- Avaimet käteen kotisivut
- Blogiartikkelit
- Digimarkkinointi
- Hakukoneoptimointi
- Kotisivut
- Miksi valita Fonecta
10 asiaa, joita kannattaa välttää kotisivuilla
10.10.2017 | Lukuaika 4 min
Kilpailu asiakkaista verkossa on kovaa. Kotisivut, jotka erottuvat muista ja vakuuttavat asiakkaan vaativat monen asian huomioon ottamista. Jos haluat pitää huolen, että asiakas pysyy juuri sinun yrityksesi sivuilla, vältä nämä 10 virhettä kotisivuillasi.
1. Liian vähän tekstiä
Tämä on yleistä kotisivuilla, jotka on tehty siksi että “kotisivut pitää olla”, mutta niihin ei ole ollut aikaa eikä halua panostaa. Hyvät kotisivut ovat niin informatiiviset, että sivustolla vierailija voi jo niiden perusteella tehdä ostopäätöksen, ja korkeintaan kysellä juuri hänen tarpeisiinsa liittyviä tarkentavia kysymyksiä erikseen. Tarjoa potentiaaliselle asiakkaallesi siis ennemmin paljon informaatiota kuin liian vähän.
2. Huono luettavuus
Tällä tarkoitetaan sitä, että tekstiä on paljon, mutta sitä ei ole rytmitetty helposti luettavaksi. Kukaan ei lue nettisivuja kuin kirjaa, paitsi jos kyseessä on e-kirja – sitä kotisivusi tuskin on. Kotisivut silmäillään nopeasti ja tällöin silmiin tarttuvat parhaiten otsikot, listat, Call to action -napit ja selkeät infolaatikot. Rytmitä teksti siis helposti silmäiltäväksi ja jätä myös sopivasti tyhjää tilaa, jotta yleisilme säilyy ilmavana eikä sivustollasi vastaantuleva tekstiseinä uuvuta lukijaa heti alkuunsa.
3. Huono navigaatio
Kotisivujesi navigaatio on huono, jos kävijä ei löydä helposti etsimäänsä. Olet vaarassa menettää potentiaalisen asiakkaan, joka turhautuu päätyessään umpikujaan. Sijoita navigaatio loogiseen paikkaan kuten sivun yläpalkkiin tai oikeaan tai vasempaan reunaan. Nimeä sivut loogisesti ja pidä huolta, että kyseisiltä sivuilta löytyy otsikossa kerrottu asia. Tee myös yhteydenotto helpoksi ja ohjaa yhteydenottoon useammasta paikasta sekä useammalla tavalla. Yhä useimmin asiakkaasi etsii sinua mobiililaitteella, pidä siis huoli, että sinulle voi soittaa suoraan nettisivulta.
4. Salaperäisyys
Älä leiki salaperäistä ja jätä kotisivuillasi liikaa kysymyksiä ilmaan olettaen, että asiakkaasi on niin kiinnostunut, että ottaa yhteyttä vain selvittääkseen, mitähän sinä mahdoit tarkoittaa. Tarjoa selkeää informaatiota – toki voit tehdä sen omaan tyyliisi. Salaperäisyys on OK vain, jos tarjoat vastaukset kysymyksiin myös helposti samalla sivustolla.
5. Erikoisefektit
Flash-animaatiot ja ylenpalttinen värien ja muiden erikoisefektien ilotulitus ei yleensä ole hyvä asia kotisivuilla, vaan ne saavat informaatiota etsivän kävijän hermostumaan jo alkumetreillä. Flash alkaa olla jo niin vanhentunut, ettei se toimi monilla selaimilla lainkaan. Ohjenuorana kotisivujen visuaalisuuden suunnittelussa toimivat parhaiten “keep it simple” ja “vähemmän on enemmän”.
6. Tärkeät asiat pdf-tiedostoissa
Pyri tuomaan kaikki tärkeä informaatio mahdollisimman helposti lukijan saataville. Erikseen avattavat ja ladattavat pdf-tiedostot eivät tätä ole. Jos jotain on pakko laittaa pdf-tiedostoihin, pyri laittamaan vain infoa, josta lukija voi linkkien otsikoiden perusteella etsiä tarvitsemansa ja avata vain yhden tiedoston, sen sijaan että hänen pitäisi klikkailla auki 5 eri pdf-tiedostoa. Jos olet ravintoloitsija, älä siis piilota ruoka- ja viinilistoja pdf:iksi vaan tarjoa info suoraan sivustolla.
7. Liika mainosmaisuus
Haluat toki kehottaa asiakasta yhteydenottoon kotisivuillasi ja tuoda tarjoukset selkeästi esiin, mutta liika on liikaa. Jos kotisivu pursuaa keltaisia tarjouslaatikoita ja huutaa silmille ostokehotuksia toisensa perään, on vaarana, että se syö yrityksesi uskottavuutta asiakkaan silmissä. Mieti tarkkaan, millaisen mielikuvan yrityksestäsi tahdot antaa ennen kuin rakennat kotisivustasi tarjouslaarin.
8. Keskittyminen omaan näkökulmaasi
Jos kirjoitat kotisivujen tekstit omasta näkökulmastasi, on vaarana, ettei asiakkaasi ymmärrä, miksi hänen pitäisi asioida kanssasi. Sinä nimittäin tunnet tuotteesi liian hyvin. Muista kotisivuja luodessasi asettua asiakkaan kenkiin – mitä hän tietää valmiiksi tuotteestasi ja mikä on oleellisinta tietoa hänelle. Mitä asiakas kysyy, kun hän saapuu sivullesi? Vastaa hänen kysymyksiinsä. Tähän on usein hyvä pyytää apua muilta ammattilaisilta ulkopuolisen näkökulman saamiseksi.
9. Geneerisyys & kuvapankkikuvat
Vaikka haluat olla selkeä ja informatiivinen, haluat kotisivuillasi myös erottua muista eduksesi. Tähän voit vaikuttaa sivuston laadukkaalla visuaalisella suunnittelulla ja selkeällä brändi-ilmeellä. Kuvapankkikuvillakin on aikansa ja paikkansa sivuston yleisessä kuvituksessa, mutta yritystäsi esittelevien kuvien tulisi olla aitoja, laadukkaita otoksia. Ne ovat tärkeässä roolissa kertomassa tarinaa sinun yrityksestäsi ja erottamassa sitä massasta. Sitä eivät tee kuvapankkien teennäiset tilannekuvat.
10. Hakusanojen ali- ja ylikäyttö
Hakukoneoptimointi on erittäin tärkeässä roolissa kotisivujesi löydettävyyden ja käytettävyyden kannalta. Älä kuitenkaan sorru täyttämään sivuasi hakusanoilla – Google huomaa sen nopeasti ja voi rankaista sivuasi hakukonesijoituksiasi tiputtamalla. Lisäksi tällainen teksti ei ole asiakkaallesikaan miellyttävää tai mielekästä lukea. Pysy asiassa ja käytä hakusanoja harkiten, tällöin et yleensä voi mennä pieleen. Oikeaoppiseen hakukoneoptimointiin saat ja kannattaa myös hakea apua asiantuntijoilta.