LinkedIn-mainonnan suurimmat kompastuskivet
2.9.2022 | Lukuaika 4 min
Digitaalinen mainonta kehittyy huimaa vauhtia, niin myös LinkedIn-mainonta. Monen LinkedIn-mainontaa työkseen tekevän on vaikea pysyä muutoksessa mukana, saati sitten yritysten markkinointipäälliköiden ja muiden markkinoinnin parissa toimivien, joiden työpäivät koostuvat monenlaisista töistä, eikä aikaa uuden, kanavakohtaisen tiedon omaksumiseen ole käyttää paljoa.
Meillä Fonectalla on tuhansien LinkedIn-asiakkuuksien kokemus ja tiedämme, mitkä ovat suomalaisten yritysten suurimmat kompastuskivet
Suurin haaste LinkedIn-mainonnassa on tieto siitä, mitä LinkedInissä yleensäkään tulisi tehdä, jotta mainonta tuottaa haluttuja tuloksia. Ja toisaalta – mistä ihmeestä uutena mainostajana kannattaa edes lähteä liikkeelle?
Ihan ensimmäisenä on tärkeää määrittää kohderyhmä, jota mainonnalla halutaan tavoitella. Minkä alan ihmisiä, mistä työtehtävistä ja yrityksistä. Valitse ensin mieluummin liian laaja kuin kapea kohderyhmä, sillä voit aina kaventaa kohderyhmää, kun näet millaiset käyttäjät korostuvat mainonnan tuloksissa.
Lue lisää mainonnan kohdentamisesta täältä
Puhumme jatkuvasti ostoputkesta, mutta syöksymme usein silti suoraan ostoputken pohjalle
Toisena haaste LinkedIn-mainonnassa on määrittää, missä kohtaa ostoputkea kohderyhmä sijaitsee. Tunteeko kohderyhmä jo yrityksesi vai tavoitteletko täysin uutta kohderyhmää? Jos yrityksesi on kohderyhmällesi tuntematon, aloita brändimainonnasta. Jaa esimerkiksi sisältöä yrityksesi kulttuurista ja arvoista tai tarinoita brändin takaa.
Jos kohderyhmä tuntee yrityksesi jo tai haluat esimerkiksi tehdä lisämyyntiä jo olemassa oleville asiakkaille, voit jakaa yksityiskohtaisempaa tietoa tuotteistasi tai palveluistasi tai näyttää vaikka tutoriaalien avulla, miten tuotteesi toimii.
Testaa, testaa ja vielä kerran testaa
Tee mainoksista aina useampi eri versio, jotta näet, millainen mainos resonoi kohderyhmäsi kanssa parhaiten. Puhuttele mainostekstissä vastaanottajaa, käytä kuvissa erilaisia värejä ja kokeile erilaisia toimintakehotuksia. Seuraa muutama viikko, mitkä mainokset toimivat parhaiten ja poista sitten ne, jotka tuovat vähiten tuloksia. Jo yhden sanan ero mainostekstissä voi tuoda mainokselle 50 % parempia tuloksia.
Muutamassa päivässä ei voi vielä odottaa kuuta taivaalta
Suomalaiset LinkedIn-käyttäjät vierailevat LinkedInissä keskimäärin 2 kertaa kuussa.
Mainonta taas mielletään usein kertaluontoisina kampanjoina, joiden kesto saattaa olla lyhimmillään jopa muutamia päiviä tai viikkoja.
Kun tämä tieto yhdistetään siihen, että B2B päättäjän tulisi nähdä mainos vähintään 5–6 kertaa, ennen kuin brändi jää mieleen, on selvää, että viikon tai edes kahden mittaisella mainoskampanjalla eivät potentiaaliset asiakkaat millään ehdi näkemään mainosta riittävän montaa kertaa, jotta mainonta voisi tuottaa hyviä tuloksia.
Pidä siis kampanja-aika riittävän pitkänä, vähintään 3–4 kertaa viikossa ja seuraa Campaign Managerista mainonnan frekvenssiä eli lukua siitä, montako kertaa yksi käyttäjä on nähnyt mainoksesi.
Budjetointi, tuo ikuisuuskysymys
Mainonnan budjetin suunnittelu on asia, joka aiheuttaa harmaita hiuksia lähes jokaiselle markkinoijalle. Johto haluaa pitää yrityksen mainonnan kulut mahdollisimman pieninä, mutta silti tarvittaisiin erinomaisia tuloksia mainonnasta ja mielellään mahdollisimman nopeasti. Kuulostaako tutulta?
Onneksi LinkedInin Campaign Managerissa on erinomainen forecasting tool eli työkalu, joka ennustaa kohderyhmäsi, mainosmuotosi ja tavoitteesi perusteella optimaalisen mainosbudjetin kampanjallesi.
Hyvänä nyrkkisääntönä uutisvirran Sponsored Content- mainoksiin budjettia suunnitellessa voidaan pitää, että 20K hengen kohderyhmään kannattaa varata 1000 € / kk mainosbudjettia, jotta tavoitetaan 80% kohderyhmästä
Vinkki! Jotta sinun ei tarvitse tietää ja muistaa tätä kaikkea, olemme kehittäneet LinkedIn-mainonnan konsultointipalvelun sinulle, joka haluat tehdä LinkedIn-mainontaa itse, mutta kaipaat asiantuntijaa tekemisen tueksi. Olipa haasteesi sitten kohderyhmien suunnittelussa, oikeiden mainosmuotojen valinnassa tai tulosten seurannassa, nimetty LinkedIn-asiantuntijasi on käytössäsi ja tukenasi kaikissa mainonnan vaiheissa, juuri niin paljon kuin tarvitset.
Emilia Lepistö
LinkedIn Relationship Manager