Ajatteletko jo mobiili ensin?

7.9.2019 | Lukuaika 4 min

Jos minulta kysytään mikä on tämän hetken tärkein huomioitava trendi kotisivusuunnitteluun liittyen, vastaan: mobiili ensin -ajattelutapa. Väitän että jokaisen kotisivuja suunnittelevan pitää nyt ja tulevaisuudessa keskittyä entistä enemmän nettisivujen mobiilisuoritukseen. Suunnittele siis sivut entistä enemmän mobiilia varten.

Hakukonekäyttäytyminen on jo nyt muuttunut siihen suuntaan että hakuja tehdään, toimialasta riippuen, yhtä paljon tai enemmän mobiilissa kuin pöytäkoneella. Tähän käyttäytymismuutokseen on myös Google pyrkinyt jo vastaamaan painottamalla parempaa mobiilikokemusta tarjoavia sivustoja paremmin mobiilihauissa.

Googlen Mobile First index – jylläsi jo viime syksyn ja jyrää vuonna 2018

Googlen Mobile First indeksi tulee muuttamaan nykytilannetta radikaalisti. Kyseessä on oma hakemisto mobiilituloksille Googlessa. Sen piti alun perin olla käytössä jo 2017 mutta testailu ja viilailu viivyttivät aikatauluja. Google ilmoitti maaliskuun lopulla 2018, että siirtyminen Mobile First indeksiin on alkanut. Eli mobiilihakemisto ”rollasi ulos”, kuten Google uudet algoritmipäivityksensä ilmaisee, vihdoin tänä vuonna puolentoista vuoden testailun jälkeen.

Tämä muutos tulee kirjaimellisesti jyräämään Googlen hakutuloslistauksissa. Testailu sinällään on jo antanut osviittaa mitä tuleman pitää. Lokakuussa 2017 hakusanasijoitusten heilahtelut mobiilihauissa olivat jo melko suuria. Jotain suurempaa oli siis selkeästi tapahtunut syksyn aikana Googlen luonnollisissa hakutuloksissa, kiitos Mobile First -käyttöönottokokeilujen. Mobile First vaikutti mobiilihakutuloksiin jo syksyllä 2017 – vaikka oli vielä testausvaiheessa

Muuta tapaasi ajatella

Mobiili ensin ei pelkästään ole Googlen oma hakemisto mobiilia varten – sen pitää olla ajattelutapa kaikille kotisivusuunnittelijoille. Kaikki se mitä sivuston mobiilinäkymä tarjoaa, vaikuttaa joko suoraan tai epäsuorasti hakukonenäkyvyyteen.

Mitä Mobile First indeksi käytännössä tarkoittaa?

Yksinkertaistettuna Googlen hakutulokset tapahtuvat tällä kaavalla: Google muodostaa hakutulokset ensin linkkejä kahlaamalla. Tämän perusteella kaikki merkittävät sivut varastoidaan Googlen hakemistoon ja palautetaan sieltä hakutuloksiin kysynnän ja relevanssin mukaan. Googlella on käytössään tietyt lainalaisuudet ja laatukriteerit joiden mukaan hakusanasijoitukset muodostuvat esille saantia luodessaan. Homma on kehittynyt paljon alkuajoista eli kaikki edellä mainittu tapahtuu tarvittaessa enemmän reaaliajassa.

Pöytäkoneille tarkoitettu hakemisto ottaa huomioon enemmän sen perinteisen pöytäkonenäkymän, joka eroaa tietysti mobiilinäkymästä paljon. Vaikkakin mobiili on vahvasti nyt jo istutettu pöytäkonehakemiston hakutuloksiin vaikuttavana tekijänä, tulee Mobile First indeksi mullistamaan tilannetta. Koska silloin Googlella on mobiilihakuja varten aivan oma hakemisto, jossa painotukset ovat entistä enemmän mobiilikäytettävyyden puolella.

Tällä hetkellä hakemistoina käytetään sekä pöytäkoneille mukautettua indeksiä, että myös uutta mobiili-indeksiä. Verkkosivujen siirto mobiilihakemistoon on jo alkanut ja jossain vaiheessa olemme siinä tilanteessa, että käytössä on enää mobiilihakemisto. Silloin pöytäkonetuloksetkin palautuvat mobiili ensin periaatteella. Eli kyseessä on ehdottomasti se hakemisto, jossa kannattaa myös Googlea palvella parhaansa mukaan jo nyt!

Google Search Consolesta saat tiedon siitä onko sivustosi jo siirretty kyseiseen mobiilihakemistoon. Myös palvelinlokeja tarkastelemalla näet, onko enemmistö sivustoasi kahlaavista Googleboteista mobiili- vai pöytäkonebotteja.

Mikä tekee mobiilisivusta paremman?

No miten sitten palvellaan käyttäjää tai Googlea paremmin? Pelkkä responsiivinen, mobiililaitteille skaalautuva verkkosivusto ei riitä. Sisällön pitää mukautua mahdollisimman hyvin mobiililaitteille. Oikein toteutettu sivusto on kuin hyvin palveleva myyjä kivijalkaliikkeessä, ei pelkkä käyntikortti netissä.

Keskity sivuston nopeuteen. Google julkisti tammikuussa 2018, että sivuston nopeus on hakukonesijoituksiin vaikuttava tekijä. Tämä on SEO-yhteisöissä ollut jo pitkään tiedossa mutta se että Google myöntää asian julkisesti, tekee asiasta entistä selkeämmän eli kyseessä sijoituksiin vaikuttava tekijä.

Ohjaa käyttäjää jatkuvasti, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa. Tuota sisältöä joka antaa lisäarvoa sekä käyttäjälle että Googlelle, mutta tuota sitä niin että se sopii mobiiliin mahdollisimman hyvin. Jäsentele tekstit, kuvat ja käyttäjää ohjaavat kehotukset (call to action) niin järkevästi kuin mobiilissa on mahdollista. Muista että joidenkin elementtien on syytä seurata käyttäjää joka paikkaan.

Mobiililaitteilla ruudun rajattu näkymä antaa sekä uhkia, että mahdollisuuksia. Opettele hyödyntämään ne mahdollisuudet. Ja pyri myös mittaamaan sivustosi konversioita eli tee analytiikkaan maalit ja seuraa miten hyvin maalit toteutuvat. Tutki käyttäjän polkua sivustolla perinpohjaisesti.