Verkkokaupan markkinointi: onnistuneen nettikaupan perustaminen ja mainostaminen

26.4.2021 | Lukuaika 7 min

Nettikaupan perustaminen on nykyään helppoa, ja kaikille mahdollista. Verkkokaupan perustaminen ja menestyvän verkkokaupan perustaminen ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Siksi koostimme sinulle kattavan infopaketin, josta selviää miten rakennetaan toimiva nettikauppa ja aloitetaan strateginen verkkokaupan markkinointi.

Verkkokaupan perustaminen: vertaile ja valitse huolella

Ennen kuin siirrytään mainostamiseen, puhutaan hetki siitä, mitä kaikkea verkkokaupan perustaminen vaatii.

Hyvän pohjan toimivalle nettikaupalle valat perustamisvaiheessa vertailemalla vaihtoehtoja ja valitsemalla tarpeisiisi sopivimman ratkaisun.

Verkkokauppa-alustan valinta ja oma verkkotunnus

Markkinoilla on tarjolla monenlaisia verkkokauppa-alustoja, jotka poikkeavat jonkin verran ominaisuuksiltaan.

Vertailu kannattaa, jotta osaat valita omiin tarpeisiisi sopivimman vaihtoehdon. Suomessa suosituimpia alustoja ovat mm. Shopify, WooCommerce ja Mycashflow.

Sinun tulee myös hankkia oma verkkotunnus eli domain. Tämän voi myös ostaa joiltain palveluntarjoajilta verkkokaupan avaamisen yhteydessä.

Verkkokaupan perustamiskulut ja kiinteät kustannukset

Mitä maksaa verkkokaupan perustaminen ja millaiset ovat sen kiinteät kustannukset?

Ne voivat vaihdella suuresti riippuen valitsemastasi alustasta.

Joskus verkkokaupan kiinteä kulu on alhainen, mutta integraatiot ja muutokset, kuten tuotemäärän kasvattaminen, tulevat kalliiksi.

Mieti siis tarkkaan tarpeitasi ja ota huomioon nettikaupan kasvuvara valitsemallasi alustalla.

Varastointegraatiot ja dropshipping

Kuka hoitaa tuotteiden varastoinnin ja toimituksen?

Sulava integraatio varastonhallintajärjestelmän ja verkkokaupan välillä takaa sen, että nettikauppasi varastosaldot ovat ajan tasalla ja asiakkaan matka selailusta tilaukseen ja toimitukseen on sujuva.

Suositussa dropshipping eli suoratoimitusmetodissa tuotteen varastoinnista ja kuljetuksesta suoraan asiakkaalle huolehtii valmistaja tai muu kolmas osapuoli.

Se helpottaa etenkin aloittelevaa verkkokauppiasta, mutta toimituskumppanin luotettavuus on kriittistä, jotta saldot pitävät ja toimitukset sujuvat.

Verkkokaupan maksutavat

Mitä sujuvampi ostoprosessi, sitä korkeampi konversio.

Yksi ostoprosessia sujuvoittavista tekijöistä on monipuoliset maksutavat. Yleensä vaihtoehtoina ovat verkkopankkimaksu, korttimaksu, lasku sekä enenevissä määrin myös mobiilimaksaminen.

Maksutapoihin voi tehdä erilliset sopimukset, tai ottaa kaikki käyttöön samalla sopimuksella yhdeltä palveluntarjoajalta.

Kannattaa vertailla eri palveluntarjoajien maksumoduuleja ja niiden hinnoittelua.

Houkutteleva mainos tuo asiakkaat verkkokauppaan

Verkkokaupan perustaminen on ensimmäinen askel.

Kun kauppa on perustettu ja todettu toimivaksi, olet valmis ottamaan seuraavan, vähintään yhtä tärkeän askeleen, eli nettikaupan mainostamisen – sillä vain kiinnostava mainos auttaa asiakasta löytämään verkkokauppasi tuotteiden äärelle.

Seuraavaksi esittelemme eri tapoja saattaa verkkokauppasi mainos asiakkaiden ulottuville.

Aloita verkkokaupan markkinointi kanava kerrallaan ja löydä itsellesi sopivimmat ja kustannustehokkaimmat markkinointikanavat.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupan optimointi Googlen hakutulosten kärkisijoille on pitkäjänteistä ja kustannustehokasta mainontaa.

Googlen kolme kärkisijaa kaappaavat valtaosan asiakkaista, ja orgaanisen liikenteen konversioprosentti on tutkitusti parempi kuin muiden mainoskanavien.

