7 asiaa, jotka tulee olla kunnossa yrityksen kotisivuilla
1.2.2019 | Lukuaika 3 min
Jokaisella yrityksellä pitää olla kotisivut, koska ne ovat digitaalisen markkinoinnin tukijalka. Tämän artikkelin avulla saat selville, millaiset ovat hyvät kotisivut. Pureudumme seitsemään eri palaseen, joista toimivat kotisivut rakentuvat.
- Tehtävä
- Löydettävyys
- Ulkoasu
- Helppokäyttöisyys
- Sisältö
- Latausnopeus
- Responsiivisuus
1. Tehtävä – asiakasymmärrys ohjaa ostopäätökseen
Kotisivujen tärkein tehtävä on kerätä suppilon lailla mahdollisimman paljon kävijöitä ja kääntää (konvertoida) heidät ostaviksi asiakkaiksi. Suurin viisaus kotisivujen suunnittelussa onkin hyvä asiakasymmärrys. Sinun tulee tietää, millaisia asiakkaita haluat tavoitella ja missä tilanteissa he tarvitsevat yritystäsi. Sivustollasi vieraileville on osattava tarjoilla heidän etsimänsä asiat ja vakuuttaa heidät tarjonnastasi, jotta he tekisivät ostopäätöksen.
2. Löydettävyys – tee itsesi löydettäväksi
Kun asiakas haluaa tietää jotain, etsintä alkaa hakukoneesta. Kärkipaikan hakutuloksista saat helpommin, kun sivustosi sisältö on mietitty ja jäsennelty niin, että hakukone löytää helposti otsikot ja palvelukuvaukset. Hakukoneet pitävät sisällöstä, joka on myös asiakkaiden mielestä merkittävää.
3. Ulkoasu – kauneus on hakukoneenkin silmässä
”Tärkeintähän on näyttää hyvältä”. Väärin. Pelkkä hyvältä näyttäminen ei riitä. Visuaalisuuden pitää tukea sivuston tavoitteita ja sisältöä sekä auttaa kävijää vakuuttavan ja luotettavan kuvan antamisessa. Mieti kivijalkamyymäläsi sisustusta ja viihtyvyyttä samalla, kun pohdit kotisivujesi tyylikkyyttä. Tekisitkö kotisivujesi suunnittelussa samoja ratkaisuja esimerkiksi tuotesijoittelussa kuin kivijalkamyymälässäsi?
Vaikka sivuston ulkoasu on suunniteltu ensisijaisesti kävijöitä varten, vaikuttaa se myös hakukoneoptimointiin ja hakukonenäkyvyyteen. Jos vierailijat viipyvät kotisivuillasi pitempään, Google arvioi, että sivuillasi on mielenkiintoista sisältöä, jolloin arvosi hakutuloksissa nousee.
4. Helppokäyttöisyys – selkeä sivustorakenne kannattaa
”Löytyykö sieltä mitään?” Selkeällä sivustorakenteella autat etsijää löytämään nopealla vilkaisulla yrityksesi tarjoamat palvelut ja tuotteet. Sivustosi rakenne ratkaisee millainen käyttökokemus asiakkaalle jää. Tee sivuillasi liikkumisesta helppoa, yksinkertaista ja loogista.
5. Sisältö – kotisivujen(kin) kuningas
Sisältöä ei turhaan sanota kuninkaaksi. Ilman persoonallisia ja laadukkaita tekstisisältöjä vierailija kääntyy koroillaan kotisivujesi ulko-ovella. Hyvä sivusto kertoo selkeästi tuotteista tai palveluista, mutta antaa myös taustatietoja yrityksestä ja mahdollisesti referenssejä ostopäätöksen tueksi. Säännöllisesti päivittyvä sisältö tuo uusia kävijöitä ja säilyttää vanhojen kävijöiden kiinnostuksen.
6. Latausnopeus – nopeilla sivuilla pysytään kauemmin
Jos sivusi latautuvat mateluvauhdilla, voit olla varma, että vierailija klikkaa jollekin toiselle sivustolle. Tutkimusten mukaan neljäsosa ihmisistä tekee niin, jos sivun lataaminen kestää yli neljä sekuntia. Mobiilikäyttäjistä 74 prosenttia vaihtaa maisemaa, jos sivut latautuvat yli viisi sekuntia. Hitaasti latautuvat nettisivut haittaavat siis bisnestäsi. Hyvin tehdyt ja optimoidut sivut latautuvat vauhdilla, mikä lisää liikennettä kotisivuillasi ja kiihdyttää näin liiketoimintaasi.
7. Responsiivisuus – miellyttävä käyttökokemus kaikilla laitteilla
Eri päätelaitteille muokkautuva sivusto antaa miellyttävän kokemuksen myös mobiililaitteita käyttäville asiakkaille. Googlekin arvostaa responsiivisia sivustoja ja nostaa ne näkyvyydessä ei-responsiivisten ohitse.
Fonecta auttaa sinua hankkimaan toimivat kotisivut yrityksellesi
Suunnitteletko uusien kotisivujen hankkimista yrityksellesi tai nykyisten päivittämistä? Fonecta tekee ajanmukaisia kotisivuja kaiken kokoisille yrityksille pitkällä kokemuksella. Olemme toteuttaneet kotisivut jo yli 10 000:lle suomalaiselle yritykselle. Ota yhteyttä, niin suunnittelemme ja toteutamme yrityksellesi toimivat verkkosivut.