- Facebook-mainonta
- Mediatiedotteet
- Monikanavainen B2B-digimainonta
- Monikanavainen markkinointi
- Some-mainonta
- Tutkimukset
Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana
13.12.2021 | Lukuaika 3 min
Kolme neljästä suomalaisesta kertoo käyttävänsä jotain sosiaalisen median kanavaa. Yli 65-vuotiaat käyttävät somekanavista ajallisesti eniten Facebookia ja 18–24-vuotiaat Instagramia. Tiedot käyvät ilmi IROResearchin lokakuussa tekemästä Tuhat suomalaista -tutkimuksesta, jonka tilaajana oli Fonecta.
Facebook on edelleen Suomen suosituin sosiaalisen median kanava täysi-ikäisten keskuudessa. 63 prosenttia yli 18-vuotiaista suomalaisista kertoo käyttävänsä Facebookia. Instagramia käyttää 42 prosenttia, LinkedIniä 20 prosenttia ja Twitteriä 15 prosenttia suomalaisista.
Alle neljännes täysi-ikäisistä suomalaisista ei käytä mitään somekanavaa. Somen tavoittamattomissa on naisista 15 prosenttia ja miehistä 30 prosenttia. Yli 65-vuotiaista 37 prosenttia ei käytä somea, kun taas 25–34-vuotiaissa vastaava luku on 7 prosenttia.
Yli puolet aikuisista on tänäänkin Facebookissa
Facebook on käytetyin sosiaalisen median palvelu sekä ajallisesti että käyntien tiheydessä vertailtuna. Yli puolet (56 %) sosiaalista mediaa käyttävistä kertoo viettävänsä eniten aikaa Facebookissa. Kaikista Facebookia käyttävistä 68 prosenttia käyttää palvelua päivittäin ja 55–64-vuotiaista jopa 78 prosenttia. Käyttäjissä korostuvat sekä 25–34- että 35–44-vuotiaiden ikäryhmät.
Instagram on nuorten aikuisten suosiossa
Sosiaalista mediaa käyttävistä 23 prosenttia kertoo käyttävänsä ajallisesti eniten Instagramia. 18–24-vuotiaista Instagram-käyttäjistä 74 prosenttia käyttää palvelua päivittäin, kun kaikissa palvelun käyttäjissä luku on 60 prosenttia.
”On mielenkiintoista, miten eri tavalla eri palveluita käytetään. LinkedInissä 69 prosenttia käyttää palvelua vain noin kerran viikossa tai harvemmin, kun Facebookissa vastaava luku on 14 prosenttia”, sanoo Terho Tirkkonen Fonectalta.
Luotettavin somekanava on LinkedIn
Kaikista suomalaisista aikuisista yli kolmannes (37 %) pitää LinkedIniä luotettavimpana sosiaalisen median kanavana ja Facebookia reilu viidennes (23 %). Twitter (9 %) ja Instagram (8 %) ovat suomalaisten luotettavuusarvioinnissa seuraavina.
LinkedIniä käyttävistä suomalaisista jopa 76 prosenttia pitää sitä luotettavimpana somekanavana.
”LinkedIniä pidetään maailmanlaajuisestikin luotettavimpana kanavana. Onkin kiinnostavaa seurata LinkedInin yleistymistä Suomessa. Nyt 18–24-vuotiaista 27 prosentilla on LinkedIn-profiili ja 25 prosenttia saman ikäisistä harkitsee profiilin luomista”, Tirkkonen sanoo.
Esimerkiksi yhdysvaltalaisille somenkäyttäjille tehdyssä vuosittaisessa US Digital Trust Survey 2021 -selvityksessä LinkedIn oli jälleen luotetuin sosiaalisen median alusta. Selvityksessä luotettavuudella viitattiin somepalvelun kykyyn suojella käyttäjien yksityisyyttä ja dataa.
Suomalaisten sosiaalisen median käyttöä tutkittiin osana IROResearchin valtakunnallista Tuhat suomalaista -tutkimusta, jonka tiedot kerättiin 19.–27. lokakuuta. Tutkimuksessa tehtiin 1 000 haastattelua 18-vuotta täyttäneiden suomalaisten keskuudessa. Tutkimusotos painotettiin vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin ja maakunnan mukaan. Tutkimuksen tilasi Fonecta Oy.
Lisätietoja:
Terho Tirkkonen
Growth Marketing Manager, Fonecta
p. 041 469 2682
terho.tirkkonen@fonecta.com
Fonecta on digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme kasvamaan digimarkkinoinnin keinoin. Teemme sen yhdistämällä maailman parhaat kohdennetun markkinoinnin alustat ja yli 30 000 asiakasyrityksen tuntemuksemme. Olemme Suomen ainoa LinkedIn Marketing Solutions -maakumppani ja Yextin Suomen-edustaja. Olemme kasvaneet digitalisaation mukana perustamisvuodestamme 2002 alkaen ja elämme niin kuin opetamme. Meitä fonectalaisia on yhteensä 250 Helsingissä, Porissa, Tampereella ja Turussa.