Verkkokaupan optimoinnista kerromme lisää myöhemmin tässä artikkelissa.

Facebook- ja Instagram-mainonta

Facebook- ja Instagram-mainonta hyödyntävät etenkin vasta perustettua nettikauppaa, joka pyrkii löytämään yleisönsä.

Tarkkaan kohdennettavat Facebook- ja Instagram-mainokset ovat omiaan lisäämään tunnettuutta sopivien kohdeyleisöjen keskuudessa sekä kasvattamaan kysyntää ja myyntiä.

Google Ads -hakusanamainonta

Verkkokaupan markkinointi Google Ads -mainonnalla voi tuoda nopeita tuloksia, mutta toimii parhaiten, kun kauppa on jo hieman kerännyt tunnettuutta.

Kilpailussa mainospaikoista painaa mm. nettisivustosi laatu sekä mainosbudjetti. Tulokset ovat hyvin mitattavissa, mutta jokainen klikki maksaa, ja kampanja vaatii jatkuvaa optimointia.

Google Shopping -mainonta

Shopping-mainonnassa mainostat nettikaupan tuotteita kauppiasportaaliin linkitetyn tuotesyötteen avulla.

Parhaassa tapauksessa mainonta on pitkälti automatisoitua, mutta toiminnallisuus ei koske kaikkia tuotteita.

Retargeting – eli remarketing – eli uudelleenmarkkinointi

Muistuta verkkokauppasi tuotteista siellä jo aiemmin käyneille altistamalla heidät mainoksillesi myös muissa kanavissa, näin houkutellen heidät takaisin, ja lopulta ostamaan.

Mainostuspaikkoja ovat mm. Google Display Network ja Facebook-bannerimainonta.

Display-mainonta

Display-mainonnassa Google pääasiassa sijoittelee mainoksiasi Google Display Networkiin kuuluville sivustoille.

Siksi Display-mainonta auttaa tunnettuuden kasvattamisessa.

Google Display Networkissa laajempi kohderyhmän tavoitettavuus sopii hieman suuremmalla budjetilla liikkeellä olevia, joten pienemmällä budjetilla Display-mainontaa kannattaa hyödyntää alkuun verkkokaupan uudelleenmarkkinoinnissa.

Tiesithän, että brändihakujen kasvu lisää myös muuta hakukonenäkyvyyttä, koska Google pitää luotettavista brändeistä.

Sähköpostimarkkinointi

Fakta on, että vain murto-osa nettikauppasi kävijöistä päätyy asiakkaiksi.

Koeta kuitenkin saada kävijät liittymään postituslistalle, ja näin kasvatat suurta potentiaalisten asiakkaiden pankkia – sähköpostimainonnan ROI on nimittäin aivan omassa luokassaan verrattuna muihin kanaviin.

Affiliate-mainokset

Affiliate-mainonta toimii siten, että affiliate-mainontaverkon jäsenet sijoittavat verkkokauppasi mainoksia omille sivustoilleen, ja sinä maksat heille vain, jos joku klikkaa mainoksesta sivustollesi ja tekee ostoksen.

Saat siis ilmaista näkyvyyttä, mutta ostokseen johtaneesta klikistä maksat yleensä esim. pienen prosenttiosuuden kaupan hinnasta.

Suomen suurimpia affiliate-verkostoja ovat Tradetracker, Tradedoubler ja Euroads.

Google Shopping eli Googlen tuotemainokset

Omistamme oman osionsa Google Shopping -mainonnalle, sillä se on erinomainen tapa verkkokaupan tuotteiden mainostamiseen.

Nämä mainostusperiaatteeltaan Google Adsia mukailevat Googlen kuvalliset tuotemainokset näkyvät sekä Ostokset/Shopping-sivulla, sekä lisäksi orgaanisten hakutulosten yläpäässä.

Kun siis etsit tavallisella Google-haulla vaikkapa “naisten juoksukengät”, saat tekstihakutuloksia ennen rivin kuvamainoksia juoksukengistä.

Erityisesti jäsennellyt tiedot (schema markup) auttavat tuotteitasi löytymään parhaiten niin Shopping-sivulla kuin orgaanisissa hakutuloksissa.

Ja on selvää, että tekstipainotteisella hakutulossivulla kuvamainokset herättävät käyttäjän huomion tehokkaasti.

Google Shopping -hakutuloksissa on myös toinen huomattava etu: verkkokauppa voi saada useamman kuvamainoksen näkyviin saman käyttäjän yhdellä haulla.

