Facebook-kampanjaa ei tehdä arvailemalla
28.11.2019 | Lukuaika 2 min
Facebook on tehokas mainonnan kanava sekä b2b- että b2c -yrityksille. Facebook-mainontaa ei kuitenkaan tehdä arvailemalla, vaan se vaatii tarkkaa osaamista, jotta mainonnasta saadaan riittävän hyviä tuloksia. Todentaaksemme, että Fonectan Facebook-osaaminen on mahdollisimman korkealla taholla, suoritti kaksi Fonectan asiantuntijaa Facebookin arvostetut sertifikaatit.
Facebook Certified Media Buying Professional sekä Facebook Certified Media Planning Professional -sertifikaatit suoritetaan valvotuissa olosuhteissa ja ne vaativat paitsi syvällistä Facebookin tuntemusta ja osaamista, myös tiukkaa valmistautumista.
Testin voivat suorittaa henkilöt, joiden Facebook-osaaminen on jo korkealla tasolla. Facebook-mainonnan tekemistä tai suunnittelua voi tehdä vaikkei olisikaan sertifikaattia, mutta testin avulla pystytään todentamaan, että osaaminen talossa on korkeatasoista syväosaamista.
Miten testi suoritettiin?
Kysyimme sertifikaatin suorittaneilta kokemuksia tuoreeltaan ”tentin” jälkeen. Outi Silventoinen vastaa Fonectalla Business Managerin roolissa Facebook-tuotteen kehittämisestä. ”Teemme tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä Facebookin yhteyshenkilömme kanssa ja saamme Facebookilta myös jatkuvaa koulutusta. Nyt meillä on mustaa valkoisella siitä, että osaamisemme on Facebookin vaatimalla tasolla”, Outi kertoo.
Testin suorittamiseen on aikaa 1h 45 minuuttia. Testi pitää sisällään 60 kysymystä, joihin vastataan tiukan valvonnan alla Facebookin omilla laitteilla. Testi onkin siksi niin arvostettu, että se poissulkee huijaamisen mahdollisuuden. Jotta testin läpäisee, täytyy faktojen olla todella hallussa, arvailulla ei tässä kisassa pärjätä.
Online Advertising Specialist Laura Aaltonen suoritti omaa työnkuvaansa vastaavan Media Buying Professional -sertifikaatin, joka todistaa mediakampanjoiden toteuttamiseen ja mainonnan ostamiseen liittyvää korkeatasoista osaamista. ”Facebook kehittyy koko ajan ja me haluamme tietysti olla erittäin hyviä kampanjoiden strategisessa suunnittelussa sekä kampanjoiden optimoinnissa”, Laura kertoo.
Mitä tämä sitten tarkoittaa?
Tarkoitus on jatkossa kannustaa myös muita Fonectan Facebook-mainonnan suunnittelijoita suorittamaan sertifikaatti. ”Koska testin tekeminen on niin vaativaa, on sen mukanaan tuoma arvostus myös sen mukaista. Siksi haluamme, että sertifikaatin suorittavat voivat mennä testiin luottavaisin mielin. Jaamme osaamista talossa ja saamme jatkuvaa koulutusta, ja kun osaaminen on riittävällä tasolla, on kaikilla mahdollisuus suorittaa myös sertifikaatti” Outi Silventoinen kertoo.