Kun ostat palvelua, ostat näkemyksiä – Veljenpojan tunnustus
2.12.2019 | Lukuaika 4 min
Markkinointia tekeville yrityksille on tuttu käsite ”veljenpoika”. ”Veljenpoika” voi olla ihan oikeastikin veljenpoika, mutta yleisemmin sillä tarkoitetaan henkilöä, joka teoriassa osaa markkinointiin liittyviä asioita ja tekee ne yleensä melko ilmaiseksi.
”Veljenpoikaa” käytetään pienemmissä yrityksissä vasta-argumenttina siihen, miksi ammattilaista ei voida ottaa mukaan esimerkiksi markkinoinnin suunnitteluun. Lausahdus menee yleensä näin: ”meidän veljenpoika tekee tuon kotisivu-uudistuksen, sen somejutskan ja sitten sitä kuuklee”. Joku voisi luulla, että tässä on kyseessä maksettu mainos digimarkkinointifirmasta; siitä, kuinka asiakkaat eivät ymmärrä omaa parastaan. Sitä tämä ei kuitenkaan ole, vaan teksti on tunnustus. Minä olen ollut se veljenpoika.
Veljenpojan työnkuva – kotisivuista mainontaan
Omasta ”veljenpoika”-menneisyydestäni on jo niin monta vuotta, että uskallan avautua asiasta. Tein yläasteikäisenä tätini yrityksen kotisivut, ylläpidin ja fiksailin asioita kun joulusesonki iski päälle. Aloitin staattisten sivujen koodaamisen serkun innostamana, osaamista kartutin Youtubesta ja foorumeilta.
Viisaat sedät sanoivat, että Google Analytics on ”must have” ja innostuin, kun näin, että oikeat ihmiset katsoivat sivuja. Jokainen uusi asia opittiin tekemällä uusi virhe. Ja sen jälkeen pyrittiin korjaamaan se. Otin uusia asioita käyttöön sivuille samaan tahtiin, kun löysin niitä.
Onko tärkeämpää tekeminen vai tulos?
Vielä tänäkään päivänä en tiedä oliko tekemiselläni kaupallisia tarkoitusperiä. Jälkikäteen olen useasti harmitellut, mitä mahdollisuuksia jäi käyttämättä. Mitä jos olisimme tehneet verkkokaupan tai tehneet kunnolla hakusanamainontaa? Mitä jos olisimme rakentaneet asiakasta palvelevan ostopolun ja niin paljon brändimainontaa, että kilpailijat olisivat joutuneet etsimään eri valtion josta hankkia uusia asiakkaita.
Mutta tämä on puhdasta jossittelua. Minulla ei ollut kyvykkyyttä ajatella isompia kokonaisuuksia, ei ollut kontekstia ja eikä ymmärrystä liiketoiminnasta tai asiakkaista. Tein vain sivuja ja kopioin muiden tekemiä ajatuksia. Ajatukset olivat oikeita, mutta en tiennyt miten ne kuuluisi yhdistää tai mikä niiden vaikutus voisi olla.
Mitä tästä opimme?
Tarinan opetus onkin, että kun kuluttaja tai yritys ostaa mitä tahansa palvelua, niin siihen sisältyy paljon asioita, jotka eivät ole suoraan konkretisoitavissa. Vaikka ”veljenpoika” teknisesti osaisi koodata yritykselle kotisivut, ei se vielä riitä.
Jos osaat digimarkkinoinnin kaikki uusimmat kikat, sinulla on aikaa toteuttaa niitä itse ja sinulla on varmuus siitä, että et tarvitse ulkopuolisen ajatuksia, niin silloin kannattaa tehdä itse. Muussa tapauksessa kannattaa aina ottaa avuksi kumppani, joka seuraa alan muutoksia ja ymmärtää kokonaisuuden.
Markkinalla yleistyvätkin toimintamallit, joissa osa toiminnoista tehdään itse (inhouse) ja joitakin elementtejä ostetaan kumppanilta. Itsekin ostan ydinpalvelun lisäksi ennen kaikkea näkemystä ja uusia ajatuksia. Ulkopuolelta kannattaakin ostaa juuri sitä osaamista, mitä itsellä ei ole. Esimerkiksi mainontaa voi tehdä itsekin, mutta sen tehokas tekeminen ja sitominen liiketoiminnan tavoitteisiin vaatii erikoisosaamista, jota yrityksellä ei itsellään aina ole.
Opi kaikki olennaiset näkökulmat, joita kotisivuja ostaessa kannattaa huomioida.
Lataa opasOstat osaamista ja asiantuntijuutta
Ostatpa sitten digitaalisen markkinoinnin, liiketoiminnan kehittämisen, lakipalveluiden tai kirjanpidon asiantuntijapalveluita, niin todennäköisesti ostat näkemystä ja näkökulmaa, joka vie yritystäsi eteenpäin. Pankkisetä voi löytää sudenkuopan kannattavuuslaskelmassasi ja hakukoneoptimoija voi löytää hakusanat, joilla sinun asiakas etsii ongelmiinsa ratkaisua.
Nämä ovat yritykselle tärkeitä asioita, joten ratkaisevaa onkin, että kumppanisi vie sinua eteenpäin ja kouluttaa asioissa, joita et vielä tiedä. Muuten päädyt vain tekemään toisistaan irrallaan olevia asioita, jotka eivät vie yritystä eteenpäin. Veljenpoikakin on hyödyllisempi työkalu yritykselle, kun hän saa oikeanlaista tukea.