Normaalisti käyttäjä näkee vain yhden tekstimainoksen per yritys, jonka Google katsoo parhaiten vastaavan käyttäjän hakuun.

Google Shopping -mainonnan aloittaminen

  • Varmista ensin, onko omia tuotteitasi mahdollista mainostaa Shopping-mainoksilla. Google Shopping -mainostaminen onnistuu toistaiseksi vain valituilla toimialoilla, missä Shopping-mainostajia on riittävästi monipuolisten mainosten näyttämiseksi.
  • Tarkista, onko verkkokaupassasi tuotesyöte. Jos on, Google Shopping -mainonnan aloittaminen on erityisen helppoa. Tällöin mainostaminen hoituu lähes automaattisesti, kun linkität verkkokauppasi tuotteet tietoineen ja kuvineen suoraan Google-mainoksiisi tuotesyötteen avulla.
  • Luo yrityksellesi Google Ads -tili, jota tulet käyttämään Shopping-mainoskampanjoiden hallinnointiin. Lisäksi tarvitset Google Merchant Center -kauppiasportaalin. Tuotesyöte linkitetään kauppiasportaaliin, joka sitten linkitetään Google Adsiin.

Verkkokaupan optimointi: SEO ja CRO

Verkkokaupan optimoinnissa hieman käsi kädessä kulkevat SEO ja CRO.

SEO eli hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkokaupan näkyvyyttä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa tiettyjä hakusanoja käytettäessä.

Konversio-optimoinnin tarkoituksena on muun muassa selvittää verkkokaupan sisällä olevat ongelmakohdat toivotun toimenpiteen eli konversion täyttymisen kannalta.

Molemmat pyrkivät tekemään asiakkaan matkasta kävijästä ostajaksi mahdollisimman sulavan ja johdonmukaisen.

Muutamia täsmävinkkejä hakukone- ja konversio-optimointiin:

  • Sisällöt: Optimoinnissa on pitkälti kyse juuri relevanteista, kiinnostavista sisällöistä. Niitä arvostavat niin Google kuin asiakkaasi.
    -Kategoriasivut on hyvä optimoida tärkeille hakusanoille, sillä hakuja tehdään                usein enemmän kategoriatasolla kuin yksittäisen tuotteen tasolla. Esimerkiksi                “sadetakki”.
    -Tuotesivujen optimointi palvelee yksityiskohtaisempia hakuja, joilla voi olla                    vähemmän kilpailua. Esimerkiksi “keltainen pitkä sadetakki”.
    -Blogi verkkokauppasivustollasi on hyvä paikka tuottaa relevanttia sisältöä, joka              kiinnostaa asiakkaita ja viestii Googlelle sivustosi tärkeimmistä aiheista.
  • Metatiedot tulee optimoida strategisille hakusanoille. Koeta myös ujuttaa niihin jokin kilpailijoista erottava tekijä. Onko se sinulla “ekologisuus”, “elinikäinen takuu” tai jokin muu?
  • Selkeä navigaatio ja sivuston sisäiset linkitykset ohjaavat sekä asiakasta että Googlea sivustolla haluttuun suuntaan. Google palkitsee myös selkeistä mutta kuvaavista url-osoitteista.
  • Minimoi kaikki ostamisen esteet ja vastaa asiakkaan kysymyksiin. Tämä tarkoittaa etenkin teknisesti toimivaa verkkokauppaa mutta myös mm. useita maksutapavaihtoehtoja, selkeää tietoa toimitustavoista, palautuksista ja kaupan ehdoista sekä helppoa yhteydenottoa asiakaspalveluun.
  • Rakenna luottamusta. Huolehdi, että yhteystiedot eivät ole puutteellisia ja että asiakas tietää selvästi, keneltä ostaa ja millä ehdoilla. Kerää asiakaspalautetta näkyviin jo ostaneilta asiakkailta – tämä on tärkeä luotettavuuden mittari niin Googlelle kuin potentiaalisille asiakkaillesi.
  • Hyödynnä strukturoitua dataa: sen avulla Google voi näyttää esimerkiksi tuotearvosteluja tai muita lisätietoja verkkokauppasi tuotteista hakutulosten yhteydessä. Tämä on erinomainen keino erottautua kilpailijoista Googlen hakutuloksissa.

Jos verkkokaupan perustaminen tai markkinointi on ajankohtaista sinulle, ja mikä tahansa osa-alue mietityttää, voit aina ottaa yhteyttä Fonectan asiantuntijoihin.

Tuemme ja autamme sinua rakentamaan näyttävän, toimivan ja myyvän verkkokaupan!