Oletko valmiina, kun hakusesonki on kuumimmillaan?
29.1.2019 | Lukuaika 5 min
Tiesitkö, että kuluttajan ostoprosessi alkaa jopa kuukausia ennen varsinaista päätöksentekoa ja ostotapahtumaa? Esimerkiksi kesän lomamatkoja varataan jo helmikuussa ja tulevia yritystilaisuuksia suunnitellaan syyskuussa. Mitä enemmän tunnet potentiaalisten asiakkaidesi ajatusmaailmaa, sitä paremmin voit tavoittaa heidät juuri oikeaan aikaan. Ja mitä varhaisemmassa vaiheessa ostopolkua asiakkaat löytävät yrityksesi, sitä varmemmin voit vaikuttaa heidän ostopäätöksiinsä.
Mutta milloin oman toimialasi tuotteita ja palveluja haetaan eniten? Kokosimme avuksesi tiiviin tietopaketin koko vuoden hakusesongeista Fonectan eri kanavissa* – tutustu ja hyödynnä tiedot oman yrityksesi markkinoinnissa!
(Kuva)
Mitä netissä haetaan?
Talvella nautitaan hiihtokeleistä ja kulttuurista, tutustutaan IT-vempaimiin ja suunnitellaan tulevia matkoja
Tammikuussa hiihtokeskusten suosio on suurimmillaan – tosin tiesitkö, että talvikohteiden etsintä vilkastuu jo marraskuussa? Tammikuussa viihdytään myös tekniikan ja viihteen parissa: matkapuhelimia, kodinkoneita ja IT-laitteita etsitään innolla – erityisesti alennusmyyntien vauhdittamana. Vuoden alku tarkoittaa monelle myös aikaa entistä terveemmille valinnoille, mikä tarkoittaa käyntiä esimerkiksi hammashoidossa ja optikolla.
Helmikuussa kaikenlainen ajanviete on tervetullutta. Talvimaisemissa seikkaillaan sekä suksilla että moottorikelkoilla, ja ulkoilun vastapainoksi kokataan hyvää ruokaa sekä nautitaan oopperasta. Helmikuussa suunnitellaan myös tulevia matkoja, mikä tarkoittaa hakujen huippusesonkia matkatoimistoille ja muille matkanjärjestäjille. Auta asiakkaitasi löytämään parhaat pakettimatkat, lentotarjoukset ja hotellit! Muista tarjota myös mukavia hiihtoloma- ja ystävänpäivätarjouksia.
Kevät on suurien koulupäätösten, pihatöiden ja rakennussuunnitelmien aikaa
Maaliskuu on suurten päätösten aikaa opiskeluja pohtivalle: minne lukioon, ammattikouluun tai korkeakuluun kannattaisi hakea? Alkuvuodesta panostetaan myös rakennus- ja remonttitöiden suunnitteluun. Arkkitehtitoimistoja, rakennusliikkeitä sekä muita rakennussuunnittelun ja -palvelujen tarjoajia haetaan tavallista enemmän. Tavoita kodinrakennuttajat ja -remontoijat inspiroivilla blogikirjoituksilla, uusilla ideoilla sosiaalisessa mediassa sekä onnistuneilla asiakastarinoilla kotisivuilla. Rohkaise lukijaa yhteydenottoon ja ole valmiina vastaamaan kyselyihin ja tarjouspyyntöihin – nopeus on tässäkin valttia.
Huhtikuussa valmistaudutaan jo kesäkauteen. On aika laittaa puutarha- ja pihatyöt sekä maanviljely aluilleen ja etsiä paikalliset puutarhamyymälät, viherrakentajat ja puutarhakalusteiden tarjoajat. Puutarha-alan hakusesonki on kuumimmillaan koko kesän ajan, aina elokuun alkuun asti. Puutarhan ulkopuolella kiinnostavat erityisesti talopaketit ja autotarvikkeet – nyt laitetaan kotisuunnitelmat kuntoon ja vaihdetaan autoihin kesärenkaat!
Kesällä juhlitaan, opetellaan ajamaan, matkustetaan ja syödään hyvin
Toukokuussa alkaa kesän juhlasesonki! Valmistuvia juhlitaan kera kukkien ja kuohuvan, ja usein juhliin tilataan myös pitopalvelu. Kesän varmoihin merkkeihin kuuluvat myös jäätelökioskit sekä ajokoulun aloittaminen. Varmista, että juhlien järjestäjä löytää tilausravintolasi, pitopalvelusi ja juhlatilasi mahdollisimman helposti netistä.
