Onko yrityksesi uusi LinkedInissä? Kasvata yleisöäsi näin

23.2.2022 | Lukuaika 3 min

Kaikki suuret tarinat alkavat jostain, niin myös yrityksesi mainosmatka LinkedInissä. Tarjoamme viisi vinkkiä, joista yksi voi yllättää kokeneenkin mainostajan.

Läsnäolo sosiaalisen median kanavissa vaikuttaa mielikuviin yrityksestäsi. LinkedIn on yrityksille erinomainen paikka näkyä, sillä se on tutkimuksen mukaan edelleen luotetuin somekanava Suomessa. Linkediniä käyttävistä 76 prosenttia pitää sitä luotettavimpana kanavana.

Tutkimus: Facebook pitää pintansa Suomen suosituimpana somekanavana

LinkedInissä on 40 prosenttia Suomen työikäisestä väestöstä kanavan ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan. Heistä jokainen näkee digitaalisessa maailmassa niin valtavasti sisältöä, että viestisi on oltava terävä erottuakseen.

1. Määritä tavoitteesi ja muista ne

Mitä haluat, että ihmiset muistavat yrityksestäsi? Mitä heidän tulisi tehdä nähtyään mainoksesi, postauksesi tai yrityksesi oma sivu?

Määrittele kullekin LinkedIn-mainokselle ja -postaukselle omat tavoitteet ja räätälöi tuottamasi sisältö niiden mukaan. Tavoite voi olla lisätä tunnettuutta, puffata yksittäistä tuotetta, rekrytoida uusia työntekijöitä tai vaikka löytää yhteistyökumppaneita.

Seuraa myös tulosta: Oliko rekryilmoituksesi tavoite mahdollisimman monen silmäparin tavoittaminen vai laadukkaat hakijat? Onnistuitko? Mitä voit tehdä ensi kerralla paremmin?

2. Mainosta kanavassa kanavan tavalla

Somekanavien käyttäjien tavat antavat raamit myös yrityksesi mainostustapoihin. Unohda muista kanavista oppimasi kikat, sillä LinkedIn toimii eri tavalla.

Instagramissa ja Facebookissa käyttäjät piipahtelevat useita kertoja päivässä, joten näkyvyyttä saa jopa viikossa. LinkedInissä käydään pari kertaa viikossa ja yksittäinen istunto kestää kauemmin.

LinkedInissä kampanjat kannattaakin suunnitella kestämään vähintään kolme viikkoa. Huomioi myös muu kanavan erityisluonteisuus ja vaativa asiantuntijayleisö luovassa suunnittelussa.

3. Uskalla olla kunnianhimoinen

Jos ensimmäisen mainoskampanjan julkaisu jännittää, sparraa ideaa ja toimintamallia LinkedIn-sertifioidun asiantuntijamme kanssa. Voit kysyä mitä vaan: Ideasi toimivuutta tai vaikka sitä, mitä mainosmuotoa suosittelemme asian esittelemiseksi yleisölle.

Kerro suunnitelmasi, niin saat suosituksen kokemuksiimme perustuen. Esimerkiksi liian lyhyt kokeilu ei tuo sinulle tarpeeksi oikeanlaista dataa. Pienellä kampanjapyrähdyksellä et siis välttämättä saa selville edes sitä, oliko ensikokeilu oikeasti kannattava.

4. Hyödynnä edullisemmat mainosajat

Varsinkaan ensimmäisissä kokeiluissa kustannukset eivät tietysti saisi nousta liian korkeiksi. Mainonnan hinnat ovat keskimäärin 25 prosenttia edullisempia aivan kvartaalin alussa kuin sen viimeisenä kuukautena. Tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuun alku ovat siis hyviä aikoja aloittaa kampanja.

Voit tarkistaa ajantasaisen keskiarvohinnan klikeille tai mainosnäytöille Campaign Managerista. Se huomioi hinnoittelussa kohderyhmäsi ja kampanjan ajankohdan.

Mieti siis yrityksesi kannalta parhaat puitteet kampanjalle ja aloita toteutus ajoissa. Aloittaaksesi tarvitset LinkedIniin yrityssivun ja mainostilin, sekä ajatuksia tavoitteista ja kohderyhmistä. LinkedIn-mainostilin ja kulutusperusteisen laskutuksen saat Fonectalta ilman lisäkuluja.

5. Opi uutta maksutta

Kun hankit LinkedIn-mainostilin kauttamme, saat käyttöösi maksuttomat, kuukausittaiset koulutukset. Niiden avulla opit tehokkaammaksi markkinoijaksi. Koulutuksia järjestetään esimerkiksi näistä aiheista:

  • LinkedIn kanavana ja kaikki mainosmuodoista
  • Vaikuttava LinkedIn-sisältö yrityksille
  • Campaign Manager -perusteet
  • Brändi- ja taktinen mainonta LinkedInissä
  • Kaikki kohdennuksista
  • LinkedIn mainonnan optimointi

Voit myös tilata koulutuksia omalle tiimillesi tai maksuttoman oppaamme taktisesta mainonnasta LinkedInissä. Sen avulla voit opiskella omaan tahtiisi esimerkiksi tulosten seurantaa ja kampanjan onnistumisen mittaamista.