Verkkokauppa yritykselle

Verkkokaupan päätavoite on aina hyvä käytettävyys ja asiakaskokemus

Me Fonectalla rakennamme verkkokauppoja, joiden käyttökokemus on täysin saumaton asiakkaiden, verkkokauppiaiden ja liiketoimintaprosessien välillä.

  • Verkkokaupan tarkoitus on toimia niin hyvin, ettei asiakas sitä oikeastaan edes huomaa! Muuten kuin iloisen ja positiivisen ostokokemuksen tunteena. Laadukas sisältö, visuaalisuus, sulava käytettävyys ja selkeä ostopolku saavat asiakkaasi hymyilemään ja ehkä jopa suosittelemaan kauppaasi.
  • Toimiva verkkokauppa palvelee asiakkaiden lisäksi myös muita: hakukoneet, sosiaalisen median kanavat, mainosalustat ja analytiikka kaikki arvostavat teknisesti laadukasta verkkokauppaa. Parhaimmillaan data siirtyy saumattomasti eri toimijoiden välillä tekemättä itsestään liian suurta numeroa.
  • Laadukkaan verkkokaupan avain on aina asiakasymmärrys. Verkkokauppatoimittajana meidän pitää ymmärtää sekä verkkokauppiasta, että hänen asiakkaitaan.
  • Positiivinen asiakaskokemus ei synny halvoista hinnoista tai markkinan parhaasta tuotedatasta vaan siitä kokemuksesta, joka asiakkaalle verkkokaupassa syntyy. Käyttökokemus voi joko lisätä tai vähentää verkkokaupan kilpailuetua, ja siksi se onkin suurin asiakaskokemukseen vaikuttava yksittäinen tekijä.

Verkko-ostaminen on nykypäivää

Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan vuonna 2020 jopa 54% 16-89-vuotiaista oli ostanut tavaroita tai palveluita verkon kautta viimeisten kolmen kuukauden aikana. 34-44-vuotiaiden keskuudessa vastaava luku oli jopa 80%. Verkkokaupan suosio kiihtyy, hyppää mukaan - me autamme sinut alkuun!

Ai miksi me Fonectalla tiedämme näin paljon verkkokaupoista? Keväällä 2022 Fonecta osti verkkokauppayritys Eecon ja samalla me Fonectalla kasvatimme verkkokauppaosaamistamme merkittävästi. Eecon ammattilaiset rakentavat verkkokaupan niin kuluttaja- kuin B2B-toimialalla toimiville yrityksille asiantuntemuksella ja osaamisella, joka vain alan huippuammattilaisilla voi olla.

"Verkkokauppa on oleellinen osa digimarkkinointia. Yhdessä Eecon kanssa voimme auttaa asiakkaita verkkoliiketoiminnan koko prosessissa aina asiakkaiden löytämisestä verkkokaupan kassalle asti”, kommentoi Eecon ja Fonectan yhdistymistä toimitusjohtaja Patrik Sallner maaliskuussa 2022.

Lue tiedote yrityskaupasta

B2B-verkkokauppa

Verkkokauppa on toimiva myynnin väline myös B2B-alan yrityksille. Toimiva B2B-verkkokauppa huomioi asiakkaan tarpeet, sillä myös yritysmaailmassa ostaja on aina ihminen. Paranna asiakaskokemusta ja automatisoi myyntiä B2B-verkkokaupparatkaisun avulla.

Tutustu B2B-verkkokaupparatkaisuun

Shopify-verkkokauppa

Shopify-verkkokauppa sopii erityisesti kuluttajakauppaan. Shopify on SaaS-pohjainen, yksi maailman nopeimmin kasvavista verkkokauppa-alustoista. Meiltä saat ammattimaisen Shopify-verkkokaupan nopeasti ja vaivattomasti. Tutustu Shopify-verkkokauppapalvelun sisältöön ja hintaan.

Tutustu Shopify-ratkaisuun

WooCommerce-verkkokauppa

WooCommerce-verkkokauppa tarjoaa monia eri mahdollisuuksia yrityksellesi. Meillä on ammattitaito, osaaminen ja kokemus siitä, mikä WooCommercessa parhaiten toimii, toteutamme WooCommerce-ratkaisun yrityksellesi nopeasti ja laadukkaasti.

Tutustu Woocommerce-ratkaisuun

Verkkokauppa Fonectan kotisivuasiakkaille

Haluatko lisätä verkkokaupan Fonecta-kotisivuillesi? Tai kaipaatko uusia yrityskotisivuja, joissa on verkkokauppaominaisuus? Lue lisää Fonectan verkkokaupasta kotisivuasiakkaille.