Kesä- ja heinäkuussa lomaillaan, syödään hyvin ja panostetaan vapaa-ajan hankintoihin. Kotimaan nähtävyydet, museot ja matkailukohteet jakavat hakutilastojen kärkipaikat yhdessä hotellien, mökkien ja muiden majoitusten kanssa. Matkalle lähdetään mieluiten matkailuautolla, moottoripyörällä, veneellä, vuokra-autolla – tai lentokoneella. Kesällä on myös aika toteuttaa talvella suunnitellut rakennushankkeet. Niitä varten on hankittava rakennusmateriaalit ja -tarvikkeet sekä huolehdittava rakennusjätteen kierrätyksestä – kenties sinun yrityksesi avulla?
Kuten kesä- ja heinäkuun, myös elokuun pääteemoihin kuuluu ruoka. Sadonkorjuun aikaan herkutellaan tuoreilla marjoilla, kasviksilla ja hedelmillä sekä etsitään tuoremehuasemia omenamehun tekoon. Samalla lopetellaan kesän matkailukautta ja suunnataan katseet syksyn uusiin kujeisiin, kuten harrastuksiin.
Syksyllä panostetaan harrastuksiin, valoon ja viihteeseen sekä odotetaan joulua
Syyskuussa aherretaan täyttä vauhtia niin kouluissa kuin työpaikoilla. IT-palveluille riittää kysyntää, samoin erilaisille koulutuksille, kursseille ja järjestötoiminnalle – niin työhön kuin vapaa-aikaan liittyen. Yritykset suunnittelevat tilaisuuksia ja tapahtumia, joita varten tarvitaan kokouspalveluja ja konferenssitiloja. Ja vaikka kesähelteillä luulisi janon olevan suurimmillaan, syyskuu erottuu hakutilastoissa juomateollisuuden vilkkaimpana kuukautena.
Lokakuun pimenevät illat tietävät valoisaa aikaa valaisinliikkeille. Ostoslistalta löytyy kattolamppuja, kirkasvalolamppuja – sekä lukuvaloja, sillä myös kirjojen kysyntä kasvaa. Lokakuussa laitetaan myös lapset päivähoitoon, vaihdetaan talvirenkaat, teetetään sähkötöitä ja perehdytään sijoittamiseen. Lokakuussa alkaa paitsi kirjallisuuden myös musiikin, elokuvien ja mediapalvelujen sesonki, joka jatkuu aina alkukevääseen asti. Joulua kohti mennään vauhdilla, joten laita kotisivusi ja verkkokauppasi sekä muu nettinäkyvyytesi viimeistään nyt kuntoon!
Marraskuun kylmyys saa pohtimaan kodin lämmitysratkaisuja: ilmalämpöpumppu, lisää lämmitysöljyä vai iso kasa halkoja talven varalle? Keittiössä on ainakin lämmintä, sillä leivontatarvikkeita ja keittiövälineitä haetaan syksyn ja joulun herkkuja varten. Itseä ja läheisiä hemmotellaan myös esimerkiksi klassisella hieronnalla ja intialaisella päähieronnalla – kas siinäpä oiva lahja pukinkonttiin.
Joulukuussa suoritetaan perinteinen kansanvaellus kauppakeskuksiin ja tavarataloihin: on jouluostosten aika. Vaatteita ja jalkineita, koruja ja asusteita sekä kirjoja ja musiikkia haetaan nyt enemmän kuin muina kuukausina, samoin erikoisruokakauppoja ja kauneudenhoitopalveluja. Pikkujoulukausi näkyy viihderavintoloiden ja baarien hauissa, talvinen keli puolestaan hinauspalvelujen lisääntyneessä tarpeessa.
Tavoita asiakkaasi paitsi mainonnalla myös sosiaalisessa mediassa: jaa jouluisia reseptejä, anna lahjavinkkejä ja helpota kiireisten arkea kätevillä tuotepaketeilla ja valmiilla palvelukokonaisuuksilla. Muistuta myös, mihin mennessä lahjatilaukset tulee tehdä.
Mitä tästä kaikesta opimme?
Oikein ajoitettu ja kohdistettu markkinointi tuottaa tuloksia kustannustehokkaasti ja palvelee samalla asiakkaitasi – moni ilahtuu matkatarjouksesta helmikuussa, mutta harva etsii talvirenkaita kesäkuussa. Perehdy siis oman alasi hakusesonkeihin ja valmistaudu niihin ajoissa.
Fonectan eri kanavissa tehdään päivittäin miljoona hakua, joten suomalaisten kuluttajien ostopolut ovat meille hyvinkin tuttuja. Mikäli kaipaat tukea markkinointisi suunnitteluun ja toteuttamiseen, markkinoinnin ammattilaisemme ovat valmiina auttamaan.
*Lähteet: Fonecta.fi, Finder.fi, Fonecta Caller -sovellus