Google My Business ja sen merkitys yrityksen hakukonenäkyvyydelle
23.6.2021 | Lukuaika 8 min
Jo 98% suomalaisista käyttää verkon hakukonetta etsiessään jotain tuotetta tai palvelua. Useat yritykset ymmärtävät, että hakukonelöydettävyyteen on ensiarvoisen tärkeää panostaa. Mutta harva tietää, mikä merkitys Google My Business -palveluun syötetyillä tiedoilla on yrityksen hakukonelöydettävyydelle. Nyt se selviää, sillä perehdymme aiheeseen tässä artikkelissa.
Mikä Google my Business on ja miten se toimii?
Google My Business on Googlen maksuton työkalu, jonka avulla yritys pääsee itse hallitsemaan sitä, mitkä tiedot ja paikalliset toimipisteet näkyvät Googlen tuotteissa, kuten Google Mapsissa ja Google-haussa.
Ja niitä todellakin kannattaa itse hallita, sillä Google My Businessiin syötetyt tiedot nousevat hakutuloksissa korkeammalle ennen muita hakutuloksia, ja yrityksen Google My Business -profiililla on tärkeä rooli yrityksen löydettävyydessä, näkyvyydessä ja maineenhallinnassa.
Yrityksen maine verkossa sen koosta riippumatta voi olla hyvin hauras ja käyttäjiensä riepoteltavissa (tutustu vaikka artikkeliimme yrityksen maineesta verkossa). Siksi on hyvä pitää niin paljon yrityksen tiedoista verkossa omissa käsissä, kuin mahdollista.
Miksi on tärkeää hallita itse Google my Business- tietojaan?
Google My Business (GMB) -hakutuloksissa näkyvät täsmälleen ne tiedot, jotka yritys – tai joku muu – on sinne syöttänyt. Hetkinen, siis joku muu? Kyllä, jos yritys ei ole itse täyttänyt Google My Business -profiiliaan, sen voi tehdä kuka muu tahansa – profiili on nimittäin avoin kenen tahansa päivitettäväksi.
Tämän päivän nettikulttuurin ansiosta usein avuliaat asiakkaat saattavat täyttää tällaisia puuttuvia yritystietoja muiden käyttäjien auttamiseksi. Eli ehkä joku muu on jo tehnyt työn puolestanne? Ehkä. Mutta hyväkään asiakas ei ikinä tiedä yrityksen kaikkia yksityiskohtia, kaikkien toimipaikkojen oikeita yhteystietoja ja aukioloaikoja. Ja jos yritys jättää tietonsa tuuliajolle, muiden päivitettäväksi, ei se vastaa itse tietojen oikeellisuudesta eikä voi mitenkään hallita sitä, mitä yrityksestä verkossa kerrotaan.
Kuulostaako kaikkien yhteystietojen ylläpito kivireeltä vetää perässään kaiken muun työn päälle? Fonecta Kontakti Pro on kätevä työkalu, jonka avulla hallinnoit helposti suurten ja monitoimipaikkaisten yritysten verkkonäkyvyyttä – myös Google My Business -näkyvyyttä.
Lähihaut kasvavat → Google my Business- tietojen rooli korostuu
Lähihakujen määrä on Googlen mukaan kasvanut parin viime vuoden aikana yli 500%. Lähihauilla tarkoitetaan siis sitä, kun etsimme palveluja tai tuotteita lähellä meitä, olimme sitten kotona tai liikkeellä. Tarve tietylle palvelulle saattaa herätä yllättäen, missä tahansa, ja sitä haetaan saman tien, yleensä taskusta löytyvällä matkapuhelimella.
