3 vinkkiä, joilla varmasti löydyt verkossa

31.1.2019 | Lukuaika 5 min

Moni yritys luottaa siihen, että asiakkaat löytävät heidät, mutta onko niin että luottamus perustuu turhalle optimismille? Suomalaiset ovat nimittäin erittäin aktiivisia verkossa ja usein vieläpä ostoaikeissa.

Tiesitkö, että…

  • yli 94% verkkohauista tehdään Googlessa.
  • 97% käyttäjistä on hakenut paikallista palvelua verkosta.
  • Paikallisten yritysten mobiilihakujen määrä kasvoi 250% vuosina 2017-2019.

Etsiessään palveluja ja tuotteita suurin osa meistä aloittaa etsinnän netistä. Ei siis ole yhdentekevää, miten yrityksesi näissä hakutuloksissa sijoittuu. Google-hauissa on mahdollista nousta perinteisen mainonnan avulla, mutta orgaaniset hakutulokset ovat ne, joihin yritys itse pystyy vaikuttamaan.

Hakutuloksiin vaikuttaa myös se, miten yrityksesi tiedot näkyvät eri palveluissa. Jos tietosi eivät ole kunnossa, ei yrityksesi nouse hakutuloksissa kärkisijoille, eivätkä asiakkaasi silloin löydä sinua. Listasimme 3 vinkkiä siihen, miten voit parantaa yrityksesi löydettävyyttä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa. Google on tehnyt muutoksia myös mainostajalle, lue lisää viimeisimmistä Googlen tekemistä muutoksista!

Mitä Google arvostaa?

1. Osuvuus – ovatko tietosi samanlaiset joka paikassa?

Määrittäessään mitä yrityksiä Google tuo esiin kärkipaikoille, yksi arvioinnin kriteeri on, miten hyvin paikalliset tiedot vastaavat käyttäjän tekemää hakua. Täydellisten ja tarkkojen yritystietojen avulla Google voi paremmin ymmärtää yrityksen toimintaa ja yhdistää yrityksen osuviin hakuihin.

Yrityksen tietojen pitää olla ajantasaiset ja yhteneväiset kaikissa eri kanavissa, joista Google tietoa hakee, kuten sosiaalisen median eri kanavissa, karttapalveluissa ja tietysti yrityksen omilla nettisivuilla. Näissä tiedoissa pitäisi ainakin osoite, puhelinnumero, aukioloajat ja nettiosoite olla kunnossa.

Palveluiden verkostoitumisen johdosta virheellinen tieto leviää nopeasti ja yrityksen on entistä vaikeampi hallita tietojen oikeellisuutta kaikissa kanavissa. Kun kanavavalikoima on valtava, voi tietojen ylläpitäminen tuntua ylivoimaiselta. Onneksi tähän on mahdollista löytää täsmäratkaisu, jonka avulla tiedot voi helposti pitää ajantasaisina kaikissa tärkeimmissä kanavissa. Fonecta Kontakti auttaa pitämään yrityksesi yhteystiedot helposti ajan tasalla sekä samalla edistää yrityksesi löydettävyyttä tärkeimmissä kanavissa ja hakupalveluissa.

2. Etäisyys – miten kaukana yrityksesi on sinua etsivästä henkilöstä?

Etäisyys korostuu erityisesti mobiilihauissa. Kun jo 96%:lla suomalaisista käytössään älypuhelin,* on selvää, että mobiilihakujenkin määrä kasvanut merkittävästi. Google arvioi hakutuloksissa sekä mahdollisen näytettävän yrityksen, että haussa käytetyn paikkakunnan, joten yrityksen osoitetietojen on oltava kunnossa.

Jos haet kahvilaa Vallilassa, on kahvilasi osoitteen oltava Vallilassa, muuten Google tuskin näyttää liikettäsi hakutuloksissa. Jos osassa yhteystiedoissa on vanhentunut osoite, on Googlen vaikea päätellä missä yrityksesi sijaitsee. Samoin kuin yhteystietojen oikeellisuuden kohdalla, myös sijaintitiedoissa Google hakee tietoa kaikista tärkeimmiksi katsomistaan kanavista.

Paikalliset hakutulokset perustuvat ensisijaisesti haun osuvuuteen sekä yrityksen etäisyyteen ja tunnettuuteen. Kun nämä tekijät yhdistetään, saadaan hakua parhaiten vastaavia tuloksia. Googlen algoritmit saattavat päätellä, että kauempana sijaitseva yritys pystyy tarjoamaan käyttäjän etsimän tuotteen tai palvelun lähempänä sijaitsevaa yritystä todennäköisemmin, ja siksi kauempana sijaitseva yritys sijoittuu hakutuloksissa korkeammalle kuin lähempänä oleva kilpailija.

Tähän johtopäätökseen Google pääsee yrityksen digitaalisen jalanjäljen perusteella, joten ei riitä, että tarjoat parasta palvelua ja tuotteita
asiakkaillesi – niiden pitää olla myös digitaalisen löydettävyyden osalta yhtä korkeatasoiset.

3. Tunnettuus – kuinka tunnettu ja arvostettu olet?

Google kerää kaiken tiedon, jonka se yrityksestäsi saa, ja käyttää sitä määrittelemään yrityksesi aseman. Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa.

Arvostetut maamerkit kuten museot, hotellit ja tunnetut isot brändit nousevat hakutuloksissa kärkipaikoille, sillä Google pyrkii ottamaan huomioon sen, että jotkut paikat ovat toisia arvostetumpia verkon ulkopuolella. Muilla yrityksillä tuloksiin vaikuttaa mm. se, miten yritys linkittyy muille sivuille, millaisia arvioita se on asiakkailtaan saanut sekä miten yritys sijoittuu paikallisissa hakutuloksissa.

Arvioidessaan yrityksen tunnettuutta Google ottaa huomioon myös tiedot, jotka se on kerännyt internetistä (esimerkiksi linkeistä, artikkeleista ja hakemistoista). Lisäksi Google-arvostelujen määrä ja pisteet vaikuttavat yrityksen sijoitukseen paikallisissa hakutuloksissa: mitä enemmän ja parempia arvosteluja yritys on saanut, sitä parempi sen paikallinen sijoitus todennäköisesti on. Sijoitus hakutuloksissa otetaan niin ikään huomioon, joten hakukoneoptimoinnin parhaiden käytäntöjen noudattaminen edistää myös paikallisten hakujen optimointia.

Opi lisää siitä, miten saat yrityksesi paikallishakujen kärkeen

Lataa opas

Miten siis varmistat paikkasi kärjessä?

  • Pidä huoli, että tietosi ovat ajantasaiset kaikissa kanavissa.
  • Tarjoa mahdollisuus arvosteluihin ja vastaa niihin.
  • Panosta paikalliseen näkyvyyteen optimoinnin avulla.
  • Hyödynnä kaikki mahdollisuudet linkittää nettisivuasi eri kanavista, kuten somesta ja yhteistyökumppanien sivuilta.
  • Tietojen päivittämiseen eri kanaviin on olemassa helppo apu.

Jutussa käytetty lähteenä Googlen omaa ohjeistusta siitä, miten hakutuloksissa voi nousta.
*https://www.puhelinvertailu.com/uutiset/2020/05/22/tutkimus-96-prosentilla-16-74-vuotiaista-on-alypuhelin