Me Fonectalla rakennamme verkkokauppoja, joiden käyttökokemus on täysin saumaton asiakkaiden, verkkokauppiaiden ja liiketoimintaprosessien välillä.
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan vuonna 2020 jopa 54% 16-89-vuotiaista oli ostanut tavaroita tai palveluita verkon kautta viimeisten kolmen kuukauden aikana. 34-44-vuotiaiden keskuudessa vastaava luku oli jopa 80%. Verkkokaupan suosio kiihtyy, hyppää mukaan - me autamme sinut alkuun!
Ai miksi me Fonectalla tiedämme näin paljon verkkokaupoista? Keväällä 2022 Fonecta osti verkkokauppayritys Eecon ja samalla me Fonectalla kasvatimme verkkokauppaosaamistamme merkittävästi. Eecon ammattilaiset rakentavat verkkokaupan niin kuluttaja- kuin B2B-toimialalla toimiville yrityksille asiantuntemuksella ja osaamisella, joka vain alan huippuammattilaisilla voi olla.
"Verkkokauppa on oleellinen osa digimarkkinointia. Yhdessä Eecon kanssa voimme auttaa asiakkaita verkkoliiketoiminnan koko prosessissa aina asiakkaiden löytämisestä verkkokaupan kassalle asti”, kommentoi Eecon ja Fonectan yhdistymistä toimitusjohtaja Patrik Sallner maaliskuussa 2022.
Verkkokauppa on toimiva myynnin väline myös B2B-alan yrityksille. Toimiva B2B-verkkokauppa huomioi asiakkaan tarpeet, sillä myös yritysmaailmassa ostaja on aina ihminen. Paranna asiakaskokemusta ja automatisoi myyntiä B2B-verkkokaupparatkaisun avulla.
Tutustu B2B-verkkokaupparatkaisuunShopify-verkkokauppa sopii erityisesti kuluttajakauppaan. Shopify on SaaS-pohjainen, yksi maailman nopeimmin kasvavista verkkokauppa-alustoista. Meiltä saat ammattimaisen Shopify-verkkokaupan nopeasti ja vaivattomasti. Tutustu Shopify-verkkokauppapalvelun sisältöön ja hintaan.
Tutustu Shopify-ratkaisuunWooCommerce-verkkokauppa tarjoaa monia eri mahdollisuuksia yrityksellesi. Meillä on ammattitaito, osaaminen ja kokemus siitä, mikä WooCommercessa parhaiten toimii, toteutamme WooCommerce-ratkaisun yrityksellesi nopeasti ja laadukkaasti.
Haluatko lisätä verkkokaupan Fonecta-kotisivuillesi? Tai kaipaatko uusia yrityskotisivuja, joissa on verkkokauppaominaisuus? Lue lisää Fonectan verkkokaupasta kotisivuasiakkaille.
Tutustu kotisivuasiakkaiden verkkokauppaanHaluatko kasvattaa verkkokaupan myyntiä markkinoinnin automaation avulla? Palvelumme avulla käynnistät markkinointiautomaation helposti ja kokeneiden ammattilaisten avulla. Lue lisää palvelusta.
Tutustu markkinointiautomaatiopalveluunVerkkokaupassa tärkeintä on, että se palvelee asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan odotusten ja todellisuuden täytyy osua yksiin, muuten asiakkaasi pahimmillaan kääntyy kilpailijasi puoleen.
Verkkokaupan ammattilaisina meillä on tästä vuosien kokemus ja tiedämme, että asiakas arvostaa verkkokaupassa eniten näitä 9 asiaa:
Helppokäyttöisyys on verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia niin asiakkaalle kuin myyjälle. Uusien sivujen ja tuotteiden lisäämisen tulee olla helppoa eikä mitään rakettitiedettä. Jos päänsärky alkaa aina valmiiksi tykyttää ohimolla, kun sinun pitäisi koskea verkkokauppa-alustaan, valinta saattoi mennä pieleen.
Sinun täytyy saada nopeasti päivitettyä tuotteita, hintoja ja varastosaldoja – myös mobiilissa, kun kiire pukkaa, mutta et pääse heti tietokoneelle. Vain tuotteiltaan, hinnoiltaan, tarjoamaltaan ja muilta tiedoiltaan ajantasainen verkkokauppa tarjoaa parhaan käyttökokemuksen asiakkaillesi.