Tutustu kotisivuasiakkaiden verkkokauppaan

Verkkokaupan markkinointiautomaatio

Haluatko kasvattaa verkkokaupan myyntiä markkinoinnin automaation avulla? Palvelumme avulla käynnistät markkinointiautomaation helposti ja kokeneiden ammattilaisten avulla. Lue lisää palvelusta.

Tutustu markkinointiautomaatiopalveluun

Täyttääkö verkkokauppasi asiakkaasi odotukset?

Verkkokaupassa tärkeintä on, että se palvelee asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan odotusten ja todellisuuden täytyy osua yksiin, muuten asiakkaasi pahimmillaan kääntyy kilpailijasi puoleen.

Verkkokaupan ammattilaisina meillä on tästä vuosien kokemus ja tiedämme, että asiakas arvostaa verkkokaupassa eniten näitä 9 asiaa:

  1. Selkeys. Selkeä ja helppo navigointi ohjaa asiakkaasi eteenpäin sivustolla kohti ostotapahtumaa.
  2. Turvallisuus. Luotettava verkkokauppa vakuuttaa asiakkaan ja hän uskaltaa jättää yhteystietonsa ja maksutiedot.
  3. Nopeus. Olemme yhtä kärsimättömämpiä, emmekä jaksa odottaa sivun latautumista 3 sekuntia kauempaa!.
  4. Miellyttävä ulkoasu. Visuaalisesti hyvän näköisessä kaupassa asiakas viihtyy pidempään ja ostaa todennäköisemmin.
  5. Kattavasti tietoa. Etenkin verkossa tuotetiedot ovat keskeisessä roolissa. Kerro asiakkaalle tuotteista, palveluista ja toimitusehdoista.
  6. Rehellisyys. Erityisesti verkossa ostaessa on tärkeää että asiakas saa sitä, mitä tilaa, oli kyseessä sitten tuote tai palvelu.
  7. Maksuvaihtoehdot. Asiakas haluaa valita itselleen parhaiten sopivan maksutavan. Jos oikeaa maksutapaa ei löydy, voi kauppa jäädä tekemättä.
  8. Hakutoiminnot. Auta asiakasta löytämään nopeasti etsimänsä tuotteen luo. Luo oikopolku ja poista kaikki ostamisen esteet.
  9. Toimivuus mobiilissa. Yhä useammin tuotteen tai palvelun haku aloitetaan kännykällä. Jos käyttökokemus ei ole yhtä laadukas kuin tietokoneella, vaihtaa asiakas helposti kilpailijalle.

Usein kysytyt kysymykset verkkokauppaan liittyen

Helppo rakentaa ja käyttää.

Helppokäyttöisyys on verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia niin asiakkaalle kuin myyjälle. Uusien sivujen ja tuotteiden lisäämisen tulee olla helppoa eikä mitään rakettitiedettä. Jos päänsärky alkaa aina valmiiksi tykyttää ohimolla, kun sinun pitäisi koskea verkkokauppa-alustaan, valinta saattoi mennä pieleen.

Helppo päivittää, kaikilla laitteilla.

Sinun täytyy saada nopeasti päivitettyä tuotteita, hintoja ja varastosaldoja – myös mobiilissa, kun kiire pukkaa, mutta et pääse heti tietokoneelle. Vain tuotteiltaan, hinnoiltaan, tarjoamaltaan ja muilta tiedoiltaan ajantasainen verkkokauppa tarjoaa parhaan käyttökokemuksen asiakkaillesi.

Synkronoituu muiden verkon kanavien kanssa.

Anna asiakkaan ostaa siellä, missä se on hänelle luontevinta. Muuten hän poistuu kiireesti toiseen osoitteeseen. Verkkokauppasi tulee siis synkronoitua vaivatta nettisivuihin, sosiaalisen median kanaviin ja muihin verkon markkinapaikkoihin, kuten Amazoniin.

Näyttää yritykseltäsi.

Toden totta, verkkokaupan tulisi olla saumaton kokemus yrityksesi värimaailman, tone of voicen, nettisivujen ja yleensäkin brändin kanssa.

Verkkokauppaa säätelee verkkokauppalaki, joka asettaa tiettyjä vaatimuksia verkkokaupankäynnille. Laki edellyttää, että jokaisesta verkkokaupasta löytyvät sekä toimitusehdot että tietosuojaseloste.

Lue lisää Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksesta ja pidä huoli, että toimitusehtosi, tietosuojaselosteesi ja muut verkkokauppasi ominaisuudet ja toiminnallisuudet vastaavat lain vaatimuksia.

