Evoluutio tuo digimarkkinoinnin keinot kaikkien yritysten saataville

11.3.2022 | Lukuaika 3 min

Teknologinen kehitys kulkee kohti digimarkkinoinnin demokratisoitumista. Olemme huomanneet, että pk-yritykset pysyvät parhaiten kehityksessä mukana keskittämällä digitaalisen asiakashankintansa, kirjoittaa Fonectan tuotejohtaja Markus Vuorinen.

Digimarkkinoinnissa on käynnissä samanlainen evoluutio kuin monella muulla alalla on jo nähty. Kun teknologiat demokratisoituvat ja innovaatiot yleistyvät, ne tulevat vähitellen kaikkien saataville.
Nykypäivän digimarkkinoinnin tehokkaimmat ja tuottavimmat innovaatiot ovat olleet aluksi Zalandon tai Amazonin kaltaisten verkkokaupan jättiläisten käytössä. Niiden hyödyntäminen on vaatinut syvällistä osaamista, omia ohjelmistoja ja panoksia tuotekehitykseen, joihin vain suuryritykset pystyivät.

Vähitellen teknologinen evoluutio tekee digimarkkinoinnin keinoista kuin vettä ja sähköä, jotka ovat helppoja hankkia, huolettomia käyttää ja itsestään selvästi kaikkien saatavilla. Fonecta tuotteistaa digimarkkinointia kohti järkevän hintaisia, vertailukelpoisia ja tasalaatuisia palveluja.

Me Fonectalla panostamme tuotteiden demokratisoimiseen isolle yritysjoukolle, kaikille 20 000–30 000 asiakkaallemme. Tuotekehityksessä asiakassegmentointimme perustuu asiakkaidemme liiketoimintaan.

Ratkaisevaa on esimerkiksi, toimiiko asiakkaamme yritysmarkkinassa vai kuluttajaliiketoiminnassa. Merkitystä on myös yrityksen toimipaikalla, kuten sillä, onko kyse kivijalkaliikkeestä tai verkkokaupasta.

Kun tiedämme missä asiakkaamme toimivat, osaamme tarjota heille oikeat ratkaisut. Yleensä merkityksellistä on, missä työ tapahtuu: parturi-kampaamon tapaan yhdessä kivijalkaliikkeessä, tilitoimiston tapaan täysin etänä vai liikkuvasti monessa toimipisteessä. Vantaalaisen parturi-kampaamon ei kannata esimerkiksi mainostaa Muoniossa, mutta tilitoimisto voi houkutella asiakkaitaan koko Suomessa.

Tuotekehityksemme nojaa asiakkaidemme tarpeisiin ja lähtee yleensä liikkeelle olemassa olevasta liiketoiminnasta. Huomasimme esimerkiksi, että kotisivuasiakkaamme olivat kiinnostuneita myös verkkokaupoista. Perehdyimme verkkokauppakonsepteihin ja pilotoimme vaihtoehtoja. Lopulta demokratisoimme teknologian niin, että lisäsimme verkkokaupat tuotevalikoimaamme kaikille kotisivuasiakkaille.

Tuoreempi esimerkki löytyy alkuvuodesta, kun toimme asiakkaillemme mahdollisuuden ylläpitää ajantasaisia yritystietoja Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-palvelussa. Näin yrityksen tiedot päivittyvät virallisiin kanaviin samalla kuin esimerkiksi Googleen, Apple Mapsiin ja Fonecta.fi-palveluun.

Toinen tuotekehitysputkemme perustuukin yhteistyöhön omien teknologiakumppaneidemme, kuten LinkedInin ja Facebookin kanssa. Heidän avullaan saamme tiedot ja osaamisen digimarkkinoinnin globaaleista uutuuksista ja tehokkaita mainostamisen tapoja myös suomalaisten yritysten ulottuville.

Kasvava trendi asiakasrajapinnassamme on, että entistä useampi pk-yritys hyötyy digitaalisen asiakashankintansa keskittämisestä. Yrityksen arki helpottuu, kun se ulkoistaa hakukonenäkyvyytensä, kotisivunsa, verkkokaupankäyntinsä ja verkkomainostamisensa yhdelle kumppanille. Keskittämisen avulla syntyy myös kustannussäästöjä.

Useat markkinointitoimistot tarjoavat digitaaliseen markkinointiin vain yksittäisiä ratkaisuja. Tällöin yritys joutuu rajoittamaan isoja kehityshankkeitaan, joissa mainonnan, analytiikan ja verkkokaupan järjestelmät kytketään yhteen. Tällainen toimintamalli voi sopia pörssiyrityksille, mutta tuottaa usein vain pettymyksiä pk-yrityksille ja kiireisille yrittäjille.

Digimarkkinointi kehittyy yhä sellaista vauhtia, että aito lisäarvo syntyy siitä, että olemassa olevia välineitä parannetaan jatkuvasti.

Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.