Kun palvelua etsitään läheltä, nostaa Google hakutuloksissaan esiin vain ne yritykset, joiden Google My Business -profiili on päivitetty. Hyvästä profiilista tulee löytyä ainakin:
- Yrityksen nimi
- Yrityksen osoite
- Sijainti kartalla
- Yrityksen toimiala
- Tietoa yrityksen toiminnasta
Kuten hakukoneoptimoinnissakin, mitä informatiivisempi ja paremmin rakennettu yritysprofiili, sen todennäköisemmin se pärjää hyvin hakutuloksissa. Yritykset, joiden profiili on heikko, virheellinen tai sitä ei ole lainkaan, eivät välttämättä näy hakutuloksissa lainkaan vaikka sen toimipaikka sijaitsisi lähellä hakijaa. Yrityksen sijainti hakijaan nähden kun on vain yksi kriteeri Googlen silmissä, ja jos kauempana sijaitsevalla yrityksellä on parempi profiili, voi Google näyttää hakutuloksissa sen tiedot lähempänä sijaitsevan yrityksen sijaan.
Google tarjoilee käyttäjilleen luotettavimmat ja osuvimmat hakutulokset
Googlen oma algoritmi määrittää, mitkä tulokset pääsevät hakutulosten kärkipaikoille. Algoritmi on rakennettu niin, että hakijalle pyritään näyttämään kaikkein parhaiten hänen tarpeitaan ja hakutermejään vastaava hakutulos. Algoritmin toimintaan ei yksittäinen käyttäjä tai yritys pysty vaikuttamaan, vaikka kokeilijoita on vuosien varrella varmasti riittänyt.
On kuitenkin asioita, joihin yritys voi, ja joihin sen ehdottomasti kannattaa vaikuttaa hakukonenäkyvyytensä hyväksi. Näitä ovat omat verkkosivut ja niiden sisällöt sekä Googlen arvostamat tiedot, jotka ovat yhteneväiset niin kotisivuilla, GMB-yritysprofiilissa kuin muissa verkon yleisimmissä yhteystietopalveluissa. Google pitää luotettavampana ja näin myös arvostaa korkeammalle yrityksiä, joiden tiedot ovat yhteneväiset niin kotisivuilla kuin Google My Business -palvelussa – esimerkiksi aukioloajat ja yhteystiedot tulee olla samanlaiset kaikissa kanavissa.
Lisääntyneiden lähihakujen rinnalla ovat kasvaneet myös Google-hakujen sanamäärät. Kun vielä muutama vuosi sitten etsittiin ravintolaa, haetaan palveluja nyt niin sanotuilla pitkillä hakulausekkeilla, eli lähes kokonaisilla lauseilla. Vaikkapa “itämainen ravintola helsingin keskusta auki maanantaina”. Ja tottakai Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaat ja osuvimmat hakutulokset myös näihin pitkiin hakulausekkeisiin.
Tämä tarkoittaa yritysten osalta sitä, että niiden on entistä tärkeämpää tuoda toiminnastaan esiin mahdollisimman yksityiskohtaiset tiedot kaikissa verkon kanavissa. Google yhdistelee ja vertaa löytämiään tietoja, ja mikäli se pitää niitä tarpeeksi kattavina, yhteneväisinä, ja ennen kaikkea luotettavina, se voi tarjota yrityksen sivustoa vastaukseksi verkkohakuun.
Google siis tarjoaa käyttäjilleen luotettavimmat ja osuvimmat hakutulokset, ja tekee valinnat vain ja ainoastaan verkosta löytyvien tietojen perusteella. Yrityksen markkinoinnista vastaavien henkilöiden on pidettävä huoli siitä, että sen tiedot ovat sellaisella tasolla, että yritys tulee valituksi.
Anna enemmän ja laadukkaampaa tietoa Googlelle ja asiakkaille
Jos yrityksen tavoitteena on nousta korkeille sijoille Google-hauissa, täytyy sen profiilista ja verkkosivuilta siis löytyä hyvin täsmällisesti niitä tietoja, joita asiakkaat hakevat. Persialaista ruokaa Helsingissä tarjoava ravintola ei pääse hakutuloksiin mikäli hakija etsii italialaista ravintolaa. Mutta vaikka hakija etsisikin persialaista ravintolaa, ei ravintola välttämättä päädy hakutuloksiin, jos se ei ole pitänyt huolta verkkosivuistaan ja tarjonnut täsmällistä tietoa toimialastaan Google My Business -profiilissa ja muissa verkon tärkeissä kanavissa.