Anna asiakkaan ostaa siellä, missä se on hänelle luontevinta. Muuten hän poistuu kiireesti toiseen osoitteeseen. Verkkokauppasi tulee siis synkronoitua vaivatta nettisivuihin, sosiaalisen median kanaviin ja muihin verkon markkinapaikkoihin, kuten Amazoniin.
Toden totta, verkkokaupan tulisi olla saumaton kokemus yrityksesi värimaailman, tone of voicen, nettisivujen ja yleensäkin brändin kanssa.
Verkkokauppaa säätelee verkkokauppalaki, joka asettaa tiettyjä vaatimuksia verkkokaupankäynnille. Laki edellyttää, että jokaisesta verkkokaupasta löytyvät sekä toimitusehdot että tietosuojaseloste.
Lue lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksesta ja pidä huoli, että toimitusehtosi, tietosuojaselosteesi ja muut verkkokauppasi ominaisuudet ja toiminnallisuudet vastaavat lain vaatimuksia.
Tietosuojaseloste on selvitys verkkokaupan asiakkaille siitä, että verkkokauppasi noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR) asiakkaiden henkilötietojen käsittelyssä. Keräät väistämättä asiakkaiden henkilötietoja ostotapahtuman yhteydessä, ja on sinun velvollisuutesi huolehtia tietojen turvallisuudesta. Kun kerrot tietosuojaselosteessa selkeästi, miten toimit asiakkaiden tietosuojan turvataksesi, kasvatat samalla heidän luottamustaan yritystäsi kohtaan.
Vaikka tietosuojaselosteelle ei ole olemassa määriteltyä standardimallia, noudattelee se useimmiten samanlaista kaavaa. Sen laadinnassa auttaa lista asioista, joita sieltä on hyvä löytyä:
Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun EU:n tietosuoja-asetusta käsitteleviltä sivuilta.
Fonectalta saa tarvittaessa apua sekä mallidokumentit tietosuojaselosteen tekoon. Kauppiaan pitää täyttää tai muokata ne omien toimintamalliensa mukaisiksi.
Verkkokauppalaki määrää, että asiakkaan tulee voida tutustua julkisesti saatavilla oleviin toimitusehtoihin ennen tilauksen tekemistä. Toimitusehdoista tulee ilmetä esimerkiksi maksutavat, toimitustavat, toimituskulut, toimitusajat, palautusehdot sekä muut myyntiin ja toimitukseen mahdollisesti liittyvät tekijät, joista asiakkaasi on hyvä olla tietoinen.
Tässä lyhyt listaus asioista, mitä toimitusehtojen tulisi ainakin kattaa:
Fonectalta saa tarvittaessa mallipohjan toimitusehtojen luomista varten.
Enemmän tietoa on yleensä parempi kuin vähemmän. Asiakaskokemus kärsii, mikäli asiakas joutuu toimituksen aikana tai sen vastaanotettuaan selvittämään toimitukseen liittyvää asiaa, josta hän ei etukäteen ollut tietoinen.
On aina hyvä idea tarjota asiakkaalle mahdollisimman laaja valikoima maksutapoja, joista he voivat valita sen itselleen mieluisimman ja turvallisimman tuntuisen. Näin myös poistat ostamisen esteitä asiakkailta, eli yhä useampi asiakas ostaa todennäköisemmin, kun saa itse valita maksutavan. Toiset suosivat verkkopankkimaksua, jotkut haluavat aina maksaa luottokortilla. Toisia miellyttää lasku, toiset haluavat käyttää MobilePay-maksua. Joskus kaupat voivat hyvinkin tyssätä jonkin maksuvaihtoehdon puuttumiseen.
Verkkokauppa on linkitetty yrityksesi kotisivuihin. Ensin on pidettävä huolta, että sivustosi löytyy verkosta, joka kanavasta, missä asiakkaasi liikkuvat. Sekä kotisivujen että verkkokaupan hakukoneoptimointi auttaa asiakkaita löytämään kauppasi silloin, kun he etsivät Googlesta tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Lisäksi on hyvä idea tutustua digimainontaan, joka on kustannustehokas keino houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä.