Tuotekehitystiimi varmistaa asiakkaan kyydissä pysymisen

18.1.2022 | Lukuaika 3 min

Jos joku asia jossakin Fonectan tarjoamassa tuotteessa tai palvelussa ei toimi halutulla tavalla, tuotekehitystiimi ryhtyy heti korjaaviin toimenpiteisiin. Kolikon kääntöpuolena tiimi katsoo suunnittelussa tulevaisuuteen ja reagoi nopeasti markkinoilla tapahtuviin muutoksiin.

Fonectan tuotekehitystiimi kasvoi hiljattain neljällä uudella tekijällä nostaen nuppiluvun 11 ammattilaiseen. Tuoreet asiantuntijat tuovat mukanaan parhaiksi koettuja käytäntöjä asiakaslähtöisestä palvelukehityksestä toisilta toimialoilta.

”Itse aloitin puolisen vuotta sitten ja kollegani Olli juuri jälkeeni. Toisessa ääripäässä meillä on tekijöitä kuten Johannes, jolla on lähes 10 vuoden tausta fonectalaisena, joillain on jopa 20 vuoden Fonecta-ura takanaan. Uudempien tulokkaiden kokemus yhdistettynä digimarkkinoinnin syväosaamiseen luo hyvän törmäytyksen, mistä muodostuu pitkälti myös tiimimme vahvuus”, Inka Gyllenbögel, Fonectan Kontakti ja Kontakti Pro:n tuoteomistaja, pohtii.

Tiimi oppii paljon toisiltaan, koska kaikilla on luontainen palo kehittää ja viedä asioita eteenpäin.
”Uudet työkaverit ravistelevat mukavasti vanhoja tapoja tehdä, mikä auttaa palveluiden parantamisessa ja tuotteistamisessa. Itse olen hyvin käytännönläheinen ja tykkään touhuta järjestelmissä ’kädet konehuoneessa’, joten on hienoa, että meillä on sopiva synergia tiimissä”, Fonectan kotisivujen ja hakukoneoptimoinnin tekninen tuoteomistaja Johannes Lindblom vahvistaa.

Asiakas mukaan varhaisessa vaiheessa

Asiakas pyritään saamaan mukaan kehitystyöhön niin varhain kuin mahdollista. Paras lopputulos syntyy, kun palvelua pystyy yhdessä jalostamaan paremmaksi tunnistettujen tarpeiden perusteella.

”Aktiivinen dialogi asiakkaan kanssa on kullanarvoista”, Inka sanoo ja jatkaa: ”Riippumatta tuotteesta, voi sanoa, että asiakas otetaan yhä varhaisemmassa vaiheessa kehitystyöhön tavalla tai toisella mukaan, jotta saadaan hänen näkemyksensä kuultua.”

Tuotekehitystiimi pysyy koko ajan pulssilla ja osaa esimerkiksi suositella kannattaako asiakkaan ottaa jokin uusi palveluominaisuus käyttöön vai ei. Tässä auttaa se, että Fonectalla on LinkedIn-partneruuden lisäksi vahva kumppanuus Googlen kanssa.

Käytännön vinkki: Löydy sieltä mistä asiakas etsii

Valtaosa potentiaalisista asiakkaista etsii tietoa siitä digikanavasta, jota on tottunut käyttämään. Jopa 73 % asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Enää ei siis riitä, että kotisivut ovat olemassa vaan yritystietojen tulee löytyä monesta oikeasta paikasta sekä ajantasaisena niin, ettei asiakas vaikka päädy kiinniolevan kaupan ovelle.

”Kannattaa muistaa, että 2020-luvulla asiakas on se, joka päättää mistä yrityksen tulee löytyä. Asiakas pitää kuskin paikkaa ja yritysten tulee hypätä mukaan kyytiin!” Johannes vinkkaa.