Pelkkä ”ravintola” ei siis enää riitä yrityksen tiedoissa – ja sama pätee kaikilla toimialoilla. Mitä enemmän ja parempaa tietoa yrityksen GMB-profiilissa on tarjolla, sitä paremmin se palvelee niin käyttäjiä kuin Googlea.
Tarjoa informaatiota ja luo tunnelmaa kuvilla
Google My Business -palvelussa on yrityksen perustietojen lisäksi viisasta panostaa muuhunkin sisältöön. Visuaalisuus on tärkeää kaikissa tämän päivän verkkosivustoissa, eivätkä hakutulokset ole poikkeus. Ellet itse lataa palveluun laadukkaita, brändin mukaisia kuvia yrityksestä, voi Google näyttää muiden käyttäjien kuvia, jotka eivät ole teidän valitsemianne ja teidän hallinnassanne.
Valokuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, ne auttavat asiakasta hahmottamaan yrityksen toimintaa ja olemusta visuaalisin keinoin. Ja esimerkiksi heille, jotka ovat tulossa fyysisesti käymään yrityksen toimipisteessä, on hyödyllistä löytää karttatietojen ohesta kuva yrityksen sijainnista ulkoapäin.
Koronavirus siirsi elämän kotiin ja nettiin – Ja kasvatti verkkonäkyvyyden tärkeyttä
Koronaviruksen aikaansaama poikkeustila on kasvattanut Google My Business -profiilin ja Google-näkyvyyden merkitystä yrityksille, kun yhtäkkiä pääosin kodin neljän seinän sisällä aikaa viettävät ihmiset hoitavat koko ostoprosessin katselusta ja tiedonhausta ostokseen saakka fyysisten kauppojen sijaan netissä. Pandemian hellittäessä ja kauppojen taas avautuessa verkko-ostokset ovat kuitenkin nousseet uudelle tasolle ja ihmiset ovat löytäneet uusia tapoja hyödyntää online-tarjontaa arjessaan. Siksi on entistä tärkeämpää pitää yrityksen toimipaikkojen tiedot ajan tasalla verkossa.
Google My Business -profiilissa voi kertoa kaiken tämän: yhteystiedot, toimialan, muuttuneet aukioloajat, etä- ja verkkopalvelut, ja esimerkiksi mahdollisuudet kotiinkuljetukseen. Ja paljon muuta.
Poikkeustilanteessa oikeiden aukioloaikojen merkitys verkossa korostuu. Jos yritys on suljettu väliaikaisesti, kannattaa aukioloaikaan merkitä nimenomaan ”suljettu väliaikaisesti”, jolloin varmistatte että yritys nousee kuitenkin Google Maps -hakutuloksiin. Jos yritys on merkitty GMB:ssä suljetuksi, tulkitsee Google, että se on lopettanut toimintansa. Et varmasti halua tällaista väärää tietoa liikkeelle asiakkaidesi keskuudessa.
Välitä asiakkaistasi – Ja näytä että välität
Asiakkaat voivat jättää Google My Business -palvelun kautta myös arvosteluja ja esittää kysymyksiä yritykselle, joihin kannattaa vastata kattavasti ja ystävällisesti – profiiliin lisätyt kommentit, kysymykset ja vastaukset nimittäin jäävät näkyviin ja auttavat tulevia asiakkaita löytämään palvelusi. Heidän tulisi saada kommenttien perusteella kuvan avuliaasta ja vastuullisesta yrityksestä, jonka kanssa on helppo asioida.
Siksi verkon julkisissa palautekanavissa asiakkaiden kanssa käytävä keskustelu on yritykselle tärkeä työväline, jolla parantaa asiakaspitoa ja kasvattaa mainetta – sekä Google-näkyvyyttä. Google nimittäin arvostaa niitä yrityksiä enemmän, joilla on paljon positiivisia arvioita profiilissaan ja jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin sekä annettuun palautteeseen. Yritys joka ei vaivaudu vastaamaan asiakkailleen, on Googlen silmissä vähemmän luotettava, ja asiakkaiden silmissä…no, ei heidän rahojensa arvoinen.