Tietosuojaseloste on selvitys verkkokaupan asiakkaille siitä, että verkkokauppasi noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR) asiakkaiden henkilötietojen käsittelyssä. Keräät väistämättä asiakkaiden henkilötietoja ostotapahtuman yhteydessä, ja on sinun velvollisuutesi huolehtia tietojen turvallisuudesta. Kun kerrot tietosuojaselosteessa selkeästi, miten toimit asiakkaiden tietosuojan turvataksesi, kasvatat samalla heidän luottamustaan yritystäsi kohtaan.

Vaikka tietosuojaselosteelle ei ole olemassa määriteltyä standardimallia, noudattelee se useimmiten samanlaista kaavaa. Sen laadinnassa auttaa lista asioista, joita sieltä on hyvä löytyä:

  • Yrityksen nimi, yhteystiedot ja kontaktihenkilön yhteystiedot (esim-tietosuojavastaava)
  • Mitä asiakastietoja yrityksesi kerää, ja mihin tarkoitukseen
  • Henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
  • Kuinka kauan henkilötietoja säilytetään
  • Onko muita yrityksiä tai organisaatioita, jotka saavat pääsyn asiakkaan luovuttamiin henkilötietoihin (kuten mainostus- tai analytiikkapalvelujen tarjoajat, toimituskumppanit jne.) ja miten he tietoja käsittelevät.
  • Siirretäänkö henkilötietoja EU:n ulkopuolelle
  • Asiakkaan tietosuojaoikeudet, asiakkaan oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle sekä koska tahansa peruuttaa suostumus, jos tietojen käsittely perustuu suostumukseen.
  • Tiedot automaattisesta päätöksenteosta ja käsittelyyn liittyvästä logiikasta.

Lisätietoa löydät Tietosuojavaltuutetun EU:n tietosuoja-asetusta käsitteleviltä sivuilta.

Fonectalta saa tarvittaessa apua sekä mallidokumentit tietosuojaselosteen tekoon. Kauppiaan pitää täyttää tai muokata ne omien toimintamalliensa mukaisiksi.

Verkkokauppalaki määrää, että asiakkaan tulee voida tutustua julkisesti saatavilla oleviin toimitusehtoihin ennen tilauksen tekemistä. Toimitusehdoista tulee ilmetä esimerkiksi maksutavat, toimitustavat, toimituskulut, toimitusajat, palautusehdot sekä muut myyntiin ja toimitukseen mahdollisesti liittyvät tekijät, joista asiakkaasi on hyvä olla tietoinen.

Tässä lyhyt listaus asioista, mitä toimitusehtojen tulisi ainakin kattaa:

  • Tietoa verkkokaupasta eli myyjästä.
  • Tilausohjeet.
  • Maksutavat, -kulut ja -ohjeet maksamiseen. HUOM! Maksutavan käyttämisestä ei kuluttajalta saa veloittaa enempää kuin sen verran, mitä kyseinen maksutapa myyjälle maksaa.
  • Toimitustavat, -aika, -kulut ja -ohjeet.
  • Tilauksen peruuttamis- ja palautusohjeet sekä peruuttamislomake. Esim. kuka maksaa palautuskustannukset, asiakas vai myyjä. Jos tietoa ei ole kuluttajan saatavilla tarpeeksi selvästi, ei kuluttaja ole velvollinen kuluja maksamaan.
  • Toimintaohjeet palautustilanteissa, joissa tuotetta ei voida palautuksen jälkeen enää myydä uudenveroisena.

Fonectalta saa tarvittaessa mallipohjan toimitusehtojen luomista varten.

Enemmän tietoa on yleensä parempi kuin vähemmän. Asiakaskokemus kärsii, mikäli asiakas joutuu toimituksen aikana tai sen vastaanotettuaan selvittämään toimitukseen liittyvää asiaa, josta hän ei etukäteen ollut tietoinen.

On aina hyvä idea tarjota asiakkaalle mahdollisimman laaja valikoima maksutapoja, joista he voivat valita sen itselleen mieluisimman ja turvallisimman tuntuisen. Näin myös poistat ostamisen esteitä asiakkailta, eli yhä useampi asiakas ostaa todennäköisemmin, kun saa itse valita maksutavan. Toiset suosivat verkkopankkimaksua, jotkut haluavat aina maksaa luottokortilla. Toisia miellyttää lasku, toiset haluavat käyttää MobilePay-maksua. Joskus kaupat voivat hyvinkin tyssätä jonkin maksuvaihtoehdon puuttumiseen.

Verkkokauppa on linkitetty yrityksesi kotisivuihin. Ensin on pidettävä huolta, että sivustosi löytyy verkosta, joka kanavasta, missä asiakkaasi liikkuvat. Sekä kotisivujen että verkkokaupan hakukoneoptimointi auttaa asiakkaita löytämään kauppasi silloin, kun he etsivät Googlesta tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Lisäksi on hyvä idea tutustua digimainontaan, joka on kustannustehokas keino houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä.