys voi varmistua siitä, että se löytyy sieltä mistä asiakas etsii. Lukuisten kirjautumisten sijaan apua yritystietojen päivitykseen ja ylläpitoon on saatavilla yhdellä kirjautumisella yhdestä sovelluksesta. Pron avulla saa esimerkiksi yrityksen aukioloajat (jotka saattavat etenkin poikkeusaikoina vaihdella paljonkin) päivitettyä kaikkiin toimipisteisiin ilman manuaalista kirjautumista erikseen kunkin toimipisteen nettisivuille ja some-tileille.
Oikeat ja yhteneväiset tiedot lisäävät luottamusta yritykseen sekä hakukoneiden että asiakkaiden mielestä.