Äänihaku tulee – oletko valmis?

6.9.2021 | Lukuaika 3 min

Yhä useampi käyttää äänihakua. Tämä on yksi merkittävimmistä hakukoneoptimointiin vaikuttavista lähitulevaisuuden tekijöistä, johon yritysten kannattaa varautua.

Autoa ajaessa on helppo kysyä kännykän äänihakurobotilta missä sijaitsee lähin bensa-asema, kun huomaa mittarin vilkuttavan punaista. Jos katsoo saatuja äänihakutuloksia tarkemmin, käy mielenkiintoiseksi tutkia haun tietolähteitä. Lähde lukee hyvin pienellä ja saattaa olla peräisin käytännössä lähes mistä tahansa päin nettiä.

Äänihakujen ja äänellä ohjattavien laitteiden digimaailman valloitus on ollut käynnissä jo muutaman vuoden. Yhdysvaltalaisista kuluttajista 72 prosenttia tekee äänihakuja digitaalisten avustajien, kuten Sirin, Alexan, Google Assistantin ja Cortanan kautta, eivätkä siis etsi tietoa esimerkiksi yrityksen kotisivujen kautta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita tietoja eri kanavissa.

Digiavustaja ohjaa arkea

Yhdysvalloissa äänihaun käyttöaste on korkea etenkin mobiilissa. Kännyköiden lisäksi myös muun muassa tietokoneet ja televisioiden tekoälyohjelmat hoitavat äänihakuja. Suuri osa äänihauista on paikalliseen asiaan liittyvää kuten jonkin palvelun sijainti tai senhetkinen sää. Valtaosa hauista tehdään kotona tai autossa. Esimerkiksi Applen karttapalvelua käytetään äänihakumenetelmällä jo paljon.

Hiljattain tehty Googlen Algoritmipäivitys on osaltaan nostanut äänihaun suosiota. Algoritmisen kehityksen avulla Googlen on helpompi tulkita kokonaisia lauseita. Puheentunnistustekniikan suosion kasvulle on useita syitä, joista ensisijainen on sen käytön helppous kirjoittamiseen verrattuna.

Käyttö on yleistymässä kovaa vauhtia myös muualla maailmassa. Etenkin lapset ja nuoret ohjaavat arkeaan puhelimeensa puhumalla. Yhdysvalloissa moni aikuinenkin antaa kännykälleen käskyjä kadulla kävellessään.

”Lahden takana tekoäly ja ääniohjaustoiminnot on viety todella pitkälle. Siellä saatetaan lentokoneen laskeutuessa jo tilata pizza sopivasta paikasta valmiiksi hotelliin pääsyä odottamaan”, kertoo Fonectan asiakkuusjohtaja Tiina Takala.

Alustataistelun aika

Parhaillaan äänihakumaailmassa käydään alustataistelua, esimerkiksi Android suosii Googlea ja Amazon Bingiä. Tarkkailun alla on mikä alusta ruokkii äänihakutuloksia parhaiten. Kontakti Pron avulla yrityksen ei tarvitse miettiä mikä alusta olisi paras, koska palvelu hoitaa päivitykset kaikkiin tarvittaviin alustoihin ja kanaviin. Kun mukana yritystiedoissa on yhteystietojen lisäksi aukioloajat, yritys nousee hakutiedoissa heti kärkeen.

”Jos henkilö kysyy Siriltä jotain, se etsii tietoa Applen omasta karttapalvelusta, joka puolestaan kerää tietoa eri lähteistä kuten vaikka yrityksen kotisivuilta, jotka voivat nojata Kontakti Prohon”, Takala havainnollistaa ja lisää: ”Kun dataa on lisäksi kerrostettu päällekkäin, uimahallin kahvion aukioloajat on esimerkiksi kerrottu eri kohdassa kuin itse uimahallin, tuo se lisäarvoa hakukoneen antamiin tuloksiin.”

Vaikka äänihaku ei ole vyörynyt Suomeen vielä yhtä isossa skaalassa kuin Yhdysvaltoihin (osasyynä suomen kielen vaikeat sijamuodot), äänihaku tulee pian olemaan yksi keskeisistä huomioitavista asioista hakukoneoptimoinnissa. Jos yritys haluaa tulla löydetyksi, sen verkkosisällön tulee olla sellaisessa kunnossa, että se vastaa kirjallisesti naputeltujen hakujen lisäksi myös suullisesti tehtyihin hakuihin.

Älä jää junan kyydistä, ota meihin yhteyttä ja laitetaan edustamasi yrityksen hakukoneasiat kuntoon!